WTCC

WTCC: Chevrolet gesterkt naar Zandvoort door nieuwe aerodynamica

Na een pauze van zeven weken, sinds de openingsronde in Brazilië, maken de teams en rijders uit het World Touring Car Championship 2007 zich op voor de eerste van negen ronden in Europa op het circuit van Zandvoort. De meeste teams waren deze winter al in Zandvoort aanwezig om te testen en alle rijders zijn het er unaniem over eens dat hen een uitdagend weekend te wachten staat in de duinen van de Noordzee.

Tekst en foto: PR

Na de wintertests heeft Chevrolet de 2007-uitvoering van de Chevrolet Nubira WTC verder ontwikkeld, waarbij de gewijzigde aerodynamica aan de voorzijde het meest opvallend is.

Tijd goed benut
De lange rust tussen de eerste ronde in Brazilië en de tweede race in Zandvoort betekent niet dat het team de extra tijd niet goed heeft benut. Zowel in Engeland, Oschersleben en Monza zijn uitvoerige tests uitgevoerd en binnen het Chevrolet-team is men er zeker van dat komend weekend terdege rekening moet worden gehouden met Chevrolet. Daarbij was de snelste tijd van Alain Menu tijdens de FIA groeptest in Oschersleben een fikse opsteker voor het team.

2007-uitvoering
In Zandvoort zal Chevrolet voor het eerst de 2007-uitvoering van de Nubira WTC inzetten. Naast de vernieuwde voorzijde zijn de auto’s voorzien van een nieuwe luchtinlaat en een nieuw plenum, alsmede een gewijzigde afstelling van de wielophanging.

alain_menu_chevrolet
Alain Menu in zijn Chevrolet.

Circuit voor coureurs
"Ik kijk er naar uit om weer op Zandvoort te rijden, een baan die ik nog ken uit mijn DTM-tijd’’, stelt Alain Menu. "Echt een circuit voor coureurs en mede door de goede resultaten tijdens de verschillende tests kijk ik uit naar een paar goede resultaten. De snelste tijd in Oschersleben is een goede motivatie en alle drie gaan we voor een podiumfinish.”

"Met name de grip van de Nubira is aanzienlijk verbeterd’’, zegt Menu’s teamgenoot Nicola Larini. "En in Monza hebben we onder zomerse temperaturen kunnen testen. Ik heb er dan ook veel vertrouwen in dat we op Zandvoort competitief kunnen zijn.’’

Prettig
"De auto reageert dit jaar veel beter op aangebrachte aanpassingen dan vorig jaar en dat is prettig voor een rijder’’, stelt de derde Chevrolet-coureur Rob Huff. "Vroeger waren we altijd aan het ‘worstelen’ in Oschersleben, maar nu hebben we een uitstekende set-up. We hebben daaruit geleerd dat de auto veel gebruiksvriendelijker is om af te stellen voor een nieuw circuit zoals Zandvoort. De race in Nederland is goed voor Chevrolet en ik vind het circuit zelf heel erg leuk. Het is een echt rijderscircuit met veel verschillende bochten en ondanks dat een rondje bijna twee minuten duurt, raak je nergens verveeld. Als we de eerste keer de Tarzanbocht goed doorkomen moeten we in beide races belangrijke punten kunnen scoren.’’

Tijdschema WTCC
Vrijdag om 14.00 uur is de eerste WTCC-test van een half uur op CPZ. Om 16.30 uur volgt een vrije training van 30 minuten. Op zaterdag (vanaf 11.00 uur) volgt nog een vrije training, waarna om 15.00 uur de kwalificatie begint. Na de warm-up zondagochtend 9.30 uur, volgt om 12.05 de (rollende) start van de eerste race over twaalf ronden. Om 15.35 uur is de aanvang van heat 2, dit keer met een staande start.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet