DTM

DTM Trophy: Stéphane Kox toont stijgende lijn op Lausitzring

210728 Kox helm op
Stéphane Kox scoorde afgelopen weekeinde haar eerste punten in de DTM Trophy op de Lausitzring

Terwijl Peter Kox het weekeinde in actie kwam in de Fanatec GT2 European Series op het circuit van Spa-Francorchamps, reed dochter Stéphane in de beide races van de DTM Trophy op de Lausitzring. Naast moeder Esther maakte ook haar vriend, beroepswielrenner Danny van Poppel, de lange reis naar de Lausitzring voor de nodige morele ondersteuning. Dat werkte blijkbaar, want niet alleen was Kox met de Toyota GR Supra van het Duitse team Ring-Racing in beide races de best geklasseerde dame van de in totaal drie rijdsters in het veld, ook scoorde ze haar eerste kampioenschapspunten van het seizoen. AUTOSPORT.NL volgde Kox in Klettwitz.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: DTM Trophy/Malte Christians

Het contrast had niet groter kunnen zijn. Een week eerder, op zondag, stond Stéphane Kox op de Champs Elysées in Parijs. De lichtstad, de stad van de liefde, van het savoir vivre. Ze kon er haar vriend Danny van Poppel in de armen sluiten, nadat die bij zijn derde deelname de Tour de France had voltooid. Vanaf donderdag was Kox in Klettwitz. In het uiterste oosten van Duitsland, in een voormalig bruinkoolgebied, ergens halverwege tussen Dresden en Berlijn. Een behoorlijk desolate regio. "Er is hier niet veel te beleven, hè", constateerde moeder Esther Kox, waarmee ze de spijker op de kop sloeg.

210728 DTM Trophy Kox Poppel
Danny van Poppel kwam ter ondersteuning van Stéphane Kox naar de Lausitzring

Rechtenstudie afgerond
Maar goed, het doel was racen en dat kan op de Lausitzring natuurlijk prima. Net als de DTM kwamen ook de DTM Trophy en de andere klassen in het voorprogramma in actie op een gewijzigde baanvariant inclusief de 300 meter lange eerste bocht van de tri-oval, die voor alle deelnemers nieuw was. Tijdens testdagen voorafgaand aan het seizoen werd er nog op de bochtige configuratie in het infield gereden. "Het is nog wel even wennen", zegt Stéphane Kox eerlijk als we haar op vrijdag na de eerste trainingssessies spreken. Voordeel is wel dat ze zich inmiddels volledig op het racen kan concentreren: de rechtenstudie aan de universiteit van Tilburg is afgerond.

210728 Kox Turn 1
Turn 1 op de Lausitzring is wel even wennen

Er zit wel de nodige progressie in haar rondetijden, wat op zaterdag uitmondt in de twaalfde startplek voor de eerste race. Het verschil met teamgenoot Nico Verdonck, die aanmerkelijk meer ervaring met de Toyota heeft, bedraagt iets meer dan een seconde. Verdonck wint later die middag de eerste wedstrijd van het weekeinde en zorgt daarmee voor de eerste zeges van Toyota en het Duitse team Ring-Racing van Uwe Kleen in de DTM Trophy. Kox wordt elfde en komt slechts twee tienden tekort voor een plek in de top tien, die in de serie recht geven op punten. Omdat de als achtste geklasseerde Italiaan Simone Riccitelli, uitkomend voor het team van oud-DTM-kampioen Roberto Ravaglia – met wie vader Peter Kox bij BMW ook regelmatig samen reed – als gastrijder geen punten scoort, kan Stéphane Kox toch haar eerste punt laten bijschrijven. "Ik vond wel dat er heel agressief gereden werd", aldus de Eindhovense. "Dat is wel een beetje inherent aan GT4-racen, maar ik vond dat er hier in sommige gevallen té agressief gereden werd. Dan heeft het niks meer met racen, met posities afdwingen te maken. Dit was meer lomp erin beuken en als je niet uitkijkt, rijden ze je er gewoon vanaf. Verder was de balans niet goed, ik had veel te hoge bandenspanning, waardor de auto lastig te rijden was."

210728 Kox actie 2

"Superveel plezier gehad!"
De tweede kwalificatie, op zondag, resulteert in de 13e plek op de grid, maar wel weer twee tienden sneller dan daags tevoren. "Ik maakte een foutje in de kwalificatie en dat was jammer, want anders had ik top tien kunnen rijden en dat was wel het doel voor dit weekeinde", aldus Kox. In de race wordt er opnieuw vrij veel schade gereden, maar Kox weet mooi uit de problemen te blijven en klimt daardoor keurig op. Zo sluit ze de race als achtste af, waarmee ze opnieuw de best geklasseerde van de drie dames in het veld is, al is dat niet in eerste instantie haar voornaamste doel. "Het was voor mij persoonlijk een heel leuke race", aldus Kox na afloop. "Het is voor mij al een tijd geleden dat ik überhaupt geracet heb en hard rijden is één ding, maar racen is een tweede. Je moet een beetje ritme hebben en dat ging misschien nog wel beter dan verwacht. Ik heb echt superveel plezier gehad! Ik genoot er echt weer van om er weer tegenaan te gaan. De achtste plaats, zeven tiende van de snelste tijd af, daar ben ik in dit stadium gewoon heel blij mee." De overwinning gaat naar de Brit William Tregurtha met een Mercedes van het team CV Performance Group, die in de slotfase zijn landgenoot Ben Green in een BMW verschalkt. Tregurtha voert na vier van de 14 races ook de tussenstand van het kampioenschap aan.

210728 DTM Trophy Kox actie

"Terugblikkend was het voor mij een heel positief weekeinde", zegt Kox. "Zeker ten opzichte van de pre-season-test die we hier hadden heb ik echt voor mezelf wel stappen gemaakt. Natuurlijk was het met die eerste bocht op de banking nog wel even een uitdaging, maar ik vond het wel heel leuk! Ik heb de eerste sector op Lausitz nooit echt denderend gevonden, dus dit was een leuke afwisseling. Het was wel even wennen aan het begin, een mentale switch die je moet maken, want je komt er best hard aan en je remt eigenlijk vrijwel niet. Een klein beetje eraf en dan vol erdoorheen, dus het was wel even een dingetje om het om te kunnen zetten. Maar uiteindelijk ging het heel goed en ging het in de loop van het weekeinde ook steeds ietsje beter, zoals dat eerder op Monza ook al het geval was."

210728 Kox Verdonck
Teamgenoot Nico Verdonck, rijdend in Toyota-Gazoo-kleuren, is voor Kox de beste referentie

55 graden in de auto
Voor Kox is teamgenoot Nico Verdonck de beste referentie. "Die heeft bakken met ervaring en zit heel veel in de raceauto. Ik probeer heel veel van hem te leren. Natuurlijk heb je in GT-racerij ook altijd te maken met de 'balance of performance', dus als je onze auto vergelijkt met een Audi of een BMW zit je in feite appels met peren te vergelijken. Met Nico heb ik persoonlijk een heel goed vergelijk en daarbij heb ik gezien dat ik dit weekeinde steeds iets beter ging. Daar ben ik voor mezelf gewoon heel blij mee. Overigens was het fysiek wel heel zwaar, want de airco deed het niet en onze auto wordt echt extreem heet. Het had geen twee ronden langer meer moeten duren, want ik kon bijna niet meer op mijn benen staan toen ik uit de auto kwam. De sensor liet zien dat het 55 graden in de auto was! Maar ik heb ervan genoten, het team was blij en dan ben ik het ook. Dat biedt perspectief voor de toekomst." De volgende DTM Trophy-races worden op 21 en 22 augustus verreden op de Nürburgring, het thuiscircuit van Kox' team Ring-Racing.

210728 Kox portret
Stéphane Kox: "Het team was blij en dan ben ik het ook!"


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet