Algemeen

Dragracing: Het oude normaal terug op Tierp Arena

kop

Met de Summit Racing Scandinavian Nationals op het Zweedse Tierp Arena leek de dragrace-wereld weer even terug bij het oude normaal. Weliswaar ging het niet om een FIA-kampioenschap, maar met 25 deelnemers uit drie officiële FIA-klassen en daaronder ook nog deelnemers uit zes verschillende landen, had het evenement toch een internationaal karakter. Op de uiteraard weer uitstekend geprepareerde baan van Tierp Arena werden er ook meteen weer snelle tijden op de klokken gezet en van enige gewenning na voor veel teams twee jaar stilstand leek nauwelijks sprake. De enige dissonant was de regen die op zondagmiddag het afronden van de eliminaties onmogelijk maakte.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Door de coronapandemie en de daarmee gepaard gaande reisbeperkingen en gelimiteerd toeschouwersaantallen waren vier van de voor dit seizoen geplande zes wedstrijden van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing afgelast, met als resultaat dat al in een vroeg stadium voor het tweede jaar op rij een streep ging door het belangrijkste dragrace kampioenschap van Europa. De datum van de Summit Racing Equipment Internationals op Tierp Arena bleef echter gereserveerd staan. Door de inspanningen van een aantal direct betrokken partijen kwam de wedstrijd als Summit Racing Scandinavian Nationals terug op de kalender. Uiteraard niet als FIA-wedstrijd maar wel meetellend voor de Summit Racing EDRS Series, Summit Racing Super Series, EDRS Pro Series, EDRS Bilsport Pro Mod Series en het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship. Voor een aantal rijders en teams uit de FIA-klassen een mooie gelegenheid om naar het noorden af te reizen om voor het eerst in twee jaar weer runs te kunnen maken. Was het niet om mee te dingen naar de winst, dan toch in ieder geval als voorbereiding op een hopelijk volledig FIA EK 2022.

dulamon.01
Jean Dulamon

Best bezette klasse was Pro Modified met maar liefst 17 deelnemers. Naast de snelle Zweden was Nederland met David Vegter, Marck Harteveld en Michel Tooren goed vertegenwoordigd. Uit het uiterste zuiden van Frankrijk was Jean Dulamon voor het eerst naar Tierp gereisd, uit Zwitserland Bruno Bader en uit Estland Andres Arnover.

arnover.01
Andres Arnover

Snel gewend
De Zweedse deelnemers hebben het afgelopen jaar op wat kleinere (lokale) banen nog wel wat runs over met name de 1/8 mijl kunnen maken, maar voor andere deelnemers waren de kwalificatieruns de eerste in twee jaar. Des te opvallender was het dat er van 'rustig beginnen' of 'weer even wennen' nauwelijks sprake was en er meteen snelle tijden op de klokken verschenen. Daarbij waren de onderlinge verschillen ook nog eens minimaal. Om de testtijd maximaal te benutten kregen de Pro Modified-rijders vijf kwalificatieruns voorgeschoteld. In run één verraste Arnover door bij zijn debuut in de klasse met zijn turbo-Mustang naar een tijd van 5,886 seconden te rijden. Lang plezier had de Est, die tot vorig jaar met zijn 'oude' Mustang furore maakte in de Competition Eliminator klasse, niet van zijn fraaie positie. In zijn vierde run, op zaterdag, ging er iets mis met de versnellingsbak waardoor er olie vrijkwam die vervolgens vlam vatte. Arnover kon zijn aan het eind van de baan nog brandende auto ongedeerd verlaten en gezien de omvang van de vlammen viel de schade aan de Mustang nog mee. Maar het Tierp-weekend zat er voor de Est wel op.

arthursson.02
Andreas Arthursson

Minder verrassend was de snelle tijd van FIA Europees recordhouder Andreas Arthursson die op zaterdag naar een tijd van 5,80 seconden snelde.

ericsson.02
Jan Ericsson

Dat was echter niet genoeg voor de nummer één positie want die ging met 5,79 seconden naar Jan Ericsson, de FIA Europees Pro Modified kampioen van 2019 en dus nog steeds regerend kampioen. Ook Michael Gullqvist verbeterde met 5,83 seconden de tijd van Arnover en sprong daarmee naar plek drie. Achter de naar plek vier gezakte Arnover bleven de verschillen minimaal.

eriksson.01
Mats Eriksson

Mats Eriksson zette met 5,93 seconden de vijfde tijd op de klokken, direct gevolgd door de snelste van de drie Nederlanders, David Vegter. Met zijn in nieuwe kleuren gestoken Camaro klokte Vegter 5,94 seconden. Direct daar weer achter Mack Harteveld die voor het eerst op Tierp Arena aantrad. Met de Voodoo Hemi Racing Superbird snelde Harteveld naar een uitstekende 5,97 seconden en was daarmee maar liefst de zevende rijder in het veld met een 5-secondenrun.

tooren.01
Michel Tooren

Michel Tooren had in een aantal runs wat problemen, maar klokte uiteindelijk toch een tijd van 6,10 seconden, goed voor de achtste kwalificatiepositie. Bader bleef bij zijn eerste optreden in drie jaar steken op plek tien, Dulamon zag meerdere runs door problemen verloren gaan en klokte de elfde tijd, terwijl de erkend snelle Roger Johansson zelfs niet verder kwam dan plek vijftien.

gullqvist.02
Michael Gullqvist

Omdat de wedstrijd in de Pro Modified klasse niet alleen meetelde voor het Zweeds kampioenschap, maar ook voor de EDRS Bilsport Pro Mod Series, stond er met name voor de Zweedse deelnemers tijdens de eliminaties wel wat op het spel. De eerste eliminatieronde leverde meteen twee grote verrassingen op. Arthursson kende problemen en werd gekopt door Johansson, terwijl Eriksson een rood licht trok en de winst daarmee weggaf aan Marcus Perman. Ericsson kende geen problemen en klopte Micke Johansson, die aantrad met zijn nieuwe Dodge Daytona. Door een bye run hadden Fredrik Fagerström en Gullqvist een makkelijke eerste ronde, terwijl Åke Persson geen kind had aan Jan Bränvall.

vegter.02
David Vegter

De snelste tijden in eliminatieronde één kwamen op naam van twee Nederlanders. In een zeer sterke 5,95 seconden klopte Harteveld Bader, terwijl Vegter zich verbeterde tot 5,92 seconden en Dulamon kansloos liet. Minder voortvarend verliep het bij Tooren. Na in de kwalificatie al tegen problemen aangelopen te zijn, vertoonde de motor op zondagochtend bij het opwarmen opnieuw kuren. Om ernstige schade te voorkomen besloot de Nederlander zich terug te trekken uit de eliminaties.

harteveld.02
Marck Harteveld

In de kwartfinale verbeterde Ericsson zich tot 5,81 seconden en liet daarmee Persson kansloos, terwijl Perman afrekende met Fagerström. Goede zaken deed ook Harteveld door Johansson het nakijken te geven. De Zweed maakte kort na de start een flinke schuiver die hem zelfs in de baan van de Nederlander deed belanden. Gelukkig was Harteveld toen al lang gevlogen.

vegter.03
David Vegter

Grote teleurstelling was er bij Vegter. Op de startlijn moest de Nederlander wegens problemen met de oliedruk zijn motor uitzetten. In de andere baan kon Gullqvist daardoor gemakkelijk, maar wel met een snelle 5,83 seconden, de winst grijpen. In de halve finale had Harteveld het moeten opnemen tegen Gullqvist en Ericsson tegen Perman. Zover kwam het dus helaas niet, al mocht Harteveld hoe dan ook van een meer dan geslaagde Zweden-trip spreken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet