Retro diversen

Retro: Marlboro Masters hield Zandvoort op het internationale autosportplatform

2021 Hynes 1999
De Brit Marc Hynes verraste in 1999 voor het team van Manor met een Dallara F399 Mugen Honda.

Doorbraak Marc Hynes in 1999
Veel aandacht ging er in 1999 uit naar het aanstormende Britse talent Jenson Button die voor het team van Promatecme UK met een Dallara F399 Renault uitkwam. Velen tipten op Button als Masters winnaar. Button had het enorm zwaar met de 32-jarige veteraan Walter van Lent (JB Motorsport Dallara F399 Opel) die hij pas in de slotfase wist te passeren. De Brit Marc Hynes met het team van Manor Motorsport (teameigenaar John "Butcher" Booth) won de wedstrijd voor de beide Van Amersfoort-rijders Thomas Mutsch (D) en Etienne van der Linde (ZA), beiden Dallara Opel. Button steeg tot ongekende hoogte in de F1 maar de carrière van Marc Hynes kwam door diverse redenen nooit goed uit de verf. Wel werkte hij als TV-commentator in de F1 en was de afgelopen jaren bij het management van Lewis Hamilton actief.

2021 Schumacher demo 2000
Of ze hem nu wel of niet mochten maakte eigenlijk niet meer uit. Michael Schumacher bracht met zijn Ferrari in het millenniumjaar 2000 het publiek volledig in extase. Een denderende ovatie was het resultaat na deze demo.

Schumacher Hoofdattractie in Millenniumjaar
Michael Schumacher was na afloop van de Masters in het Millenniumjaar met zijn F1 Ferrari de absolute hoofdattractie dankzij sponsor Marlboro. Er kwamen meer dan 100.000 mensen voor destijds. De 10e editie van de Masters leverde een verrassende overwinning op voor de Fransman Jonathan Cochet met een Signature Dallara F399 Renault. Achter hem volgden Ben Collins (Carlin Motorsport (F300 Dallara Mugen) en Tomas Scheckter (PSR Dallara Mugen). De als eerste twee geëindigden braken nooit echt door. De Fransman Jonathan Cochet verdween als race-instructeur volledig in de anonimiteit, Ben Collins (GB) speelde in Top Gear jarenlang "The Stig". Recentelijk leverde hij de stunts in de film Ford vs. Ferrari maar werkte ook als stuntman in James Bond films. Thomas Scheckter zag na een gezellig avondje uit de droom van een F1-carrière uiteenspatten. Reed tot 2011 Indycar, won er twee races en keerde daarna de racerij de rug toe. Werkt nu in het ouderlijke bedrijf van zijn vader (dierenvoeding). De belangstelling voor de sport is er eigenlijk niet meer. Jeroen Bleekemolen eindigde met het team van VAR als zevende.

2021 Sato 91
Takuma Sato won in 2001 de Masters en is nog steeds een geweldige coureur en een factor in Indycar.

Banzaï Takuma komt er aan in 2001
Voor insiders was Takuma Sato in 2001 de gedoodverfde favoriet voor een zege in de Marlboro Masters. De Japanner, uitkomend voor het team van Trevor Carlin met een Dallara F311 Mugen Honda, loste die belofte volledig in. Ondanks een slechte start wist de Japanner zich snel te herstellen. De voormalige wielrenner reed een overtuigende wedstrijd en was in het jaar van 9/11 de allereerste Japanse Masters-winnaar. En evenals als David Saelens in 1990 wist Sato het publiek eveneens met een fantastische act te bespelen door zijn auto, tegen het protocol in, voor de hoofdtribunes stil te zetten. Eén van de mooiste momenten in de Masters-historie. Om in 2001 de Masters te winnen, moest je over een Dallara Mugen F311 beschikken. André Lotterer (Jaguar Racing) en Anthony Davidson (Carlin) eindigden resp. als tweede en derde. Honda-man Sato kwam in de F1 niet altijd tot zijn recht, maar is 20 jaar later nog steeds actief in Indycar en een factor bij RLL Racing om rekening mee te houden. Hij won tweemaal de Indy 500. Lotterer won driemaal Le Mans met Audi, was jarenlang succesvol in Japan en is tegenwoordig fabriekscoureur voor Porsche in de Formule E. Davidson is nog steeds in de sportscar-racerij voor Jota actief en simulator-rijder bij Mercedes.

Renault-motoren sterk in 2002
Wilde je in 2002 kans maken om de Masters te winnen, dan moest je duidelijk over een Dallara-Renault-combinatie beschikken. De eerste vier plekken werden door deze combinatie ingenomen. In een vrij saaie wedstrijd zegevierde de Braziliaan Fabio Carbone voor het team van Fortec Motorsport. De Fransen Oliver Pla en Tristan Gommendy eindigden resp. als tweede en derde. De als vierde geklasseerde Fin Heikki Kovalainen kwam als Renault-Junior in de F1 en is nu nog steeds in het Japanse Super GT-kampioenschap actief. Met een 12e plek was Jeroen Bleekemolen de beste Nederlander. Ook Carbone brak na omzwervingen in Japan en diverse kampioenschappen nooit echt door.

2021 Jan Ferrari
Mooie herinneringen begin millenniumjaren(2004) Jan Lammers aan het stuur van een F1 Ferrari. Ooit succesvol door Michael Schumacher bestuurd.

In het daaropvolgende jaar maakt de gloednieuwe Mercedes-F3-motor zijn opwachting in de Masters. Het leverde een direct een overwinning op voor de Oostenrijker Christian Klien (Dallara F302/Mercedes) uitkomend voor het Mücke-team. In een vrij saaie vertoning was Klien dominant. Klien reed 40 Grands Prix, maar maakte het nooit helemaal in de eenzitter-racerij , vond jarenlang zijn draai in de GT-racerij en richt sinds kort zijn pijlen op de DTM. Nelson Piquet Jr. eindigde in het door zijn vader opgezette Piquet Sports Jr. Team als tweede en behoeft geen nadere introductie hier. De Australiër Ryan Briscoe((Premapowerteam 3e Dallar Opel 303)  reed tot 2015 in de Indycar-series en rijdt sindsdien in de sportscars en komt nu voor het team van Glickenhaus in het FIA WEC uit.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet