Retro

Retro: Gijs van Lennep schreef halve eeuw geleden autosporthistorie in Le Mans (deel 2)

2
Tijdens de pitstops werden een voor een de bouten van de ventilator voor de koeling vervangen.

Rond een uur of één in de nacht ging Mike Parkes in de Filipinetti-512 F in de rondte bij Maison Blanche, raakte de vangrails aan beide zijden van de baan, maar kon nog wel de pits bereiken. Twee uur later kwamen beide Gulf-Porsches, die op de eerste twee plaatsen reden, binnen voor ongeplande stops. Eerst stopte Jackie Oliver kort, maar kwam twaalf minuten later terug voor een lange stop vanwege problemen met de achterwielophanging. Bij de auto van Attwood en Müller kon de vijfde versnelling niet meer worden ingeschakeld, in de pits werd het tandwiel vervangen, wat zo'n 40 minuten kostte. Bij het ochtendgloren strandde ook de 'Pink Pig', nadat Reinhold Joest zonder remmen aankwam bij Arnage en de crash in de vangrails niet meer kon vermijden. "Die Sau ist tot", zou Joest naar verluidt aan zijn team gemeld hebben.

13 WOW
Mooi sfeerbeeld van destijds, een foto die ook in 'Autorevue' stond.

Om vier uur, halverwege de race, leidde de Montjuich-Ferrari, maar de Porsche van Van Lennep en Marko had nog slechts een ronde achterstand en nam korte tijd later de koppositie over toen de Spaanse Ferrari op de baan was gestrand met een defecte versnellingsbak. "We waren niet de snelsten, reden zelfs niet zo snel als we hadden gekund, maar we bleven wel rijden en zo kwamen we aan de leiding", vervolgt Van Lennep zijn terugblik. Om acht uur op zondagochtend, na twee derde van de race, hadden hij en zijn Oostenrijkse teamgenoot in totaal 263 ronden afgelegd, vijf meer dan de Gulf-'Kurzheck' van Attwood en Müller, die inmiddels de tweede plaats hadden overgenomen van Chris Amn en Jean-Pierre Beltoise in de Matra. De best geplaatste Ferrari was de NART-auto van Sam Posey en Tony Adamovicz op de vierde plaats, maar die had al twaalf seconden achterstand op de leidende Porsche en vormde daarmee realistisch gezien geen bedreiging meer.

15 WOW
Om de anderhalf uur wisselden Van Lennep en Marko elkaar af.

Rond kwart over acht kondigde een grote rookwolk van achteruit de 917 van Siffert en Bell het einde van de Gulf-'Langheck' aan en even later was ook de Matra uit de race. Van Lennep en Marko bleven gestaag hun rondjes rijden, maar aan het eind van de ochtend waren er wat zorgen over de remmen. "Wij waren de eersten die reden met gaten die in de remschijven geboord waren voor extra koeling", vertelt Van Lennep. "Nu is dat heel normaal, maar toen had nog niemand dat. Dat was natuurlijk weer een idee van Piëch. Maar wat bleek, rondom die gaten ontstonden er van die haarscheurtjes. Er werd al over nagedacht om de remschijven te wisselen, maar dat had behoorlijk wat tijd gekost, dus ze zeiden: 'Als we wisselen, dan wint de Gulf-Porsche'. Waarop Marko en ik zeiden: 'Dan remmen we maar niet meer'. Nou ja, een bijna niet meer. Aan het eind van het rechte stuk moet je natuurlijk wel, anders kun je niet de hoek om. Maar met goed terugschakelen kom je ook al een eind, en we hebben dat toch een aantal uren zo volgehouden."

12 WOW
"Aan het eind van het rechte stuk moet je wel, anders kun je niet de hoek om."

Dat gezegd hebbende, de versnellingsbak was ook niet kakelvers meer, zodat ook die de nodige aandacht vergde, maar de eerste plaats voor Van Lennep en Marko kwam niet meer in gevaar. Om twaalf uur reden de beide Porsches nog steeds op de eerste twee plaatsen met een verschil van vier ronden. Daarachter reden drie Ferrari's: PoseyAdamovicz op 18 ronden van de leiders, Craft/Weir op 39 ronden en Chinetti/Grossmann op 66 ronden. In de laatste uren reed de Gulf-917 met Müller en Attwood wel wat sneller dan de Martini-'Kurzheck', maar David Yorke, teammanager van het JW-team, gaf te kennen dat een verschil van zo'n drie seconden per ronde in het voordeel van de Gulf-Porsche wel het maximaal haalbare was en daarmee zouden ze de Martini-917 niet meer inhalen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet