Formula E

Formule E: Creatieve interpretatie reglement Allan McNish wordt door FIA dichtgetimmerd

Audi Sport Abt Schaeffler teambaas Allan McNisch zorgde in Londen voor een erg creatieve interpretatie van de regels. Na een incident tussen Oliver Rowland (e.dams Nissan) en Stoffel Vandoorne (Mercedes EQ) haalde hij zijn rijder Lucas di Grassi direct via de pitlane naar binnen. FIA wedstrijddirecteur Frederic Bertrand verklaarde dat dit gat binnen het FE reglement zo snel mogelijk dicht getimmerd gaat worden.

2021 Audi 2
Als teambaas interpreteerde Allan McNish het FE-reglement correct.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Audi Sport/FE

Creatieve interpreatie reglement Allan McNish wordt door FIA dichtgetimmerd
Geen Formule 1 toestanden maar door een creatieve interpretatie van het reglement zorgde Audi Abt Schaeffler teambaas Allan McNish voor de nodige ophef in autosportland. Een crash waarbij Porsche-coureur André Lotterer regerend kampioen Antonio Felix Da Costa uitschakelde zorgde voor een safetycarfase.

Teambaas Allan McNish bedacht zich geen moment en nam een strategische beslissing en liet zijn rijder Lucas Di Grassi direct naar binnenkomen. Di Grassi haalde zo via de pitlane een tiental auto's in en kwam op kop van de wedstrijd.

Vanwege de lengte van de pitlane was dit wel toegestaan omdat de safetycar bijzonder traag was.Op twee dingen ging het strategisch totaal fout. Di Grassi stopte niet geheel bij zijn pit en liet de auto eigenlijk meer rollen. Voor een FIA sanctioned event was het licht aan het eind van de pitlane zelfs niet waar te nemen en het was ook niet duidelijk of Di Grassi al dan niet stopte. Feit is dat hij op een "legale" manier weer aan kop van de wedstrijd kwam.

De concurrentie en de FIA zagen het echter anders. Allan McNish: " Eigenlijk bevonden wij ons hier in Londen in een vrij unieke situatie omdat de pitlane vrij kort is en de safetycar bijzonder traag was. In werkelijkheid was het sneller om door de pitlane te gaan wat het reglement ook toestaat. Lucas komt naar binnen en acclereert. We waren nogal verbaasd dat hij zoveel terrein won. Maar de sportcommissarissen waren de mening toegedaan dat de auto niet volledig stopte. Wij waren in de overtuiging dat Lucas dit deed. Zij vonden van niet."

2021 Audi Het zou interessant geweest zijn indien Di Grassi in de pitlane volledig had gestopt..........

Omdat Di Grassi niet volledig tot stilstand kwam werd hij later alsnog gediskwalificeerd. Ook deed zich vorig jaar in Berlijn ook al een soortgelijk incident voor toen beide Mahindra auto's wonnen tijdens een fullcourse yellow. Wedstrijddirecteur Frederic Bertrand van de FIA verklaarde dat het gat van artikel 38.11 zal worden aangepast.

Hierin staat het volgende omschreven: "Onder voorwaarde dat betrokken deelnemer voor zijn pit stopt blijft zowel de pit in- als uitgang open. Wij zullen nu dit mogelijke gat in het reglement moeten dichten." McNish en zijn team maakten er creatief gebruik van. Bertrand bevestigde wel onder de indruk te zijn van het feit hoe dat McNish het reglement toepaste. Zeker als Di Grassi met deze strategische call gewonnen zou hebben. Het had zeker gekund.

Frederic Bertrand: "We moeten dit zeker gaan veranderen. Ik kan niet zeggen wat er gebeurd zou zijn als Di Grassi de procedure goed had uitgevoerd. Voorlopig werkte het dus niet. Vanuit wedstrijd oogpunt had het een interessant tafereel kunnen zijn."

Zeker is dat dit gat binnen het reglement dicht getimmerd gaat worden. Geen twijfel mogelijk. Bertrand hoeft alleen maar naar andere series te kijken.

Probleem is dat de teams juist in het verleden vanwege schadeherstel verzocht hadden om de pitlane open te houden. Tijdens de NASCAR-wedstrijd op New Hampshire afgelopen week kwam Penske-coureur Joey Logano direct met een technisch probleem in de gesloten pitlane naar binnen. Bij het verlaten kreeg Logano direct een straf van twee ronden achterstand opgelegd. Hij eindigde als vierde. In een FE Sprint-wedstrijd is een dergelijke straf voor betrokken deelnemer dodelijk.

A215100 medium
Oud FIA Formule E kampioen Lucas Di Grassi voelde zich achteraf wel een beetje bezwaard. Een klein "foutje" in de pitlane kostte hem de overwinning. Indien hij wel gewonnen had men er bij de FIA weinig tegenin kunnen brengen....


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet