GT

GT Nieuws week 27: Amici, Di Folco en Middleton pakken zege na straf voor Audi en regenbui op Mugello

1
In Mugello kwamen er acht deelnemers bij voor een veld van twintig auto's.


Afgelopen zondag vond de tweede ronde van het Campionato Italiano Gran Turismo Endurance plaats op Autodromo Internazionale del Mugello, waar vorig jaar nog de Toscaanse Grand Prix werd verreden. Het startveld van de Endurance series van het Italiaans GT groeide van twaalf naar twintig auto's sinds Pergusa. De race werd gewonnen door Andrea Amici, Alberto di Folco en Stuart Middleton (Imperiale Racing) en namen daarmee de leiding over in de tussenstand. De Lamborghini-rijders moesten zich naar voren werken op een gladde baan door een buitje middenin de drie uur lange race. Een straf voor hun concurrenten na de finish hielp hen aan de zege.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR

Lorenzo Ferrari (Audi Sport Italia) ving de race aan vanaf pole positie, maar hij verloor de leiding aan Middleton bij de start. Ferrari verloor ook posities aan teamgenoot Karol Basz en Daniele Di Amato (RS Racing) die zich als beste had gekwalificeerd in de Pro-Am-klasse. Ferrari crashte in de Savelli-bocht en voor hem, Riccardo Agostini en Mattia Drudi, de winnaars van de seizoensopener in Pergusa, was de race voorbij. Niet veel later raakten Stefano Comandini (Ceccato Racing) en David Fumanelli (Kessel Racing) elkaar bij het opkomen van het rechte stuk. De Ferrari van de laatstgenoemde stond vast in de grindbak en de BMW van Comandini, die hij deelde met Bruno Spengler en Marius Zug, zou vanwege lange reparaties op grote achterstand finishen.

Na de Safety Car-periode bracht Michele Gatting de 'Iron Dames'-Ferrari naar de garage met een stuurbekrachtigingsprobleem. De Deense was vanaf pole positie gestart in de Am-klasse. In de tweede stint arriveerde de regen, maar het regende niet hard genoeg voor natweerbanden, dus iedereen glibberde op de slicks. Basz' teamgenoot Filip Salaquarda kwam aan de leiding voor Fabrizio Crestani (Easy Race), Daniel Zampieri (Scuderia Baldini 27) en Amici.


2 Crestani was het snelste in de moeilijke, half natte omstandigheden, maar foutjes kostte hem de eerste plek.

Crestani haalde Salaquarda in, maar de Italiaan gleed vervolgens de grindbak in en hij kon opnieuw aan zijn opmars naar voren beginnen. Hij passeerde Amici, Zampieri en Salaquarda nogmaals om weer de leiding te pakken. Net voor de laatste geplande pit stops echter gleed hij weer de grindbak in en kwam achter Zampieri terecht.
In de laatste stint kwam Salaquarda's teamgenoot Vito Postiglione op de eerste positie terecht voor Zampieri's teamgenoot Giancarlo Fisichella. De Ferrari van Crestani werd overgenomen door Luca Filippi, viel terug naar P3 en werd op de hielen gezeten door Di Folco.


3
Amici, Di Folco en Middleton hebben twee punten voorsprong op Fisichella, Gai en Zampieri na hun zege.


Filippi werd vervolgens geraakt door Di Folco in het gevecht om het podium en hij moest de pitstraat opzoeken met twee lekke banden. Di Folco ging zonder schade op jacht naar Fisichella en hij passeerde de oud-Formule 1-coureur.
De inhaalactie van Di Folco op Fisichella bleek om de overwinning te gaan. Postiglione kreeg een tijdstraf van vijftien seconden, omdat de pit stop van Audi Sport Italia net buiten de zogenaamde 'pit window' was gedaan. Amici, Di Folco en Middleton wonnen dus op Mugello.


4
Cressoni en Mann versloegen Di Amato en Vezzoni in de Pro-Am-klasse.


Fisichella, Stefano Gai en Zampieri werden als tweede geklasseerd voor Pro-Am-winnaars Matteo Cressoni en Simon Mann (AF Corse). Basz, Postiglione en Salaquarda vielen terug naar P4.


5
Mastronardi, Piccini en Schiavoni wonnen in de Am-klasse na pech voor de 'Iron Dames'.


Met een nette algemene top vijf klassering zegevierden Rino Mastronardi, Andrea Piccini en Claudio Schiavoni (Iron Lynx) in de Am-klasse. Hugo Delacour en Cédric Sbirrazzuoli domineerden in de GT Cup-categorie in een Ferrari 488 Challenge van AF Corse, terwijl de door Ceccato Racing-gerunde BMW M4 GT4 van Giuseppe Fascicolo, Nicola Neri en Alfred Nilsson de enige deelnemer was in de GT4-categorie en dus relatief gemakkelijk wonnen.

  6
Delacour en Sbirrazzuoli waren onverslaanbaar in de GT Cup-categorie.


De volgende ronde van het Italiaans GT-kampioenschap is een Sprint-raceweekend en zal na de zomerstop plaatsvinden op 4-5 september op Autodromo Enzo e Dino Ferrari.


UITSLAG


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet