Retro

Retro: Gijs van Lennep schreef halve eeuw geleden autosporthistorie in Le Mans (deel 2)

23
De Nederlandse dagbladen en tijdschriften besteedden veel aandacht aan het succes.

Publicaties
Op die maandagochtend schreven in Nederland alle dagbladen over het in Frankrijk behaalde succes. Enkele kranten hadden eigen verslaggevers ter plekke: Pim Stoel voor 'Het Parool', Henk Strabbing voor 'De Volkskrant', terwijl 'De Telegraaf' opmerkelijk genoeg het verslag niet liet verzorgen door Coo Dijkman, die toen ook al de autosport deed, maar door "onze correspondent in Parijs", ene Joost C. de Ruiter. "Van Lenneps zege triomf van de taktiek", luidde de kop in 'Het Parool'. "Van Lennep's grootste triomf", stond in 'De Telegraaf'. 'Nederlandse triomf in 24 Uur van Le Mans', schreef 'De Waarheid'. "Gijs van Lennep lacht het laatst", kopte het 'Nieuwsblad van het Noorden'. "Van Lennep bij absolute top", aldus 'De Volkskrant'. Maar de meest opmerkelijke kop stond in 'Het Vrije Volk': "Gijs wint Le Mans in rammelkast".

22
De Porsche met het magnesium chassis staat prominent in het Porsche Museum in Stuttgart.

Diezelfde 'rammelkast' kon na de recordoverwinning direct het museum in en maakt tot op de dag van vandaag deel uit van de fabriekscollectie van Porsche. Er kan niet meer met de auto worden gereden, want magnesium heeft de eigenschap dat het broos wordt, waarmee het risico dat het chassis op enig moment breekt natuurlijk te groot is. Wel zet de historische afdeling van Porsche de 917 met het startnummer 22 met enige regelmaat in tijdens evenementen. Zo was de auto in 2018 te zien tijdens de 'Rennsport Reunion' op het circuit van Laguna Seca, stond de auto in 2019 prominent opgesteld tijdens de grote jubileumtentoonstelling in het kader van 50 jaar Porsche 917 in het Porsche Museum in Stuttgart en was hij ook al te bewonderen tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort. Dat is ook bij de komende editie (16-18 juli) weer het geval, want natuurlijk mag de winnende 917 van Le Mans 50 jaar na dit spraakmakende Nederlandse autosportsucces niet op Zandvoort ontbreken.

4
Gijs van Lennep wordt ook door de fabriek nog met enige regelmaat gevraagd voor evenementen en activiteiten, zoals hier een fotosessie op Hockenheim.

Met wat meer afstand dan de verslaggevers van de diverse dagbladen schreef ook Wim Oude Weernink in het tweewekelijkse tijdschrift 'Autorevue' over het succes van Gijs van Lennep in Le Mans. 'Gijs maakt historie' luidt de kop boven het artikel van drie pagina's, in een karakteristiek jaren-zeventig-lettertype. En daarmee was geen woord teveel gezegd, want Le Mans winnen is een prestatie van formaat. In een kader bij het artikel ("Wat Gijs er van vond") komt de winnaar zelf aan het woord: "Natuurlijk ben ik blij. En over een zege in Le Mans kunnen ze in Holland tenminste niet kankeren." Een duidelijk bewijs van dat er ook toen al veel zelfbenoemde experts aan de zijlijn stonden... En Van Lennep zelf, op maandag na de race? "Nou ja, ik werd dus 's morgens in mijn racepak wakker, en toen zijn we naar Parijs gereden, want we vlogen toen 's middags terug naar Nederland. Veel tijd om uit te blazen was er niet, want ik moest daarna vrijwel direct op Zandvoort aan de slag, waar ik dat weekeinde met de Surtees mijn allereerste Formule 1-Grand Prix reed. Maar dat is weer een ander verhaal."

19
Gijs van Lennep reed een week na zijn Le Mans-succes op Zandvoort zijn eerste Formule 1-race.

21
De Le Mans-winnende 917 tijdens de Porsche Rennsport Reunion 2018 op Laguna Seca.


24
Als modelauto een geliefd verzamelobject.

25
Ook het Amerikaanse maandblad 'Road & Track' zette de winnende Porsche op de cover.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet