Sportscars

Sportscars: 'Rush'-achtige ervaring voor Jeroen Bleekemolen in Michelin Le Mans Cup op Monza

210712 Le Mans Cup actie
Jeroen Bleekemolen deelde de Mühlner-Duqueine met Freddy Hunt

Jeroen Bleekemolen en vrije weekeinden, dat is een zeldzame combinatie. Ook afgelopen weekeinde kwam Bleekemolen weer in actie, al bleef het optreden in de LMP3-klasse van de Michelin Le Mans Cup op Monza redelijk onder de radar in vergelijking met de meer prominente activiteiten van landgenoten in klasses als WTCR, Formule E, ELMS of de diverse Porsche Cups. Maar uiteraard besteedt AUTOSPORT.NL ook aandacht aan deze activiteit van een van de meest veelzijdige coureurs die ons land rijk is.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Michelin Le Mans Cup

"Het is echt een kopie van zijn vader, het leek soms wel alsof ik in een scène van de film 'Rush' zat. Qua uiterlijk, qua levensstijl, maar ook qua snelheid, want hij geeft gewoon serieus gas. En als je met hem praat, dan lijkt het wel alsof je terug in de tijd gaat. Heel bijzonder!" Jeroen Bleekemolen startte het weekeinde met een Duqueine M30 van het team Mühlner Motorsport, die hij deelde met de Brit Freddy Hunt. Inderdaad, de zoon van de wereldkampioen Formule 1 van 1976, James Hunt. De racecarrière van Freddy Hunt, inmiddels ook al 34, stond de afgelopen jaren enigszins op een laag pitje met heel sporadisch een enkel optreden. "Maar Le Mans is echt zijn doel", weet Jeroen Bleekemolen inmiddels.

210712 Le Mans Cup Start
Start van de twee-uursrace, met Freddy Hunt op de vierde plaats

De deelname van Jeroen Bleekemolen kwam tot stand op verzoek van het Mülhner-team, waarvoor hij in de afgelopen jaren ook af en toe met Porsches actief was. "Mühlner wilde graag een keer iemand in de auto die kan laten zien dat de auto hard gaat en natuurlijk ken ik LMP3 ook vanuit de IMSA-serie", aldus Bleekemolen. De vierde plaats van 26 auto's in de kwalificatie was al geen verkeerd resultaat. "De snelheid was best goed. In de kwalificatie moet de 'brons'-rijder de tijd neerzetten en hij reed de vierde tijd, dus dat was echt netjes, zeker als je bedenkt dat hij twee jaar niet gereden heeft", zei Bleekemolen. "In de race ging hij lekker mee met de kop. Dat zag er goed uit, want de mensen die het daarna over moesten nemen waren langzamer dan ik, dus we lagen in ieder geval op koers voor het podium, maar in de eerste bocht verremde hij zich een beetje en raakte hij een andere auto. We hadden best wat schade en kregen ook nog een 'drive-through' voor het incident, dus daarmee was het podium weg. Daarna kon ik best wel weer goed naar voren rijden, zelfs top tien, maar opeens hield de stuurbekrachtiging ermee op, één keer in de Parabolica waar ik de auto nog maar nét uit de muur kon houden, en daarna Ascari. Toen heb ik de race maar rustig uitgereden en zo zijn we 14e geworden. Er had meer ingezeten, maar ik denk wel dat er een vervolg in zit. Hopelijk snel weer met hem in deze klasse, want het was leuk!"

De race werd gewonnen door de Amerikaans-Australische combinatie Gerald Kraut/Scott Andrews in een Ligier van United Autosports. De zege in de GT-klasse was voor de Iron Lynx-Ferrari van Paulo Ruberti en Gabriele Lancieri.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet