GT

GT: Audi's domineren GT2 Misano, weinig geluk voor (al dan niet Noorse) Nederlanders

210704 GT2 Misano opening
De eerste avondrace in de historie van de serie

Audi domineerde niet alleen in de GT World Challenge Sprint Cup-races op het circuit van Misano, met winst voor het WRT-duo Charles Weerts en Dries Vanthoor. Ook in de beide wedstrijden van de Fanatec GT2 European Series eindigden Audi-teams bovenaan met de overwinning voor Mark Patterson/Anders Fjordbach van het Deense High Class Racing in de eerste race en succes voor het Belgische PK Carsport met Peter Guelinckx en Bert Longin in de tweede wedstrijd. De Nederlanders in het veld deden ditmaal door uiteenlopende redenen niet mee in de strijd om de podiumplaatsen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO

In de eerste kwalificatie, waarin de amateurrijders in actie kwamen, behaalde de Oostenrijker Kris Rosenberger in de nummer 24-Reiter-KTM de pole-position, gevolgd door Christoph Ulrich in de Sportec-KTM. Mauro Casadei behaalde in de Target-Lamborghini de derde startplaats. In de nummer 23-Reiter-KTM reed ditmaal de "Noorse Nederlander" Einar Thorsen samen met Peter Kox, hij kwalificeerde zich als zesde. Aurelijus Rusteika, de teamgenoot van Michael Vergers in de Speed Factory-Porsche, behaalde de tiende startplaats. In de race klom het High Class-Audi-duo Mark Patterson en Anders Fjordbach snel op vanaf de vierde startrij. Nadat Patterson in zijn stint al de nodige plaatsen had goedgemaakt, kon Fjordbach na de rijderswissel het karwei afmaken en behaalde de vierde zege uit vijf races. Luca Pirri en Stéphane Ratel eindigden in de LP Racing-Audi als tweede, voor de PK-Audi van Bert Longin en Peter Guelinckx.

210704 GT2 Misano HighClass R1
Winst voor de High-Class-Audi van Fjordbach en Patterson in de eerste race

Michael Vergers reed in de Speed Factory-Porsche lange tijd op de tweede plaats en leek opnieuw op weg naar het podium, maar in de voorlaatste ronde raakte hij kortstondig in het grind en viel daardoor terug naar de vierde plaats. "De bouten van de stuurstang waren losgeraakt; nadat ik instapte, stond het stuurwiel onder een hoek van 45 graden, terwijl ik rechtuit reed... Helaas liepen we door die excursie het podium mis", aldus Vergers. Voor Einar Thorsen en Peter Kox was de race vroegtijdig over. "Ik was in gevecht om de tweede plaats, totdat ik spinde op zand of olie", zei Thorsen. "Eenmaal terug in de race werd ik geraakt door een andere auto, waardoor we helaas de finish niet haalden."

210704 GT2 Misano Kox
Peter Kox deelde ditmaal de KTM met de "Noorse Nederlander" Einar Thorsen

In de kwalificatie voor de tweede race was Bert Longin in de PK-Audi het snelst, voor Fjordbach in de High Class-R8. Luca Pirri maakte er een volledige Audi-top-drie van, voor Stefan Rosina in de True Racing-KTM, die Peter Kox net wist voor te blijven. Kox startte daarmee als vijfde, Michael Vergers kwalificeerde zich als zevende. De race werd vanaf half negen in de avond verreden, de eerste avondwedstrijd in de historie van de serie. Longin leidde vanaf de start, maar verloor na een minuut of tien de leiding aan Fjordbach. Die volgorde werd echter weer omgedraaid na de rijderswissels, toen Guerlinx, die de PK-Audi van Longin had overgenomen, het gat naar Patterson in de High-Class-Audi dichtreed en met nog tien minuten te gaan de leiding overnam en vervolgens de overwinning naar huis reed. Fjordbach en Patterson eindigden als tweede, Stefan Rosina en Sehdi Sarmini behaalden de derde plaats met de True Racing-KTM.

210705 GT2 Misano Porsche
Michael Vergers en Aurelijus Rusteika met de Speed Factory-Porsche

Voor Michael Vergers en Aurelijus Rusteika verliep de race wederom niet zonder problemen. Weliswaar werd het duo nog als achtste algemeen en vijfde in Pro-Am geklasseerd, maar het loopvlak was van een van de banden afgelopen als gevolg van veelvuldig over de kerbstones rijden. "Niet de fout van de bandenfabrikant, maar de enige manier om op Misano te rijden is veel kerbstones mee te nemen", stelde Vergers vast. Peter Kox haalde de finish niet, ook hier waren de kerbstones de boosdoener. Een defecte schokdemper rechts voor betekende het einde van de race voor Kox en Thorsen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet