Sportscars

Sportscars: Nicolas Lapierre bezorgt Alpine eerste plaats in sessie vol incidenten

210819 Alpine FP3
De Alpine eindigde bovenaan in de derde vrije training

Na de dominantie van Toyota gisteren was het in de derde vrije training in Le Mans Nicolas Lapierre, die de Alpine (Negrão/Lapierre/Vaxivière) bovenaan de tijdenlijst zette. Met zijn tijd van 3:26,594 minuten was de Fransman 1,47 seconden sneller dan de nummer 7-Toyota. De nummer 38-JOTA-Oreca (Gonzalez/Félix da Costa/Davidson) eindigde bovenaan in LMP2, terwijl Porsches wederom het tempo bepaalden in de GT-klassen met de snelste GTE-Pro-tijd voor de nummer 92-fabrieks-Porsche (Estre/Jani/Christensen) en de eerste plaats in GTE-Am voor de nummer 88 van Dempsey-Proton Racing (Andlauer/Bastien/Arnold). De sessie werd gekenmerkt door talrijke incidenten en gestrande auto's, inclusief twee keer een onderbreking met de rode vlag, beide vrij langdurig vanwege herstel van vangrails, waardoor veel teams niet tot snelle tijden kwamen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WEC, PR

De spanning neemt toe naarmate de race dichterbij komt en dat was vandaag tijdens de derde vrije training op het Circuit des 24 Heures duidelijk merkbaar. Het was een rommelig geheel met diverse auto's die van de baan raakten – waaronder ook de Oreca van Racing Team Nederland – andere auto's die met technische defecten tot stilstand kwamen en weer andere die crashten. Dat laatste was vooral het geval bij twee LMP2's, de nummer 17-IDEC-Sport-Oreca (Merriman/Laurent/Dalziel), waarmee Merriman flink crashte bij het ingaan van de Dunlopchicanes, en de nummer 21-DragonSpeed-Oreca (Hedman/Hanley/Montoya), waarmee Montoya een uur later op vrijwel dezelfde plek hard de vangrails in ging. Beide malen werd de sessie met de rode vlag onderbroken vanwege noodzakelijke reparatie van de vangrails.

Tot de auto's die strandden met technische problemen behoorde de nummer 1-Richard Mille-Oreca (Calderón/Flörsch/Visser), waarin Flörsch met motorproblemen tot stilstand kwam. De nummer 63-Corvette (García/J. Taylor/Catsburg) raakte met García achter het stuur van de baan bij de Porsche-bochten, waarbij de achterkant beschadigd raakte. Ook het Toyota-team kende problemen in de vorm van een excursie van Nakajima in de nummer 8-Toyota (Buemi/Nakajima/Hartley) in de grindbak bij Indianapolis, waarna de auto uit het grind getrokken moest worden. De nummer 7-Toyota kwam kort op de baan tot stilstand, waarna Mike Conway een reset moest uitvoeren.

Vanavond staat van 21.00 tot 21.30 uur de hyperpole-sessie op het programma, gevolgd door de afsluitende vrije training van 22.00 uur tot middernacht. Zojuist kwam het bericht dat de in Le Mans traditionele 'pit walk' op vrijdag - wanneer er niet wordt gereden - is geschrapt. De reden? U kunt het wel raden... Het begint met een c.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet