Sportscars

Sportscars: Eindelijk akkoord over inzet hypercars en LMDh's over en weer in IMSA en FIA WEC

210709 Toyota hypercars
Vanaf 2023 mogen de hypercars, zoals de Toyota's uit het WEC, ook in IMSA racen

Het werd in het persbericht waarmee gisteren de besluiten van de World Motor Sport Council van de FIA in Monte Carlo werden gepubliceerd, al summier aangekondigd. Vandaag volgde een meer gedetailleerde bekendmaking van ACO, FIA en IMSA: er is overeenstemming bereikt over de technische specificaties van de hypercars en de LMDh's in de topklasse van het FIA WEC en het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, waarmee vast staat dat ook de hypercars (LMH) uit het WEC vanaf 2023 in de Noord-Amerikaanse serie kunnen rijden. De toelating van de meer op Amerikaanse leest geschoeide LMDh's (die de huidige DPi's opvolgen) in het FIA WEC was al eerder bevestigd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dit is het nieuws waarop sportwagenliefhebbers wereldwijd al een tijden zaten te wachten. Voor het eerst sinds de jaren tachtig is het nu mogelijk om met dezelfde auto's, zonder beperkingen, aan de lange-afstandsklassiekers in Daytona, Sebring en Le Mans deel te nemen. Om dit te bereiken, was er langdurig overleg nodig, niet alleen tussen de betrokken organisaties ACO en FIA voor het WEC en IMSA voor het WeatherTech SportsCar Championship, maar ook met de deelnemende fabrikanten in de hypercar- (LMH) en LMDh-klassen. FIA en ACO hielden voor de hypercars vast aan hybride-technologie, waarover diverse Amerikaanse partijen niet onverdeeld enthousiast waren. Er is echter overeengekomen dat met beide soorten prototypes over en weer in beide kampioenschappen gereden kan worden, waarbij de grootste verschillen zullen worden opgelost door het wondermiddel dat 'balance of performance' heet.

De voornaamste discussiepunten tijdens de bijeenkomst op 16 juni in Parijs hadden betrekking op de bevestiging van de banden, de acceleratie, het remvermogen en de aerodynamica, maar voor al deze vier aspecten werd dus een werkbaar compromis gevonden. Het uiteindelijke technische reglement zal gezamenlijk door ACO, FIA en IMSA worden ontwikkeld en uitgewerkt. Om met een LMH in IMSA te racen, moet bovendien een afzonderlijk 'business agreement' tussen de betrokken fabrikant en de IMSA-organisatie gesloten worden, zoals dat ook nu al het geval is voor merken die met fabrieks- en/of klantenteams aan IMSA-series willen deelnemen.

210707 Peugeot auto
Peugeot, dat in Amerika niet verkocht wordt, heeft geen intentie om in IMSA te racen

Van Peugeot, dat eerder deze week zijn nieuwe 908-hypercar voor het FIA WEC in 2022 presenteerde, is al bekend dat er geen plannen bestaan om bijvoorbeeld in Daytona of Sebring te racen, al was het alleen al om het feit dat Peugeot al sinds medio jaren zeventig in Amerika niet meer op de markt is. Voor partijen als Toyota of Ferrari, die ook een hypercar inzetten of hebben aangekondigd dit te gaan doen, kan de mogelijkheid om er ook in de VS mee te racen echter wel degelijk interessant zijn, evenals het Amerikaanse Glickenhaus.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet