GT

GT Nieuws: Dubbele overwinning voor Ferrari’s in Italiaans GT-weekend vol verrassingen op Misano; CMR pakt zeges in Frans GT op Albi

1
De start van Race 1 met Fuoco vooraan en Agostini op het gras.


Twee sprint races van ieder vijftig minuten werden afgelopen weekend verreden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor het Campionato Italiano Gran Turismo met wederom een mooi veld van meer dan dertig GT3-, GT Cup- en GT4-auto's. Daniele Di Amato (RS Racing) was oppermachtig in Race 1, maar hij crashte op de zondag. Een flinke regenbui en meerdere Safety Cars zorgden voor mooie gevechten, waar Fabrizio Crestani en Matteo Greco (Easy Race) als winnaars uitkwamen in Race 2. Het circuit op het vliegveld in Albi was gastheer voor het Championnat de France FFSA GT, de Franse GT4-series, waar CMR twee zeges pakte. In de klasse voor amateurrijders is het daar nog nooit zo competitief geweest.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: ACI Sport / SRO


Italiano Gran Turismo
Antonio Fuoco (AF Corse) startte de race op zaterdag in Misano vanaf pole positie en deelde de voorste rij met Di Amato, beiden uitkomend in een Ferrari 488 GT3. In de openingsronde bleven zij eerste en tweede met vlak achter hen Jonathan Cecotto (LP Racing) die van P5 naar P3 sprong en de leiding in de Pro-Am-klasse pakte. De GT4-Porsche van Emanuele Romani (Autorlando Sport) spinde, nadat hij contact had met de GT Cup-Lamborghini van Michael Fischbaum (Bonaldi Motorsport) in de Rio-bocht. De Safety Car moest op de baan komen, toen Carlo Curti (Tsunami R.T.) in de grindbak terechtkwam in de Quercia-bocht. Giacomo Riva (Krypton Motorsport) werd uitgeschakeld door Maurizio Pitorri (Best Lap).

Na de neutralisatie en de pit stops kwam Sean Hudspeth, de Singaporees die de auto van Fuoco had overgenomen, op de eerste positie terecht voor Di Amato die de races alleen deed. De Italiaan ging hem voorbij voor de leiding met nog iets meer dan tien minuten te gaan. Wederom kwamen auto's van de GT Cup- en GT4-categorieën met elkaar in aanraking. Luciano Privitelio (Rexal FFF Racing Team) en Enrico Garbelli (Nova Race) gingen met hoge snelheid de grindbak in tussen Curvone en Carro.

2
Di Amato over de finish voor de zege in Race 1.

Na deze Safety Car-periode was het nog een korte sprint naar de finish. Di Amato behield de leiding en won Race 1 voor Fuoco en Hudspeth. Daniel Mancinelli en Vito Postiglione (Audi Sport Italia) maakten het podium af.


3
Vilander passeerde Perolini voor de Pro-Am zege in een fotofinish.

Toni Vilander (AF Corse) passeerde Cecotto's teamgenoot Pietro Perolini bij het uitkomen van de laatste bocht in de laatste ronde. De Fin pakte daarmee de Pro-Am-klasse zege samen met Simon Mann. Murat Cuhadaroglu en David Fumanelli (Kessel Racing) waren het beste duo in de Am-klasse.


UITSLAG RACE 1


4
Crestani die hier voorbij Frassineti en Cecotto is gegaan, won Race 2 met Greco.

Luca Filippi (RAM Autoracing) mocht Race 2 op zondag vanaf pole positie aanvangen. Postiglione startte naast hem op de voorste rij. Hij ging buitenom Filippi in de eerste paar bochten om de leiding te pakken. Lorenzo Ferrari in de andere auto van Audi Sport Italia ging in de rondte met een lekke band. Door de spin van Ferrari schoof Di Amato op naar P3. Ook Simone Iacone (Vincenzo Sospiri Racing) en Gianluigi Simonelli (Best Lap) spinden. Net voordat de pitstraat openging voor de rijderswissel, werd Postiglione opgehouden door een GT4-Porsche. Hierdoor kon Filippi aan de buitenkant van hem komen na de Carro-bocht. De twee raakten elkaar en namen Di Amato mee in hun crash. De top drie werd uitgeschakeld en Vilander nam de eerste positie algemeen en in de Pro-Am-klasse over.

Tijdens de pit window voor de verplichte stop, werd de race weer op zijn kop gezet. Vilander kreeg een lekke band en het begon plotseling hard te regenen. Alex Frassineti (Imperiale Racing), Bar Baruch (AKM Motorsport), Jacopo Guidetti (Nova Race) en Cuhadaroglu spinden op de natte baan, terwijl Nicola Neri (Ceccato Racing) tot stilstand kwam met een gebroken ophanging. Net als in Race 1, werd het een korte sprint naar de finish na een Safety Car-periode.

Baruch leidde de herstart voor Frassineti, Cecotto, Sascha Tempesta (Vincenzo Sospiri Racing) en Crestani. Na een prachtig gevecht om de top vijf posities wist Crestani de zege te pakken samen met Matteo Greco. Cecotto gaf de Pro-Am-klasse leiding niet uit handen en finishte tweede algemeen, 29 duizendste van een seconde voor Baruch die het podium afmaakte met Luca Segù. Tempesta viel ver terug, waardoor Stephen Earle en Niccolò Schirò (Kessel Racing) wonnen in de Am-klasse. Crestani en Greco blijven de leiders in het Sprint-kampioenschap voor de Audi's van Riccardo Agostini en Ferrari en van Mancinelli en Postiglione.

5
Mugelli en Pegoraro wonnen beide races in de GT Cup-categorie.


Massimiliano Mugelli en Lorenzo Pegoraro wonnen beide races in de GT Cup-categorie in een Lamborghini Huracán Super Trofeo van Best Lap. Ook in de klasses van de GT4-categorie werden beide races door hetzelfde rijdersduo gewonnen. In de Pro-Am-klasse gingen de zeges naar de Porsche van Mattia Di Giusto en Riccardo Pera (Ebimotors). Diego Di Fabio en Luca Magnoni (Nova Race) wonnen in de Am-klasse met hun Mercedes-AMG GT4.

UITSLAG RACE 2

Autodromo del Mugello zal gastheer zijn voor de volgende ronde van het Campionato Italiano Gran Turismo met een endurance-race op 4 juli.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet