Retro

Retro: Peter Auto doet toch een beetje Le Mans op het Bugatti-circuit

PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-4619

De internationale historische autosport is in tijden van corona wat minder internationaal dan anders. Dat bleek ook afgelopen weekend weer, want net als Masters Historic Racing is ook Peter Auto gedwongen om op eigen bodem te blijven. Waar Masters vooral in Engeland bleef, houdt Peter Auto het voorlopig op Frankrijk. Zoals met het ingelaste raceweekend op Le Mans-Bugatti, waarmee de deelnemers dit jaar toch een beetje het Le Mans Classic-gevoel kregen. Inclusief zo af en toe het buitje dat daarbij hoort.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

Op het snelle Bugatti-circuit lieten de paardenkrachten zich alom gelden. In CER1 reden de Lola T70 Mk3B's naar een 1-2, met Toni en Mirco Seiler als winnaars. Bij de GT's wonnen 'Mr John of B' en Soheil Ayari in hun Ford GT40 het rechtstreekse duel met nog een GT40, die van Christophe Delachaux, met daarin nóg een voormalige Franse F3000-held, Eric Hélary.
  PHOTOCLASSICRACING-CER1-0748

In CER2 voor de nieuwere Le Mans-auto's ging de zege naar Maxime Guenat in de Lola T286. Hij bleef de Tojs van Franck Morel en Dominique Guenat voor. 'Mr John of B' en Ayari maakten er intussen een dubbel van door met hun Ferrari 512BBLM ook hier de GT-klasse te winnen, in een relatief klein veld.
  PHOTOCLASSICRACING-CER2-2053

Marco Werner was intussen onaantastbaar in beide Group C-races. In zijn Gebhardt C88 won de drievoudig Le Mans-winnaar beide races. Richard Meins, die in zijn Jaguar XJR8 tweede werd in de eerste race, kon de tweede race niet uitrijden. Daardoor ging de tweede plaats daarin naar de Deen Lars-Erik Nielsen in zijn Porsche 962C.
  groupec-guillaume-reynaud135

Bij de nieuwste Le Mans-auto's in de Endurance Racing Legends wist Richard Cook in zijn Riley & Scott MkIIIC te winnen, maar Meins zat er in zijn Aston Martin DBR9 dicht op. Dat kon ook, omdat het veld maar drie prototypes bevatte. In de tweede race won Soheil Ayari in zijn Dodge Viper GTS-R zelfs de race algemeen en niet alleen in zijn klasse. Ad van der Kroft liet intussen zijn Morgan Plus 8 GTR uit en finishte als 17e en 20e.
  PHOTOCLASSICRACING-ERL-2989

Het grote spektakel was uiteraard weer de Sixties Endurance-race voor GT's tot 1966, want wat er ook gebeurt, altijd weet Peter Auto dit veld overvol te krijgen. Cobra's vochten weer om de overwinning, met deze keer Urs Beck/Ralf Kelleners die voor de verandering wonnen. Armand Adriaans en Ad Verkuijlen deden intussen van zich spreken met een 12e plaats voor hun Chevrolet Corvette Stingray.
  sixties-guillaume-reynaud-096

De race van de Fifties Legends kreeg intussen toch een Nederlands tintje, want de winnende auto was jarenlang van Ad van der Kroft. Christian en Félix Godard lieten op Paul Ricard bij de Masters al goede dingen met de Cooper T39, maar deze keer reden vader en zoon in de 'Bobtail' zelfs naar de overwinning, tot groot genoegen van de toekijkende voormalig eigenaar.
  PHOTOCLASSICRACING-FIFTIES-0371

In The Greatest's Trophy voerden Bizzarrini's de boventoon. Christian Bouriez won de eerste race, gevolgd door het exemplaar van Dirk & Leon Ebeling, maar de volgende dag wisselden beide 5300 GT's stuivertje: nu wonnen de Duitsers. Jan Gijzen was deze keer niet aanwezig in zijn Ferrari 275 GTB/4.
  PHOTOCLASSICRACING-GREATESTSTROPHY-3172

Wel weer Nederlandse deelname in de Heritage Touring Cup, want Armand Adriaans deed opnieuw mee in zijn BMW 635 CSi. Helaas moest de Helmondenaar na 11 ronden strijd staken in een race die werd gewonnen door een nieuwe naam: Emile Breittmayer in zijn Ford Capri RS3100.
  htc-guillaume-reynaud-089

En ook in de Porsche 2.0L Cup kwam een Nederlandse vertegenwoordiger aan de start: Erwin van Lieshout reisde af naar Le Mans om als achtste te finishen in een race die na 90 minuten werd gewonnen door Xavier Dayraut, met op slechts acht seconden Richard Cook/Harvey Stanley.
  PHOTOCLASSICRACING-20LCUP-3961

Na Le Mans-Bugatti is – opnieuw op eigen bodem – Nogaro aan de beurt. Na de zomer hoopt Peter Auto wel zijn eigen grenzen over steken. Dan staan Vallelunga en Estoril op het programma.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet