DTM

DTM: Defect Van der Linde bezorgt Götz eerste DTM-overwinning

210725 DTM R2 tribune
Eindelijk weer eens met toeschouwers: DTM op de Lausitzring

Nadat de aanvankelijk leidende Ferrari-coureur Liam Lawson bij de pitstop teveel tijd verloren had, leek Audi-rijder Kelvin van der Linde relatief comfortabel op weg naar de overwinning in de tweede race van het weekeinde op de Lausitzring, totdat zijn Audi negen ronden voor het einde plotseling stilviel en hij een 'reset' moest uitvoeren. Daarmee kwam Maximilian Götz in de zuurstokroze HRT-Mercedes aan de leiding en reed vervolgens de zege naar huis. Voor coureur en team was het de eerste overwinning in de DTM. Lawson eindigde als tweede en herhaalde daarmee zijn resultaat van gisteren, de onfortuinlijke Kelvin van der Linde kwam nog als derde over de eindstreep.

Tekst: René de Boer (vanuit Klettwitz, Twitter: @renedeboer)
Foto's: DTM/Jürgen Tap

210725 DTM R2 quali
Daags na zijn eerste overwinning ook de eerste pole-position voor Philip Ellis

In de kwalificatie was het ditmaal Philip Ellis, winnaar van de race op zaterdag, die de snelste tijd op de klokken wist te zetten. Ondanks 25 kilogram extra na zijn succes van daags tevoren gaf hij met zijn tijd van 1:30,292 minuten in de Winward-Mercedes de voltallige concurrentie het nakijken. Na zijn eerste DTM-zege van gisteren was dit voor de Zwitser de eerste pole-position in de serie. In tegenstelling tot de meeste anderen, die twee runs nodig hadden, had Ellis aan één snelle ronde genoeg voor de pole. Achter hem volgden Liam Lawson met Ferrari, Maximilian Götz met Mercedes, Kelvin van der Linde met Audi en Timo Glock met BMW, waarmee er vier verschillende merken op de eerste vijf startplaatsen vertegenwoordigd waren.

210725 DTM R2 Start
Start met Ellis nog vooraan, maar dat zou niet lang duren

Bij de start pakte Ellis de leiding voor Lawson en Kelvin van der Linde, maar nog in de eerste ronde profiteerde Lawson van een betere exit van Turn 1, bleef bij het aanremmen van de tweede bocht naast Ellis en nam de kop over. Juncadella en Götz, beide in dezelfde kleuren, maar voor verschillende teams, kwamen licht met elkaar in botsing in de strijd om de vierde plaats, maar konden hun race vervolgen. In de derde ronde nam Kelvin van der Linde de tweede plaats van Ellis over, bij wie duidelijk het effect van het extra gewicht merkbaar was.

210725 DTM R2 Kelvin
Kelvin van der Linde hier voor de beide BWT-Mercedessen van Juncadella en Götz

Vanaf de zevende ronde maakten de meeste rijders hun stops. Voor Lawson verliep die niet zo goed: hij wilde te vroeg wegrijden en liet vervolgens de motor van zijn Ferrari afslaan. Als gevolg daarvan kwam hij achter Kelvin van der Linde en Maximilian Götz weer terug in het veld. Zo bleef de volgorde tot in de 27e ronde, toen plotseling de Audi van Van der Linde op het rechte stuk langzamer werd en twee plaatsen verloor aan Götz en Lawson. In de eerste bocht moest Van der Linde een 'reset' doorvoeren, maar hij kon in ieder geval nog de derde plaats vasthouden.

Götz reed vervolgens zonder problemen zijn eerste DTM-zege naar huis en completeerde daarmee een perfect DTM-weekeinde voor Mercedes op de Lausitzring met de tweede overwinning op rij. Lawson eindigde als tweede voor Kelvin van der Linde, die na vier van 16 races aan de leiding blijft in de tussenstand van het rijderskampioenschap, met vier punten voorsprong op de Nieuw-Zeelander. Ellis werd vierde, gevolgd door BMW-rijders Sheldon van der Linde en Marco Wittmann, Daniel Juncadella (Mercedes), Mike Rockenfeller (Audi), Lucas Auer (Mercedes) en Nico Müller (Audi).

210725 DTM R2 Goetz trophy
Eerste DTM-zege voor Maximilian Götz
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet