DTM

DTM: Volop veranderingen voor nieuw DTM-seizoen, Van Amersfoort Racing-reünie in deelnemersveld

210616 Preview Maini
Arjun Maini, eerste Indiase rijder in DTM en een van de vier oud-Van Amersfoort-coureurs

Komend weekeinde start op het circuit van Monza in Italië het nieuwe seizoen van de DTM. En er is inderdaad heel wat nieuws, want het veld bestaat dit jaar uit GT3-auto's. De keuze voor de bestaande categorie was voor de DTM de enige optie om te overleven, maar uiteraard blijven daarbij wel specifieke kenmerken van de serie behouden: geen rijderswissels, geen minimale pitstoptijden, snelle Michelinbanden en een eigen 'balance of performance' voor ieder circuit. Helaas geen Nederlanders in het startveld, maar wel vier oud-Van Amersfoort-rijders, én een Nederlandse in de DTM Trophy. En natuurlijk weer een bezoek aan Assen, waar de serie van 17 tot en met 19 september te gast is. Eerder al wordt er gereden op Zolder, van 6 tot en met 8 augustus.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: DTM

Er is een wijsheid in de Duitse autosport en die luidt: "Wat er ook gebeurt, de DTM overleeft alles". Dat was al zo in 1992, toen Audi halverwege het seizoen was uitgestapt en BMW aan het einde van dat jaar de serie verliet, maar Mercedes met Alfa Romeo toch een medestander vond voor de eerste generatie van 'Class 1' en een jaar later ook Opel erbij kwam. Dat was ook zo in 1999, toen de 'Class 1'-DTM onder FIA-vlag aan de enorme kostenexplosie als gevolg van de high-tech in de serie kort ten onder was gegaan, maar een aantal gelijkgestemden het al snel eens werd over een nieuwe start in 2000 omdat de tweeliter Supertoerwagens in Duitsland nooit echt aansloegen.

En dat is nu weer zo. Ondanks dat velen al het einde van de serie predikten nadat Audi de stekker trok uit het fabrieksprogramma en BMW daarna geen andere keuze had dan hetzelfde te doen – en daar overigens ook helemaal niet erg rouwig om was, maar dat terzijde – begint de DTM in Monza gewoon aan een nieuw seizoen, het 35e in de rijke historie van de serie. Waarin het wijzigen van het technisch reglement ook niet ongebruikelijk was: van redelijk standaard in de beginjaren (toen de serie officieel nog Deutsche Produktionswagen-Meisterschaft heette) naar Groep A, vervolgens Class 1, toen de herstart in 2000 met coupés, vanaf 2004 met vierdeurs auto's, toen weer terug naar coupés en de afgelopen twee jaar als Class 1 in de tweede variant met turbomotoren.

210616 Preview veld
Bij alle DTM-races staan er dit jaar minstens vijf merken op de grid

Vanaf dit jaar staat er dus GT3 op het programma, een variant die vele fabrikanten in hun programma hebben en zo staan er dit seizoen vijf, en bij een aantal races zelfs zes verschillende merken op de grid. Zoveel variatie was er sinds 1986 niet meer! Nieuw is bovendien dat er geen sprake meer is van fabrieksteams, hoewel sommige merken hun teams nog wel actief ondersteunen, het ene merk duidelijk meer dan het andere. Audi, BMW en Mercedes-AMG, alledrie merken met rijke DTM-historie, zijn er ook in de nieuwe opzet bij, terwijl Ferrari, Lamborghini en McLaren dit seizoen voor het eerst in de DTM vertegenwoordigd zijn.

210616 Preview Floersch
Oud-Van Amersfoort-rijdster Sophia Flörsch komt met een Audi van ABT Sportsline in actie

In alfabetische volgorde op merk maken we een rondje door het veld. Twee teams met een lange DTM-geschiedenis zijn erbij met Audi, te weten Abt Sportsline en Team Rosberg. Voor Abt, dat met de campagne van dit jaar zijn onafgebroken deelname aan de DTM sinds 2000 voortzet, rijden oud-kampioen Mike Rockenfeller en nieuwkomer Kelvin van der Linde, die met zijn DTM-deelname in de voetsporen van zijn jongere broer Sheldon volgt. Daarnaast zet Abt met ondersteuning van technologieconcern Schaeffler een derde auto in voor Sophia Flörsch, oud-Van Amersfoort-rijdster in de Formule 3. Bij Rosberg zijn Nico Müller – eindelijk verlost van zijn eeuwige rivaal René Rast – en de relatief onbekende Amerikaan Dev Gore de rijders.

210616 Preview KvdL Pitstop
Pitstop voor Kelvin van der Linde, die zijn jongere broer Sheldon in de DTM volgt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet