Retro diversen

Retro: Marlboro Masters hield Zandvoort op het internationale autosportplatform


2021 JV 1993
Ruim 100.000 mensen zagen Jos Verstappen in 1993 de Marlboro Masters winnen. Het absolute paspoort voor de Nederlander richting het Benetton F1 Team destijds.

Verstappens Jaar
Als opvolger van Pedro Lamy mocht Jos Verstappen in 1993 met steun van Marlboro bij het gerenommeerde WTS-Team van Michael Schumachers manager Willy Weber plaatsnemen. Het duurde even voordat Jos bij WTS de draad te pakken had. Pas in de zevende wedstrijd van het Duitse kampioenschap kwam de eerste lang verwachte overwinning van Jos. Daarna was de Nederlander de Nederlander onstuitbaar. Voor ruim 100.000 bezoekers schreef Jos de grootste autowedstrijd van Nederland op zijn naam. De Italiaan Paolo Coloni eindigde met een Dallara Fiat 393 als tweede gevolgd door de Duitser Michael Krumm in een Dallara Opel die eveneens de snelste ronde liet noteren. Voor Jos betekende deze overwinning het paspoort naar de F1 met Benetton. Tom Coronel maakte dat jaar een vrij onopvallend F3-debuut bij racewagenfabrikant Tatuus. Daar hadden Coronel en zijn sponsoren een Dallara 393 Fiat gehuurd. Een geruisloos debuut met een 20e plek. Vier jaar later zou het anders zijn.

2021 Rees 94

1994 werd gekenmerkt door een flinke startcrash in de Tarzanbocht. De wedstrijd werd gewonnen door de Brit Gareth Rees voor het team van Alan Docking (ADR Dallara F394 Mugen). Voor Rees kwam er nooit een echte doorbraak in de eenzitterwereld. Hij strandde als F1-TV-commentator. De Duitsers Jörg Müller en Sascha Maassen eindigden resp. als tweede en derde (RSM Marko Dallara Fiat F393 en BSR Dallara F394 Volkswagen). Karter Martijn Koene eindigde bij zijn Masters-debuut met een RC Motorsport Dallara F394 als vijftiende. En ook de demo's hadden een prominente plek op het programma ingenomen. De fantastische DTM-bolides waren voor het eerste op Zandvoort te bewonderen. Stefano Buttiero (Alfa Romeo), Jörg van Ommen (Mercedes) en "John Winter" (Opel) lieten het Nederlandse autosportpubliek voor de eerste maal met de DTM kennismaken. Begin millenniumjaren volgde er een lange historie. Voor het eerst in de Nederlandse autosportgeschiedenis maakten de fans kennis met Indycar. Arie Luyendijk gaf dat jaar een demonstratie met de Indy Regency Lola Indycar van teameigenaar Sal Incandella (overleden in 2011). In de week voor de Masters had Arie overigens tijdens de Race of Champions op de Indianapolis Motor Speedway een flinke klapper gemaakt.

2021 Crash 1994
Een enorme klapper tijdens de Masters-start in 1994. De Braziliaan Riccardo Rosset kreeg zelfs een auto boven op zijn hoofd maar bleef wonderwel ongedeerd.

Topjaar 1995
Met 32 inschrijvingen was het weer een topjaar in de Marlboro Masters. En ook dit seizoen kwam de gedoodverfde winnaar uit het Duitse F3 kampioenschap. De Argentijn Norberto Fontana, overigens nog steeds actief in de Argentijnse Turismo Carretera, was voor het Duitse F3 kampioenschap dat seizoen de grote titelfavoriet. Voor het Zwitserse team van "Hasi" Kaufmann (KMS Dallara F395 Opel) loste Fontana de belofte als gedoodverfde Masters-favoriet volledig in. Vele toekomstige toppers bevonden zich dat jaar op de deelnemerslijst. De Dallara-Opels van Norberto Fontana en Ralf Schumacher (WTS Dallara Opel F395) waren oppermachtig. Viervoudig Indy 500-winnaar Helio Castroneves eindigde dat jaar met een PSR Dallara F395 Mugen Honda als derde. Tom Coronel eindigde bij zijn F3-comeback in de Masters als vijfde met een WTS Dallara Opel 395 en was daarmee de best geklasseerde Nederlander.

Voor de tweede maal binnen twee jaar viel de Masters in 1996 ten prooi aan het team van Alan Docking. De Dallara F396 Mugens bleken een ijzersterke combinatie. Onze zuiderbuur Kurt Mollekens won verrassend de Masters. Er kwam geen vervolg aan het succes. Kurt concentreerde zich daarna op het KTR familieteam in de eenzittersport en werkt tegenwoordig als race-engineer in de TCR-series, ondermeer voor Tom Coronel bij Comtoyou. De Brit Jonny Kane eindigde met een PSR Dallara F396 Mugen als tweede maar de man die in de wedstrijd de meeste indruk maakte was de Colombiaan Juan Pablo Montoya met een Fortec Dallara 396 Mitsubishi. De Japanse krachtbronnen waren nu niet bepaald de meest betrouwbare.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet