GT

GT: Live TotalEnergies 24 Hours of Spa

210729 22 NightPractice
Jaminet zorgde ervoor dat de GPX-Martini-Porsche het snelste was in het donker op Spa

1.00 uur: In tegenstelling tot de kwalificatie, verliep de nachttraining wel rustig. De #22 Porsche van GPX Racing was het snelste, dankzij Mathieu Jaminet die vroeg in de sessie een rondetijd van 2:19,569 plaatste. De Fransman deelt de Martini-gesponsorde auto met Earl Bamber en Matt Campbell. Robin Frijns, Dennis Lind en Nico Müller (#37 Audi Sport Team WRT) werden als tweede geklokt. Ze waren 0,238 seconden langzamer. De #88 Mercedes-AMG van AKKA ASP maakte de top drie af met Jules Gounon, Dani Juncadella en Raffaele Marciello. Adrian Henry D'Silva spinde in de laatste minuten nog in de Pif-Paf, maar kon gauw zijn weg vervolgen zonder schade aan zijn #61 Porsche van EBM Giga Racing.

210729 88 Quali
Snelste gecombineerd gemiddelde voor de AKKA-ASP-Mercedes

22.50 uur:
Bijna een uur later dan gepland eindigde de kwalificatie, die in Spa in vier heats verreden wordt: voor elke rijder minimaal één geklokte ronde. Dat lukte echter niet in alle gevallen, met name in Q2, waarin maar liefst twee keer de rode vlag gezwaaid werd. De eerste onderbreking was het gevolg van een zware crash van de Duitser Tim Zimmermann, die bovenop de Raidillon hard van de baan raakte met de nummer 16-GRT-Grasser-Lamborghini (Di Folco/Schmid/Zimmermann/Galbiati). De sessie werd bijna drie kwartier onderbroken. Na de hervatting was het de Japanner Ryuichiro Tomita die in de nummer 31-WRT-Audi in de rondte ging en voor de tweede rode vlag zorgde, waarop de sessie niet meer werd hervat.

Een van de voornaamste slachtoffers was de nummer 32-WRT-Audi (D. Vanthoor/K. Van der Linde/Weerts), waarmee Vanthoor geen tijd kon zetten. De auto die in beide vrije trainingen van vandaag het snelst was, start daarmee van achteraan in het veld. De snelste gemiddelde tijd was voor de nummer 88-AKKA-ASP-Mercedes, waarmee Raffaele Marciello, Dani Juncadella en Jules Gounon tot een gecombineerd gemiddelde van 2:18,433 minuten kwamen. Daarmee hadden ze een voorsprong van 0,433 seconden op de Garage 59-Aston Martin van Nicki Thiim, Marco Sørensen en Ross Gunn – waarbij met name Thiim als tweede snelste in Q2 wist te overtuigen. De derde tijd was voor de nummer 66-Attempto-Audi (Drudi/Mies/Marschall), gevolgd door de nummer 4-HRT-Mercrdes (Engel/Stolz/Abril) en de beide Walkenhorst-BMW's, keurig op volgorde van de startnummers met de nummer 34 (S. Van der Linde/Wittmann/Pittard) voor de 35 (Glock/Tomczyk/Neubauer). Daarachter eindigde de nummer 107-CMR-Bentley (De Pauw/Jean/White/Panciatici) als beste Silver Cup-auto op de zevende plaats algemeen. De beste Porsche was de nummer 22-GPX-911 (Campbell/Bamber/Jaminet) als achtste, voor maar liefst vier Lamborghini's, de beide Emil-Frey-auto's 163 (Altoè/Perera/Costa) en 114 (Rugier/Lappalainen/Aitken), gevolgd door de 63-Orange-FFF-Lamborgini (Bortolotti/Caldarelli/Mapelli) en de nummer 14-Emil Frey-auto uit de Silver Cup (Fontana/Ineichen/Feller).

210729 Frijns
De nummer 37-WRT-Audi met Robin Frijns is de enige auto met Nederlandse inbreng in de top 20

De snelste 20 auto's uit de kwalificatie mogen morgenavond vanaf 19.50 uur nog een keer aan de bak voor de Super Pole, waarin telkens één rijder per team een vliegende ronde rijdt om de startvolgorde voor de eerste tien rijen te bepalen. De enige auto met Nederlandse inbreng die daarbij zit, is de nummer 37-WRT-Audi met Robin Frijns, Dennis Lind en Nico Müller, die de kwalificatie als 15e algemeen afsloten.

210729 Bero
De VS Racing-Lamborghini waarmee ook Glenn van Berlo in actie komt

De overige Nederlanders zijn klaar tot zaterdag: de nummer 90-Madpanda-Mercedes met Rik Breukers (Sanchez/Perez Companc/Kujala/Breukers) werd 27e algemeen en zesde in de Silver Cup, Indy Dontje in de nummer 5-HRT-Mercedes (Dontje/Haupt/Assenheimer/Beretta) eindigde op de 34e plaats algemeen en elfde in de Silver Cup. De nummer 50-HubAuto-Mercedes met Nicky Catsburg (Götz/Buhk/Catsburg) eindigde als 41e algemeen en de nummer 666-VS Racing-Lamborghini met Glenn van Berlo (Van Berlo/Moulin/Nemoto/Rump) werd 43e algemeen en 14e in de Silver Cup.


210729 Audi FP2

18.00 uur:
Na de snelste tijd van Kelvin van der Linde in de eerste vrije training eindigde de nummer 32-WRT-Audi (foto boven) ook bovenaan in de zogeheten 'pre-qualifying'. Ditmaal was het Dries Vanthoor die de snelste tijd in de auto voor zijn rekening nam: met 2:18,787 minuten eindigde de Belgische rijder bovenaan, op 0,352 seconden gevolgd door Marvin Kirchhofer, die met de Garage 59-Aston Martin de snelste rijder uit de Pro-Am-klasse was.

Verliep de eerste vrije training nog zonder noemenswaardige incidenten, afgezien van de eeuwige 'track limits' en bijbehorende waarschuwingen en het schrappen van tijden, in de 'pre-qualifying' was er na drie kwartier een onderbreking met de rode vlag nadat Robert Renauer met een lekke band in Blanchimont van de baan raakte en bij de Bus Stop door het gras ploegde, waarbij hij ook een van de styropor-reclameborden langs het parcours meenam. Na een onderbreking van een minuut of zeven werd de sessie hervat. Marco Wittmann reed de derde tijd in de nummer 34-Walkenhorst-BMW, gevolgd door Earl Bamber in de GPX Racing-Porsche.

210729 HubAuto Mercedes

16.30 uur:
In zekere Belgische media wordt er met een nogal zurige ondertoon gevraagd waarom Nicky Catsburg, en niet de eveneens beschikbare Belg Maxime Soulet werd aangetrokken om de plaats van Yelmer Buurman in de nummer 50-HubAuto-Mercedes in te nemen voor de 24 Uur van Spa-Francorchamps.

"Gisteravond onderweg hiernaartoe dacht ik er ook wel even over na waarom ze mij gebeld hebben en Soulet niet", verklaarde Catsburg desgevraagd tegenover AUTOSPORT.NL. "Gisteren in de loop van de dag werd ik al gebeld of ik geïnteresseerd zou zijn als er iemand positief getest zou worden en gisteravond kwam dus inderdaad de bevestiging."

Hoewel Catsburg nog niet eerder met een Mercedes geracet heeft, was dit niet het eerste contact tussen de Amersfoortse coureur en het merk met de ster. "Ik heb al vaker met Mercedes gepraat en we hebben al eens geprobeerd om samen een racedeelname voor elkaar te krijgen, maar dat lukte tot nu toe niet. Nu was ik volgens mij de eerste die ze gebeld hadden."

Catsburg is blij om een keer met de Mercedes te kunnen rijden: "Het is altijd leuk om met een andere auto te kunnen racen, en wie weet waar dit weer toe leidt. Wel moet ik zeggen dat het tot nu toe verre van ideaal loopt: ik heb in totaal maar vijf rondjes gereden en moet vanavond kwalificeren met een auto die ik nauwelijks ken. Het team heeft de testdag hier moeten missen omdat het transport van de auto vertraagd was, allemaal niet ideaal. Maar goed, ik ga gewoon hard aan de slag en we zien wel wat eruit komt. Volgens mij wordt dit mijn tiende deelname op rij hier in Spa, dus ervaring heb ik wel", aldus de winnaar van de 24-uursrace in 2015.

En over de vraag waarom Catsburg wel en Soulet niet? De c komt in het alfabet voor de s, en dat kan best wel eens de verklaring zijn. Wellicht heeft er bij Mercedes gewoon iemand in zijn telefoonlijst gekeken. Soms zijn dingen ook in de autosport simpeler dan je denkt.

210729 Audi FP1

Donderdag, 13.00 uur
: Kelvin van der Linde was het snelst in de vrije training voor de TotalEnergies 24 Hours of Spa. De Zuid-Afrikaan, leider in de tussenstand van de DTM, reed in de Audi met het startnummer 32, ingezet door het Belgische WRT, een tijd van 2:19,037 minuten en liet daarmee de concurrentie achter zich. Van der Linde deelt de auto dit weekeinde met de beide Belgen Dries Vanthoor en Charles Weerts, tevens zijn vaste partners in de Endurance Cup.

De tweede plaats was voor de nummer 22-GPX-Porsche (Matt Campbell/Earl Bamber/Mathieu Jaminet), de nummer 88-AKKA-ASP-Mercedes (Raffaele Marciello/Dani Juncadella/Jules Gounon) eindigde op de derde plaats.


Dit weekeinde wordt op het Circuit de Spa-Francorchamps de 73e editie van de jaarlijkse 24-uursrace aldaar verreden. Na de naamswijziging van Total in TotalEnergies luidt de officiële naam van het evenement TotalEnergies 24 Hours of Spa. Niet minder dan 58 GT3's staan er aan de start voor wat de Belgische collega's zo mooi omschrijven als de hoogmis van de GT3-racerij. Met Glenn van Berlo, Rik Breukers, Nicky Catsburg, Indy Dontje en Robin Frijns staan er vijf Nederlandse rijders aan de start van de Belgische klassieker. Catsburg moest zoals eerder vandaag gemeld te elfder ure inspringen voor Yelmer Buurman. Er is ook een uitgebreid bijprogramma. AUTOSPORT.NL volgt de GT-race dit weekeinde.


Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins) en René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO, PR

210729 Spa opening

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet