Sportscars

Sportscars: Exclusieve blik achter de schermen bij Peugeot Sport

IMG 4527
De deuren bij Stellantis Motorsport blijven normaliter hermetisch gesloten

Tijdens de presentatie van de nieuwe Peugeot 9X8-hypercar kregen we ook de gelegenheid voor een exclusieve blik achter de schermen bij de sportafdeling van het merk, ondergebracht in het complex van Stellantis Motorsport aan de Allée des Maronniers op het industrieterrein van Satory, een wijk van Versailles. Deuren die normaliter gesloten blijven, gingen voor het heel kleine groepje genodigden ditmaal open en we delen natuurlijk graag onze indrukken.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Peugeot Sport, Peugeot Deutschland/Uli Sonntag, Rebocar/R. de Boer

De laatste keer dat we in Satory waren, was alweer ruim zeven jaar geleden, destijds voor de presentatie van het WTCC-fabrieksprogramma en de overige sportactiviteiten van Citroën voor 2014. Toen stond er op het ene gebouw nog prominent 'Citroën Racing' op de gevel, en 'Peugeot Sport' op het andere gebouw, en was er achter de glazen wand nog sprake van een soort van showroom. Tegenwoordig is er niet meer dan de aanduiding 'Stellantis Motorsport' boven de deur, en is er voor de rest weinig te zien, behalve links en rechts wat gewonnen bekers en achter de ingang een vitrine met een kleine selectie miniatuurauto's, weergaven van succesvolle race- en rallymodellen van Citroën en Peugeot in schaal 1:43. Overigens doet ons de naam 'Stellantis' nog steeds in eerste instantie denken aan bijvoorbeeld een overkoepelend orgaan voor zorginstellingen, maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn.

IMG 4529

Parallel aan de Allée des Maronniers, waaraan overigens ook een klein testcircuit en een militair trainingscomplex gelegen zijn, waar tijdens onze aanwezigheid militaire troepen onder begeleiding van marsmuziek de hele dag oefenden voor de parade op de Franse nationale feestdag 14 juli, bevinden zich de genoemde twee grote gebouwen met een glazen front. In het ene gebouw is er een conferentiezaal waar voor de gelegenheid een 208 in Rally4-uitvoering en een 308 in TCR-toerwagenversie zijn neergezet, plus een 508 SW in de sportieve PSE-uitvoering, waarbij de afkorting staat voor Peugeot Sport Engineered, de aanduiding die de sportieve Peugeot-modellen voortaan meekrijgen.

IMG 4530

In het andere gebouw, waar werkplaats, magazijn en testbanken zijn ondergebracht, staat in de vrij kleine ruimte die als kantine dienstdoet, de 908 Hybrid, het prototype dat Peugeot bouwde op basis van de vorige lange-afstandsracer, maar waarvoor het bij een eenmalige test bleef, want kort voor het begin van het eerste seizoen van het FIA World Endurance Championship in zijn huidige vorm, in 2012, trok Peugeot geheel onverwacht de stekker uit het lange-afstandsraceprogramma.

210713 9X8 met 508
Voor de foto werden de 9X8 en de 508 op ons verzoek ook even bij elkaar gezet

Nu echter is de terugkeer aanstaande en Peugeot trok heel wat aandacht met het presentatiemodel van de hypercar, waarbij vooral het ontbreken van de achtervleugel een opvallend kenmerk is. Peugeot is ervan overtuigd dat het met de rest van de auto via het 'ground effect' (in feite is de hele achterpartij één grote diffusor) genoeg neerwaartse druk kan genereren om het maximaal reglementair toegestane coëfficiënt te kunnen bereiken. Voor de presentatie van de auto was één van de drie ruim bemeten 'working bays' aan de ene zijde van de separatiewand in de grote werkplaatshal gereserveerd. In de middelste 'bay' stond een Peugeot 508 SW Peugeot Sport Engineered in hetzelfde grijs als de raceauto, de derde 'bay' was leeg. Achter de scheidingswand eenzelfde indeling, waar een Peugeot 308 TCR en een Opel Astra-rallyauto stonden, met één 'working bay' speciaal bedoeld voor het werken aan elektrisch aangedreven auto's, inclusief de nodige waarschuwingsborden en veiligheidsmaatregelen. Aan de muur aan de hoofdzijde van de werkplaatshal is een groot tableau aangebracht met zwart-wit-portretfoto's van alle medewerkers, allemaal in dezelfde grootte, als een teken dat het hier weliswaar over auto's en techniek gaat, maar dat de mensen een onmisbare factor in het geheel vormen. Aan een zijwand is een mededelingenbord met informatie van de ondernemingsraad en de vakbond te vinden.

210713 Jansonnie
Olivier Jansonnie (2e van links) geeft tekst en uitleg

Minuscule QR-code
Allereerst bezoeken we de afdeling waar de motoren worden gebouwd. Een eerste WEC-motor loopt al sinds april op de testbank, er staat binnenkort een lange-duurtest van 30 uur op het programma. "We testen 30 uur, omdat dat ongeveer overeenkomt met de looptijd in Le Mans, waar er immers niet alleen de race van 24 uur, maar ook de vrije training en de kwalificatie bij komen", zegt Olivier Jansonnie, technisch verantwoordelijk voor het project. Hij toont een prachtig nieuw uitziend inlaatspruitstuk en wijst op een minuscule QR-code: "We hebben een systeem waarbij elk onderdeel zijn eigen code heeft, zodat we precies kunnen zien uit welke partij zo'n onderdeel komt, wanneer het is gemaakt en nog andere zaken. Via de computer kunnen we precies nagaan waar elk afzonderlijk onderdeel zich bevindt en de looptijd die het al achter de rug heeft." Op een werkbank staat een V12-motor uit de 908. "Af en toe gebruiken we die nog wel eens als voorbeeld", zegt Jansonnie.

210713 Peugeot Sport testbank
Een van de drie motortestbanken

Nieuwe testbanken
Via een krap gangetje komen we in een langwerpige ruimte met vier grote glazen wanden, waarachter zich de testbanken voor de motoren en de aandrijflijn bevinden. "Twee testbanken hebben we speciaal voor het WEC-programma, dat zijn nieuwe units, die we in maart en april van dit jaar geleverd hebben gekregen, want de testbanken die we hadden waren niet berekend op V6-motoren met een vermogen van boven de 600 pk", aldus technisch directeur Jansonnie. De testbanken voor de V12-diesels uit de 908 waren uiteraard al gedateerd en inmiddels vervangen door moderner materiaal, want de 908 is natuurlijk alweer tien jaar geleden. De middelste van de drie testbanken is bedoeld voor viercilindermotoren uit de klantenauto's van Peugeot en Citroën voor rallysport en TCR. De vierde testbank is bedoeld voor het testen van de volledige aandrijflijn: verbrandingsmotor, elektromotor en versnellingsbak. "Het is de bedoeling dat we in september de elektromotor kunnen testen, die de voorwielen aandrijft, en dan in oktober of november de volledige combinatie met vierwielaandrijving."

210713 Mockup
Ruim is anders: houten 'mock-up' van de cockpit

Mock-up
In de volgende ruimte bevindt zich een houten model van de cockpit van de 9X8 op ware grootte, geplaatst op ongeveer een meter hoogte. "Het is voor het eerst dat we zoiets hebben, dit model heeft al heel goede diensten bewezen", vertelt Jansonnie. "We hebben het ondermeer gebruikt om de voorkeuren van de rijders vast te stellen voor het plaatsen van de pedalen en het stuurwiel en de diverse instrumenten in de cockpit en het vinden van de juiste zitpositie. We hebben inmiddes voor alle rijders individuele stoeltjes gemaakt, allemaal precies op maat en totdat ze echt het gevoel hadden dat ze goed zaten. In sommige gevallen betekende dat wel drie stoeltjes per rijder, echt millimeterwerk. En dan gaat het er ook om hoeveel hoofd- en schouderruimte ze nodig hebben, compleet met helm en HANS. In de mock-up hebben we ook alle componenten van het hybridesysteem die er in de echte auto ook in zitten, zodat we precies kunnen indelen: de omvormer, de ECU, alle leidingen en kabels. De basis is van hout, maar met behulp van 'rapid prototyping' hebben we precies de vorm van de cockpit van kunststof kunnen namaken, dus we kunnen ook bijvoorbeeld zien hoeveel zicht de rijder heeft door de voorruit en de zijruiten. Dat hadden we bij de 908 allemaal niet en dat is nu toch wel een groot voordeel." Het eerste daadwerkelijke chassis van koolstofvezel wordt in september verwacht, hiervoor heeft Peugeot Sport een externe toeleverancier.

210713 Data rules
Mehdi Al Fassi, hoofd performance WEC bij Peugeot Sport

De laatste afdeling die we op onze rondleiding bezoeken, is de simulatie. "Data rules" staat er in grote letters op de muur geschilderd. Ook dit is een activiteit die er ten tijde van het vorige lange-afstandsprogramma van Peugeot met de 908 nog niet of nauwelijks was. "We hebben eerst heel veel tijd geïnvesteerd in het bouwen van ons model met allerlei factoren: de aerodynamica, de dynamiek van het voertuig, slijtage van de banden, verschillende weerssituaties, licht en donker, maar ook de ondergaande of opkomende zon, alles waarmee je in Le Mans te maken hebt", vertelt Mehdi Al Fassi, wiens officiële functie Responsable Performance Projet WEC Peugeot Sport luidt. Op het moment van ons bezoek wordt in de simulator de effectiviteit van de verlichting getest: het circuit van Le Mans wordt in het donker geprojecteerd en de lichtkegel van de koplampen volgt precies het verloop van de baan. Mooi om te zien.

210713 Simulator
Peugeot Sport maakt gebruik van een statische simulator

Liever een beter model dan een duurdere simulator
Opmerkelijk is dat de simulator van Peugeot een statische is, waar andere fabrikanten en raceteams vaak gebruik maken van een simulator waarin ook de bewegingen van de auto fysiek worden nagebootst. "Zo'n dynamische simulator is flink duurder, en wij hebben er de voorkeur aan gegeven om meer te investeren in de ontwikkeling van ons simulatormodel, om dat zo realistisch mogelijk te maken. We zijn ervan overtuigd dat de meerwaarde daarvan groter is dan die van een dynamische simulator", legt Al Fassi uit. Zijn uitleg maakt eens te meer duidelijk wat we ook uit andere indrukken al begrepen: het is zeker niet zo dat Peugeot voor het lange-afstandsproject uit een nagenoeg ongebreideld budget kan putten, zoals dat bij de Duitse merken in de hoogtijdagen van de LMP1 wellicht het geval was. Weliswaar is Carlos Tavares, de topman van het Stellantis-concern, een autosportliefhebber in hart en nieren en een echte 'racer', maar hij let ook als weinig anderen op het kostenaspect, wat betekent dat elke uitgave verantwoord moet zijn en de effectiviteit ervan moet worden aangetoond.

210707 Peugeot auto

Het plan is dat eind dit jaar de eerste fysieke test van de nieuwe Peugeot 9X8 plaatsvindt, al wilden de mensen van Peugeot geen nadere details uit de doeken doen omtrent datum of locatie. "In ieder geval niet Paul Ricard, want daar kan het in de winter ook knap fris zijn en bovendien is Paul Ricard qua karakteristiek niet helemaal wat we voor een eerste test zoeken", aldus technisch directeur Jansonnie. Interessant is vooral hoeveel er van het vorige week getoonde model nog over is als de auto daadwerkelijk op de baan staat. Het is altijd mooi om al in een vroeg stadium getuige te kunnen zijn van een interessant nieuw autosportproject van een fabrikant of een team en zo zijn we blij met de gelegenheid die we kregen om bij Peugeot Sport een uitgebreide blik achter de schermen te werpen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet