Mazda MX-5 Cup

‘The day after’ de Mazda MX-5 startcrash

20210807-RBN 2474

Een dag later zijn alle gemoederen weer tot rust gekomen. We komen nog even terug op de startcrash waar een flink aantal wagens betrokken was. Kees Rozema had vrijdagavond enthousiast een Mazda MX-5 aangeschaft en mocht tot zijn verbazing gelijk vanaf de poleposition van start gaan. Zijn debuut duurde echter maar een paar honderd meter, totdat hij in de rondte werd getikt en vele anderen meenam in zijn ongeluk.

IMG 1043


Gelukkig staat de Mazda van András Király er weer bijna strak bij. De poleposition man van de kwalificatie moest vanwege de reversed grid als tiende starten in de eerste wedstrijd en kwam vol in het gedrang van de eerste bocht terecht. De ongelukkige rijder start de tweede wedstrijd van de beste startplaats, waar hij zich ook als beste voor had gekwalificeerd. "Ik kan wel een opkikkertje gebruiken vanmiddag. Ik heb dit seizoen al de nodige pech gehad en ben echt toe aan succes. Eigenlijk word je als je naar een poleposition tijd rijdt min of meer gestraft om in de eerste race als tiende te vertrekken en je daarmee veroordeeld bent om een flink aantal minder ervaren rijders te moeten inhalen. Daar werd ik gisteren de dupe van. Ik weet dat dit bij een reversed grid hoort, maar dat heeft mij in de eerste race een hoop narigheid en kosten opgeleverd."
  20210807-Z72 0010

Ook de vaste monteurs van Ronald van Loon hebben een fantastisch klus geklaard. Van Loon werd buiten zijn schuld het slachtoffer van de crash in de eerste bocht. "Ik kon werkelijk geen kant op toen debutant Kees Rozema vlak voor mij in de rondte ging en ik hem niet meer kon ontwijken. Geheel onverwacht kreeg ik ook een impact van achteren toen Király op mijn achterkant klapte. Mijn monteurs hebben tot diep in de avond doorgewerkt zodat ik vanmiddag weer kan starten. Ik ben zo blij met ze."
  Start

Johan Kraan voelt zich nu nog steeds schuldbewust aan de startcrash. "Er was een flink aantal factoren waardoor het ongeluk gebeurde. Ik reed aan de rechterkant richting Haarbocht. Pim van Riet zat uiterst links. We reden vijf dik op het rechte stuk. Kees Rozema verschakelde zich, hij ging van de tweede naar de vijfde versnelling en verloor snelheid. Pim en ik maakten er een soort trechter van, maar ik zag de wagen naast me niet, sneed in op Rozema en tikte hem aan waardoor hij in de rondte ging. Het was een inschattingsfout van me en ik ben daarvoor terecht bestraft. Kees gaat zo snel mogelijk de wagen weer herstellen om de volgende keer weer mee te doen, maar ik voel me er zeer lullig over. Ik heb daarna een belangrijke stap gemaakt. Ik heb mijn racelicentie ingeleverd en dit was de laatste keer dat je mij hebt zien racen. Het zelf racen geeft mij geen voldoening meer. Ik ga me nu helemaal inzetten als teambaas en concentreren op de carrière van mijn zoon en de focus van het team gaat meer naar internationale klassen zoals de Lamborghini Super Trofeo. Dat vind ik leuk."
  IMG 1053

Ook Filip Wojtowicz was betrokken bij de crash. De Poolse Belg liet ons zijn onboard beelden zien die duidelijk lieten blijken dat hij er helemaal niets aan kon doen. "Ik stuurde de Haarbocht in en plotseling ging iedereen in de remmen. Voor mij kon ik Ivo van Ginneken niet meer ontwijken met veel schade tot gevolg. Mijn team heeft de wagen weer opgelapt, maar we hebben nog wat problemen met de uitlijning. Of we dit goed hebben opgelost merk ik pas op het circuit."
   
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet