ESports

Esports: Realistischer kan bijna niet iRacing en Bruno Spengler met de BMW M4 GT3

Nog voordat de BMW M4 GT3 a.s. zaterdag zijn wedstrijddebuut tijdens de VLN maakt had iRacing al een upgrade gemaakt. BMW fabrieksrijder Bruno Spengler was betrokken bij de ontwikkeling die zo realistisch mogelijk is. Voor Spengler was het een uitdaging om SIM racen en het echte racen op deze manier samen te brengen.

2020 BMW Spengler 1
Waardevolle input van Bruno Spengler voor de nieuwe BMW M4 GT3 die morgen zijn debuut op de Nordschleife maakt. Tussen de virtuele- en echte wereld moet het verschil minimaal zijn.


Tekst: Willem J. Staat
Foto's: BMW Motorsport

Realistischer kan bijna niet iRacing en Bruno Spengler met de BMW M4 GT3
Sinds het begin van het jaar kunnen de SIMracers met het ontwikkelingsmodel van de nieuwe BMW M4 GT3 op iRacing racen. Het simulatieplatform heeft een upgrade uitgebracht met nieuwste BMW M-design. Deze versie van de BMW M4 GT3 komt heel dicht in de buurt van het rijgedrag van de echte auto die a.s. zaterdag zijn debuut op de Nordschleife maakt. Dit is het resultaat van een zeer nauwe samenwerking tussen BMW-fabriekstrijder Bruno Spengler en de ontwikkelaars van iRacing in de afgelopen maanden.


2021 Start Finish Er is met de BMW M4 GT3 een nieuwe trend gezet. Fabrikanten en iRacing ontwikkelen hun producten nu samen. Bij BMW was men op dit gebied duidelijk pionier.

Ongeveer zes maanden nadat de BMW M4 GT3 op iRacing zijn debuut maakte, wordt de upgrade gelanceerd. Dit ontstond uit de samenwerking tussen Bruno Spengler, Chris Lerch (USA/Hoofd Vehcile Dynamics Engineer) en een interne iRacing testrijder. Het team concentreerde zich voornamelijk op de rijeigenschappen, het chassis en optimalisatie van bepaalde aerodynamische gebieden. Bruno Spengler: "Het doel was om het rijgedrag zoveel mogelijk op dat van de echte auto te laten lijken."

De BMW-fabriekscoureur was hiervoor de juiste man aangezien hijzelf de BMW M4 zelf heeft getest en als ervaren simracer talloze titel op het iRacing platform heeft behaald. Lerch: "Bruno's inbreng was van onschatbare waarde voor dit project. Zijn testritten en feedback hebben de ontwikkeling van begin tot eind bevorderd en wij zijn zeer dankbaar voor Bruno's inbreng."

2021 Karussell
De Karussell erg realistisch weergegeven.

De verdere ontwikkeling van de virtuele BMW M4 GT3 was in de eerste plaats Spengler's subjectieve rijervaringen. De iRacing ontwikkelaars gebruikten de uitgebreide voertuiggegevens die men van BMW Motorsport ontving om Spengler's gedetailleerde feedback om te zetten werkelijke cijfers voor de upgrade.

Zo ging het team van de ene versie van de BMW M4 GT3 naar de andere, totdat het vanuit Spengler's perspectief zo realistisch mogelijk was. De iRacing-testrijder kreeg de taak om zijn indrukken te verzamelen om de auto er met de Balance of Perfomance zo correct mogelijk te laten uitzien. Want die is voor de GT3 cruciaal. Lerch droeg het perspectief van een simracer bij want het is de bedoeling dat de BMW M4 GT3 op dat niveau goed te besturen is.

2021 Karussell 2
Er ligt een interessante toekomst voor ons. Corona heeft bepaalde ontwikkelingen ongewild versneld.

Bruno Spengler: "Het was een coole uitdaging om simracen en het "real life racen" op deze manier samen te brengen. De samenwerking met iRacing was leuk en fantastisch. Vanuit mijn perspectief lijkt de BMW M4 GT3 nu op het echte werk. Ik kijk met spanning uit naar wat de simracers hierover te zeggen hebben."

2021 BMW M4 GT4 4
De BMW M4 GT3 gaat ook voor succes op het iRacing platform
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet