Formula E

Formule E: Günther profiteert en wint in New York, Frijns smaakmaker met fraaie inhaalrace

210710 FE opening
Mooi spektakel in New York

Nick Cassidy leidde vanaf de pole-position driekwart van de tiende Formule E-race van het seizoen op het stratencircuit van Red Hook in Brooklyn, het stadsdeel van New York, maar uiteindelijk stond de Nieuw-Zeelander met lege handen, want in de slotfase kwam hij in botsing met Jean-Eric Vergne, waarop BMW-rijder Maximilian Günther profiteerde en de overwinning naar huis reed. Een mooi thuissucces voor het Andretti-team. Vergne eindigde als tweede, voor Audi-rijder Lucas di Grassi. Cassidy greep als vierde net naast het podium, terwijl Robin Frijns weer een bijzonder sterke race reed, van alle rijders de meeste plaatsen goedmaakte en als vijfde geklasseerd werd. Nyck de Vries sloot de race als 13e af.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E

In de kwalificatie reed Nick Cassidy de snelste tijd en behaalde daarmee voor de tweede keer dit seizoen na Rome de pole-position. De teamgenoot van Robin Frijns bij Virgin eindigde voor Jean-Eric Vergne (DS-Techeetah), Alex Lynn (Mahindra), Maximilian Günther (BMW-Andretti), Sébastien Buemi (Nissan-e.dams) en Pascal Wehrlein (Porsche). De beide Nederlandse deelnemers, Nyck de Vries (Mercedes) en Robin Frijns (Virgin) hadden het nadeel, dat ze vanwege hun positie vooraan in het kampioenschap in de eerste kwalificatiegroep moesten starten, in de Formule E altijd een nadeel omdat de baan dan minder grip biedt. De gevolgen bleven niet uit: De Vries kwam niet verder dan de 18e startplaats, Frijns start in ieder geval nog als elfde.

210710 FE Cassidy pole
Nick Cassidy behaalde na Rome zijn tweede pole-position in de Formule E

Bij een temperatuur van boven de 30 graden gaat de race van start. Cassidy blijft vooraan, gevolgd door Vergne, maar Lynn verremt zich en valt terug achter Buemi en Günther. In de hairpin is er contact, er liggen wat onderdelen op de baan, waaronder een wielkast van Nyck de Vries' auto. Hij kan echter doorrijden. Cassidy bouwt in de eerste vijf minuten een kleine voorsprong op. Lynn is de eerste die de 'attack mode' activeert. Günther en Di Grassi doen dat een ronde later. Sims krijgt een 'drive through' vanwege teveel energieverbruik. Ook Vergne, Buemi, Wehrlein en Rowland activeren de 'attack mode'. Zo zijn de beide Virgin-teamgenoten Cassidy (aan de leiding) en Frijns (op de negende plaats) de enigen uit de top tien die de omweg nog niet gemaakt hebben, maar Cassidy doet dat prompt een ronde later.

Lynn activeert na twaalf minuten als eerste de tweede 'attack mode', wat opmerkelijk vroeg is. In de hairpin komt het tot een botsing tussen Wehrlein en Lynn: de Duitser in de Porsche mist volledig zijn rempunt en rijdt achterin Lynns auto, die daarop in de rondte gaat. Wehrlein loopt forse schade op en rijdt de pits in, waar hij uitstapt. Frijns rijdt ondertussen op de achtste plaats, De Vries is 16e. Di Grassi profiteert ook van de tweede 'attack mode' door de langzamere Buemi te passeren. Na 27 minuten is de race ten einde voor Mitch Evans, wiens Jaguar met een technisch defect langs de baan stilgevallen is. Dat leidt tot een 'full course yellow'.

Cassidy leidt voor Vergne, Günther, Di Grassi, Rowland, Buemi, Lynn en Frijns. Na een ronde wordt de neutralisatie alweer opgeheven. Er komt geen vermindering van de beschikbare energie, zo meldt de wedstrijdleiding. Frijns, die als laatste uit de top tien nog 'attack mode' heeft, passeert Buemi en is daarmee zesde en kort daarna is ook Rowland aan de beurt, waarmee de Limburger al vijfde is. Wellicht zit er zelfs nog een podium in. De Vries rijdt ondertussen op de 17e plaats en behoort tot de rijders die vijf seconden lang extra vermogen dankzij de 'fan boost' hebben.

Vooraan komt Vergne iets dichterbij Cassidy, terwijl ook Günther en Di Grassi dichtbij zijn. Dennis raakt verderop in het veld betrokken in het strijdgewoel en valt met flinke schade terug. Met nog vijf minuten te gaan zit de kopgroep dicht bij elkaar. Cassidy leidt voor Vergne, maar heeft iets meer energie verbruikt dan de rest in de top vijf. Vergne valt Cassidy aan, maar de twee raken elkaar en Günther profiteert direct door de eiding te pakken. Casssidy verliest nog een plek aan Di Grassi. Günther krijgt via de boordradio te horen dat hij meer stroom over heeft dan de rest, dus dat hij rustig zijn racelijn kan blijven rijden.

Dat doet hij keurig en zo komt Günther voor de derde maal in zijn carrière en vor de eerste keer dit seizoen als winnaar over de eindstreep. Vergne eindigt als tweede, gevolgd door Di Grassi, Cassidy, Frijns, Buemi, Rowland, Lotterer, Bird en Rast. Nyck de Vries sluit de race als 13e af.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet