VLN

Div: Live ADAC TOTAL 24h-Rennen Nürburgring


23.30u Commentaren Top 3

Polesitter Nick Yelloly: "Het was niet gemakkelijk maar dit pakket krijg je als je naar de Nordschleife komt. De eerste ronde was niet echt goed, de banden niet op temperatuur en veel water op de baan. Maar het heeft toch gefunctioneerd maar voor het gehele BMW Team ben ik supergelukkig en na de overwinning van vorig jaar is de pole een mooie manier om op de eerdere successen voort te bouwen. We zullen morgen en zondag alles geven om daar te blijven."

2021-06-04 Jeffries

Axcil Jeffries #19 Konrad Motorsport Lamborghini Huracan GT3 Evo / P2
Axcil Jeffries: "De omstandigheden waren heel moeilijk en het was een beetje een verrassing omdat omdat we wisten hoe snel we op het droge waren maar op een nat wegdek hadden we totaal geen idee. Het was erg moeilijk om de auto op het droge te houden maar dankzij het werk van het Konrad Team hebben we een goede afstelling weten te vinden en weten we dat we ook in de regen snel zijn. Franz Konrad kwam op het idee om na de introductieronde voor nieuwe regenbanden met een verschillende luchtdruk naar binnen te komen en alles op de tweede ronde te zetten. De outlap was het moeilijkste wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Het was ongelofelijk glad. Als ik achteraf het resultaat zie was het rijden op het natte achteraf toch een beetje leuker. Het was een mooi resultaat. We kijken uit naar morgen."

2021-06-04 Metzger

Manuel Metzger #4 HRT Mercedes-AMG GT3 / P3
Op de vraag waarom Mercedes plotseling sterker werd antwoordde Metzger: "Aan de ene kant vonden we iets meer snelheid. Aan de andere kant beschikten we over goede regenbanden. Ik rij graag in de regen en daar voel ik mij op mijn gemak. In de eerste ronde moest ik aan de omstandigheden wennen. Als iemand mij vooraf gezegd of ik me als derde zou kwalificeren had ik daar voor getekend. In de allereerste ronde schrok ik van de hoeveelheid aquaplaning. In de tweede ronde kon ik behoorlijk toestaan want ik kreeg steeds meer vertrouwen in de auto. De pole vorig jaar bewees dat we hier altijd sterk zijn. Omdat het startveld zo enorm competitief reken ik op een spannende 24 Uurswedstrijd."

MercedesAMGCustomerRacing 04062021 24hNBR NF2 04

22.30 uur:
Yelmer Buurman, die de nummer 40-Mercedes-AMG GT3 van het 10Q Racing Team (foto boven) deelt met Kenneth Heyer, Thomas Jäger en Dominik Baumann, kwam tijdens de Top Qualifying 1 in actie. Hij meldde: "Het resultaat was voor ons toch wel wat teleurstellend. We hebben in principe een redelijk goede balans in de auto, maar onvoldoede snelheid. We hebben alleen de kwalificatierace kunnen doen, geen NLS-races of testdagen als voorbereiding. Dat lijkt ons nu toch op te breken ondanks dat we vier weken geleden in de kwalificatierace wel snel waren. We moeten nu analyseren wat het probleem is. Het is in ieder geval een lange race met wisselende omstandigheden, dus hopellijk kunnen we dan veel goedmaken."

210604 TQ BMW
Nick Yelloly was in de regen van grote klasse

21.00u TopQualifying 2

De Top Qualifying 2 vond onder regenachtige omstandigheden plaats. Met veel water op de baan ging Max Hesse als eerste van 17 auto's de baan op. Matt Campbell en Luca Ludwig gingen naar binnen en opteerden als eersten voor andere banden. Bij aanvang van zijn tweede ronde ging Nicki Thiim er bijna vanaf met zijn Phoenix Audi R8 LMS. Een fantastisch quali duel tussen de Fransman Kevin Estre(Manthey) en Frank Stippler(Phoenix) leverde voor beiden weinig op. Met een snelle tijd van 10.10.800 vuurde Nico Bastian het eerste waarschuwingsschot af. Kort daarop was de Brit Nick Yelloly met de #1 ROWE Racing BMW M6 GT3 de snelste man. Niet voor lang want de Konrad Lamborghini Huracan GT3 met Axcil Jefferies antwoordde op de supernatte Nordschleife met een tijd van 10.03.927. Kevin Estre moest zijn run na een pirouette op het natte afbreken. Uiteindelijk was Nick Yelloly die met de No1 ROWE BMW 6 GT3 die het winnende team van vorig jaar de Glickenhaus wisselbeker en de pole bezorgde. Die wordt jaarlijks door James Glickenhaus aan de polesitter ter beschikking gesteld. Met BMW, Lamborghin, Mercedes starten drie verschillende merken vanaf de eerste twee startrijen.

2021-06-04 Pole groep 2
Nick Catsburg, John Edwards, Nick Yelloly en Philipp Eng vertrekken morgen voor de 24U van pole position.

Tijden

1. Nick Yelloly BMW M6 GT3 10.01.619
2. Axcil Jeffries Lamborghini Huracan GT3 10.03.927
3. Manuel Metzger AMG Mercedes Benz GT3 10.05.992
4. Jesse Krohn BMW M6 GT3 10.06.738
5. Nico Bastian AMG Mercedes Benz GT3 10.10.800
6. Raffaele Marciello AMG Mercedes Benz GT3 10.10.835
7. Moritz Krantz AMG Mercedes Benz GT3 10.11.786
8. Nicki Thiim Audi R8 LMS 10.14.271
9. Julian Andlauer Porsche 911 GT3 R 10.14.558
10. Max Hesse BMW M6 GT3 10.14.727
11. Kévin Estre Porsche 911 GT3 R 10.18.612
12. Dennis Olsen Porsche 911 GT3 R 10.20. 311
13. Kelvin van der Linde 10.20.995 Audi R8 LMS
14. Frank Stippler Audi R8 LMS 10.210.029
15. Nico Menzel Porsche 911 GT3 R 10.24.176
16. Dennis Marschall Audi R8 LMS 10.27.384
17. Luca Ludwig Ferrari 488 10.31.275
18. Matt Campbell Porsche 911 GT3 R 12.39.585

2021-06-04 ROWE BMW M6
Yelloly wordt door wedstrijdleider Walter Hornung op weg gestuurd voor zijn run.

20.40 uur: De ROWE-BMW M6 GT3, de winnende auto van de 24-uursrace op de Nürburgring van vorig jaar, start morgen vanaf de pole-position. In uiterst zware omstandigheden met een door regen door en door natte baan zette de Brit Nick Yelloly in Top Qualifying 2 met 10:01,619 minuten de snelste rondetijd. Yelloly, die voor zijn pole-winnende tijd de James Glickenhaus Trophy als wisseltrofee in ontvangst mag nemen, deelt de auto met Nicky Catsburg, John Edwards en Philipp Eng. Op twee seconden eindigde Axcil Jefferies, de verrassing van de dag, met de Konrad-Lamborghini als tweede.

Later meer

19.25 uur: Bericht van de wedstrijdleiding: de start van Top Qualifying 2 is vertraagd en zal nu, als alles goed loopt, om 19.45 uur plaatsvinden.

210604 Top Q bliksen

19.05 uur: Het slechte weer vanuit Spa-Francorchamps, waarover de collega's al berichtten, is inmiddels zo'n honderd kilometer oostwaarts getrokken en heeft nu ook de Nürburgring bereikt, waar tijdens Top Qualifying 1 een officiële waarschuwing voor extreem weer is afgegeven.

210604 24h Quali WTM Ferrari
De WTM-Ferrari met Indy Dontje is de best geklasseerde auto met Nederlandse inbreng in de kwalificatie



19.30uur  Q1 Vanthoor bloedsnel
Als eerste Daniel Keilwitz met de WTM Ferrari 488 naar buiten. De eerste sessie vond nog onder droge omstandigheden plaats. Wel kwam er voor het één minuten signaal een waarschuwing dat er mogelijk nog een zwaar onweer op komst was. Top Qualifying 1. Daarvan kwamen vier rijders een ronde verder. Maro Engel had in de AMG Mercedes Team HRT een superronde en liet een ronde van 8.13.664 noteren en profiteerde daarbij een beetje van een slipstream van de BMW van Sami Matti Trogen(8.14.872) Dries Vanthoor zette in de Phoenix Audi R8 LMS een tijd van 8.15.050 neer. De vierde tijd werd opgeëist door Mapelli(Lamborghin) met 8.15.693. Dries Vanthoor ging daarna nog voor een tweede aanval waarin hij met de Phoenix Audi R8 LMS een richttijd van 8.12.319 neerzette. Voor Q2 kwalificeerden zich 1. HRT-Mercedes #4 (Christodoulou/Engel/Metzger/Stolz) 2. RMG-BMW #77 (Harper/Hesse/Verhagen/Farfus)3. Phoenix-Audi #15 (Stippler/D. Vanthoor/Frijns/Drudi) 4. FFF-Lamborghini #63 (Mapelli/Perera/Bortolotti/Altoe). De #22 WTM Ferrari(Keilwitz) de #44 Falken Porsche(Sven Müller) en de #14 RacingOne Ferrari(Stephan Köhler) besloten om niet meer voor een tweede ronde op de Nordschleife te gaan. Vanwege de dreigende weerssituatie werd Q2 tot 19.45u uitgesteld.

18.00 uur: De startvolgorde voor de eerste 20 auto's wordt vanavond bepaald tijdens de Top Qualifying in twee heats. Allereerst wordt er in Top Qualifying 1 gestreden om de vier nog vacante plaatsen voor de beslissende Top Qualifying 2, de overige 16 auto's zijn al geplaatst op basis van hun resultaten uit de 24h-kwalificatierace begin mei en de verreden NLS-races.

Nu het stof na de kwalificaties enigszins is neergedaald, kunnen we ook een blik werpen op de kwalificatieresultaten van de teams met Nederlandse inbreng. De best geplaatste Nederlander in de kwalificatie is Indy Dontje, wiens nummer 22-Wochenspiegel-Ferrari (Weiss/I. Dontje/Krumbach/Keilwitz) als twaalfde geklasseerd werd. Twee plaatsen daarachter eindigde de nummer 1-ROWE-BMW (Catsburg/Edwards/Eng/Yelloly), terwijl de nummer 15-Phoenix-Audi (Stippler/D. Vanthoor/Frijns/Drudi) als 15e afsloot.

Met de 20e tijd algemeen en derde in Pro-Am vinden we de Lionspeed by Car Collection-Audi met Milan Dontje (Rocco di Torrepadula/Kolb/M. Dontje/Niederhauser). De Schubert-BMW met Stef Dusseldorp (Krohn/Klingmann/Sims/Dusseldorp) staat op de 27e plaats. De 10Q-Mercedes met Yelmer Buurman (Heyer/Jäger/Buurman/Baumann) eindigde als 30e.

Een mooi succes is er voor Huber Motorsport, het team met Marco van Ramshorst, dat met de Porsche 911 GT3 Cup (Wehrmann/Berg/van Ramshorst/A. Mies) de 39e tijd algemeen en de snelste tijd in de SP7-klasse liet noteren. Als 45e algemeen en derde in SP7 eindigde de RPM Racing-Porsche met ondermeer Patrick Huisman (Krohn/Jönsson/Huisman/Farnbacher). Van de G-Tech-Porsche met de beide Nederlanders Jan Jaap van Roon en Tom Coronel (van Roon/Coronel/Kurz/Kroker) werden alle trainingstijden geschrapt vanwege herhaalde overtredingen.

210604 24h Q3 Jefferies
Snelste tijd in de kwalificaties voor de Konrad-Lamborghini dankzij Axcil Jefferies

17.00 uur: Lamborghini blijft snel
Kort voor aanvang van de laatste kwalificatiesessie begon het te regenen zodat er weinig verschuivingen te verwachten waren. De provisional pole-sitter Mapelli met de Hankook-FFF-Lamborghini was in zijn eerste vliegende ronde ruim twintig seconden langzamer dan zijn poletijd van donderdagavond. Met een voorlopige 16e tijd was er aanvankelijk aan het begin van de sessie nog weinig optimisme bij Mercedes. Vol risico liet Dries Vanthoor met zijn Phoenix-Audi R8 LMS met de #15 (Frijns/Winkelhock/Vanthoor) een snelle ronde noteren Het leverde een tiende tijd op. De Phoenix-Audi Nr. 5 van Jan Erik Slooten kwam in de Hatzenbach tot stilstand. Teamcollega Nicki Thiim met de #11 wist nog de Top 10 binnen te dringen. Met nog een superronde liet de Oostenrijker Martin Ragginger met de #44 Falken Porsche 911 GT3 R een tijd van 8.19.274 noteren. Alleen de Car Collection-Audi was bij een incident betrokken. Kort voor het einde ging Kévin Estre met de #911 Manthey Porsche voor een snelle ronde naar buiten.In de allerlaatste minuten sloeg Axcil Jefferies in de nummer 19-Konrad-Lamborghini (Jefferies/Di Martino/Zimmermann/Fontana) met een supersnelle ronde van 8:15,225 minuten toe. Van de #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS werden alle tijden geschrapt van wegens constant te snel rijden in de pitlane.


2021-06-04 Falken Porsche 911 GT3 R
Sterk optreden van de Falken-Porsches, maar vanavond in de shoot-out telt het pas echt

De #4 AMG Mercedes GT3(Christodoulou/Engel/Stolz/Merzger) zorgde met Manuel Merzger aan het stuur in de slotfase van de kwalificatie nog met een snelle ronde van 8:20,162 en eiste daarmee verrassend de vijfde tijd in de sessie op. Verrassend snel in Q2 en Q3 de Konrad- en FFF-Lamborghini Huracans GT3 van Axcil Jefferies en Mirko Bortolotti met 8:18,575 en Axcil Jeffries met 8:15,225. Daarachter Dirk Müller met 8:19,274 in de Falken-Porsche 911 GT3 R, Marco Wittmann met de Rowe Racing-BMW M6 GT3R, Manuel Metzger met de HRT Mercedes met 8:20,162. De voorlopige startvolgorde van de eerste zes voor de kwalificaties om 18.30u.

210604 24h Classic Porsche

15.30 uur: In het voorprogramma van de 24-uursrace werd op vrijdag al de drie-uursrace ADAC 24h-Classic verreden. En klassiek waren niet alleen de auto's, klassiek was ook het beruchte Eifelweer met zo zware regenval, dat de race na zo'n anderhalf uur werd onderbroken. Na de herstart kon er nog circa drie kwartier gereden worden. In de beginfase domineerden de tweelingbroers Busch, maar de Porsche 911 RSR werd ut de wedstrijd genomen omdat de auto één decibel te luid was. Ook na de herstart waren er nog de nodige incidenten. De Porsche 964 Carrera Cup van Ivan Reggiani en Ivan Jacoma kwam als eerste over de finish, maar werd later teruggezet omdat de minimale standtijd tijdens de pitstop niet gehaald was. Zo ging de overwinning uiteindelijk naar Ingo Pütz en Christoph Breuer met een Porsche 911 (foto boven), op 3,7 seconden gevolgd door PROsport-teambaas Chris Esser en diens stamrijder Nico Verdonck in een Opel Kadett. De derde plaats ging naar Jürgen en Peter Schumann en Olaf Manthey met een BMW 635 CSi.



15.00 uur:
2021-06-04 Geishecker

Eén minuut stilte voor Peter Geishecker voorafgaande aan start 24U
Op 30 maart jl. overleed Peter Geishecker. Jarenlang wedstrijdleider en organisator van 24U Nürburgring. Onder leiding van Geishecker groeide de 24U uit tot een wereldevenement. A.s. zaterdag wordt er boven de ingang van de wedstrijdleiding een bord met zijn naam onthuld. Peter Geishecker was tussen 1981 en 1995 wedstrijdleider van de 24U. James Glückenhaus van de Scuderia Glickenhaus toonde klasse door vooraf aan de trainingen het graf van Geishecker in Keulen te bezoeken. "Zonder deze man zou mijn Europese avontuur niet mogelijk geweest zijn" zo liet Glickenhaus weten.

Vrijdag 4 juni, 14.13u

21-06-4 BMW BoP
De veranderingen in de BoP moeten BMW een betere bochtenprestatie opleveren.

Balance of Performance GT3's aangepast
Minimumgewicht Audi R8 LMS: 1.305 kg (voorheen 1.295 kg)
Restrictor: 2 x 38,5 mm (voorheen 38,0 mm)
Maximaal vermogen: 518 pk (voorheen 512 pk)
Minimumgewicht BMW M6 GT3: 1.340 kg (voorheen 1.345 kg)
max.druk: 1.770 bar (voorheen 1.755 mbar)
Ferrari 488 GT3 Maximaal vermogen: 545 pk (voorheen "NNB")
max.ldruk: over snelheidsbereik volgens tabel (voorheen "NNB")
SCG 004C restrictor: 2 x 31,0 mm (voorheen 2 x 30,7 mm)
Maximaal vermogen: 528 pk (voorheen 526 pk)

Als gevolg van deze wijzigingen verwachten de Audi-coureurs op het lange stuk van de Döttinger Höhe over meer topsnelheid te kunnen beschikken. Wel zullen de rondetijden ongeveer gelijk blijven. De BMW M6 kreeg eveneens een kleine boost. De hogere druk is vooral effectief in het snelheidsbereik zou de BMW's een betere bochtenprestatie moeten opleveren. Voor de SCG004C heeft men een kleine detailaanpassing gedaan wat een positief effect op het brandstofverbruik van het team zou moeten hebben.

21-06-4 SCG 004 C
De nieuwe aanpassingen moeten een beter verbruik voor de SCG004C op gaan leveren.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet