Retro

Retro: Gijs van Lennep schreef halve eeuw geleden autosporthistorie in Le Mans (deel 2)

8
Vanaf het 13e uur in de race reden Van Lennep en Marko aan de leiding.

Rond half drie was Gijs van Lennep voor de laatste keer uit de auto gestapt en had Helmut Marko zijn plaats ingenomen. Met nog 40 minuten te gaan was er de laatste tankstop, maar helemaal zeker was het nog niet, zoals wel bleek uit de NART-Ferrari op de derde plaats, die in laatste uur nog naar binnen moest om een gebroken schokdemper achter te laten vervangen, die voor schade aan de aandrijflijn had gezorgd zorgen. Omdat de regels in Le Mans nu eenmaal voorschrijven dat je rijdend over de finish moet komen om te worden geklasseerd, ging de Ferrari van Posey en Adamovicz om twee minuten voor vier nog een keer sputterend de baan op, waarna een hele ronde in één versnelling werd afgelegd, om toch de derde plaats veilig te stellen.

14 WOW
De pitstops verliepen grotendeels zonder problemen.

Ondertussen hadden de rijders in de beide 917's elkaar gevonden om in gesloten formatie over de finish te rijden, goed voor een mooie finishfoto, hoewel het verschil een volle ronde bedroeg. Even na vieren reed Helmut Marko de 917 met het startnummer 22 als winnaar over de eindstreep. Hij werd de tweede Oostenrijkse winnaar van de race na Jochen Rindt met de NART-Ferrari in 1965, Van Lennep won als eerste Nederlander de 24-uursrace.

5
Uiteraard liet Porsche na de recordzege in Le Mans een poster maken.

De cijfers van Van Lennep en Marko waren records: 397 ronden, 5.335,313 kilometer, een gemiddelde snelheid van 222,305 kilometer per uur. Het Nederlands-Oostenrijkse duo won ook de 'Index of Performance', een klassement waarbij de daadwerkelijk gereden afstand werd afgezet tegen de van tevoren door de organiserende Automobile Club de l'Ouest gecalculeerde prognose, rekening houdend met de cilinderinhoud, met een score van 1,302. Alom werd verwacht dat de afstands- en snelheidsrecords van Van Lennep en Marko nooit meer verbroken zouden worden, zeker nadat er chicanes in het lange rechte stuk van Hunaudières werden aangelegd om de snelheid er een beetje uit te halen. Toch gebeurde het na 39 jaar: in 2010 kwamen Mike Rockenfeller, Romain Dumas en Timo Bernhard met hun Audi R15+ TDI tot een afstand van 5.410 kilometer. Van Lennep was er ook in 2010 bij en zag het ter plekke gebeuren. "Ik was wel blij dat het een Audi was en niet een Peugeot, zo bleef het record in ieder geval binnen de familie", lacht hij.

16
Na afloop werd heel wat champagne gedronken. Een van de lege flessen van toen en een originele helm van Gijs van Lennep zijn tentoongesteld in MOVE in Amsterdam.

Na de finish brak de gebruikelijke chaos uit: foto's, interviews, de prijsuitreiking. "We moesten na afloop meteen champagne drinken", vertelt Van Lennep. "Natuurlijk gewoon in ons racepak. Tegenwoordig zijn ze allemaal binnen vijf minuten gedoucht en verkleed en weet ik wat allemaal, maar bij ons kon dat niet, want wij hadden alleen maar een caravannetje. Dus eerst dronken we champagne van Martini, met het team, toen bij Moët & Chandon, de concurrenten. En toen was er een officieel diner van de organisatie, daar moesten we natuurlijk ook bij zijn, ergens op het circuit. Daar heb ik nog een toespraak gehouden, want Marko was helemaal 'total loss', die zei: 'Doe jij het maar'. Dus ik ben in het Frans begonnen, maar later toch maar overgegaan in het Engels, dat ging wat vlotter. Toen zijn we met de auto met Dechent, die inmiddels ook overleden is, teruggereden naar het buitenhuis van de markiezin, en die kwam natuurlijk ook weer met een trolley met champagne aanzetten! Daar heb ik toen toch maar bedankt voor de eer, ik had al zoveel champagne gedronken en ik was doodop! Ik kon amper meer de trap op! Maar goed, ik ben toch boven gekomen, ben op het bed gevallen, in mijn raceoverall, en werd pas maandagmorgen om negen uur weer wakker!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet