VLN

Div: Live ADAC TOTAL 24h-Rennen Nürburgring


20210506
De toekomst van de 24U is voor de lange termijn vastgelegd.

14.30u Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG en ADAC Nordrhein verlengen langdurige samenwerking vroegtijdig

• 50e editie van de 24-uursrace van 26 tot 29 mei 2022
De ADAC TOTAL 24-uursrace blijft tot zeker 2028 het motorsport-hoogtepunt op de Nürburgring-kalender. Dat maakten de eigenaars van het circuit en de organiserende ADAC Nordrhein bekend vlak voor de 49ste editie van de langeafstandsklassieker (3 tot 6 juni). Het contract, dat loopt tot en met 2023, is voortijdig verlengd met nog eens vijf jaar.

"De verlenging van het contract is geweldig nieuws voor alle fans van de Nordschleife", zegt Mirco Hansen, organisator van de 24-uursrace. "We hebben zojuist in de twee Corona-jaren gezien hoe belangrijk dit mega-evenement is voor de hele regio. Daarom zijn we blij dat we nu kunnen plannen tot minimaal 2028. Dit geeft alle betrokkenen - teams, coureurs en partners in 's werelds grootste race - zekerheid op de lange termijn." Mirco Markfort, Managing Director van de Nürburgring, voegt toe: "De 24-uursrace brengt de claim en het unieke karakter van ons circuit naar een wereldwijd publiek. Met de vervroegde verlenging van het contract is nu zeker tot zeker 2028 verzekerd dat het grootste autosportfeest ter wereld zijn vaste plek krijgt op de Nordschleife." De data voor de 50e en 51e De editie van de 24h race is al vastgesteld. Fans kunnen de Hemelvaartweekenden in 2022 (26-29 mei) en 2023 (18-21 mei) nu vast in hun agenda noteren.

14.00u 70 Jarige Klaus Ludwig wint nog steeds op de Ring
De wedstrijd van de Tourenwagenlegenden moest na 18 minuten met een rode vlag onderbroken wordnen nadat de #4 Mercedes van Weischenberg met een technisch defect tot stilstand kwam. Men bleek niet in staat om de auto direct weg te slepen. Op dat moment reed Klaus Ludwig met de AMG Mercedes C-Klasse ITC aan de leiding gevolgd door Thorsten Stadler in een identieke auto. In totaal gingen 20 auto's van start. Met nog ruim 7.30 minuten te gaan werd de wedstrijd weer vrijgegeven. Hierdoor liepen de deelnemers vanaf P3 een ronde achterstand op. Klaus Ludwig zegevierde als vanouds op de "Ring". Niets nieuw onder de zon dus.De derde plek ging naar Tim de Vos met de prachtige Calsonic Skyline R32 GT-R. Luttikhuis/P. Huisman werden in de Mercedes 2,5-16 EVO II als vijfde geklasseerd.

De rijders die de start gaan nemen voor de 24U

1 – Nicky Catsburg (BMW M6 GT3 · SP 9)
#2 – Nico Müller (Audi R8 LMS · SP 9)
#3 – Julien Andlauer (Porsche 911 GT3 R · SP 9)
#4 – Luca Stolz (Mercedes-AMG GT3 · SP 9)
#5 – Dennis Marschall (Audi R8 LMS · SP 9)
#6 – Maro Engel (Mercedes-AMG GT3 · SP 9)
#7 – Raffaele Marciello (Mercedes-AMG GT3 · SP 9)
#8 – Fabian Schiller (Mercedes-AMG GT3 · SP 9)
#9 – Moritz Kranz (Mercedes-AMG GT3 · SP 9)
#10 – Benjamin Leuchter (VW Golf GTI TCR · SP 3T)
#11 – Frank Stippler (Audi R8 LMS · SP 9)
#12 – Fidel Leib (Audi R8 LMS · SP 9)
#13 – Sebastian Asch (Dodge Viper CC GT3 · AT)
#14 – Christian Kohlhaas (Ferrari 488 GT3 · SP 9)
#15 – Robin Frijns (Audi R8 LMS · SP 9)
#16 – Charles Espenlaub (Mercedes-AMG GT3 · SP 9)
#18 – Josh Burdon (Porsche 911 GT3 R · SP 9)
#19 – Axcil Jefferies (Lamborghini Huracan GT3 Evo · SP 9)
#20 – Jens Klingmann (BMW M6 GT3 · SP 9)
#22 – Indy Dontje (Ferrari 488 GT3 · SP 9)
#23 – Nico Menzel (Porsche 911 GT3 R · SP 9)
#24 – Patric Niederhauser (Audi R8 LMS · SP 9)
#25 – Philip Ellis (Mercedes-AMG GT3 · SP-X)
#26 – Jonathan Hirschi (Ferrari 488 GT3 EVO 2020 · SP 9)
#29 – Christopher Mies (Audi R8 LMS · SP 9)
#30 – Matt Campbell (Porsche 911 GT3 R · SP 9)
#31 – Frederic Makowiecki (Porsche 911 GT3 R · SP 9)
#33 – Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R · SP 9)
#34 – Marcel Marchewicz (Mercedes-AMG GT4 · SP 10)
#36 – Gabriele Piana (Mercedes-AMG GT4 · SP 8T)
#37 – Jörg Viebahn (Mercedes-AMG GT4 · SP 8T)
#40 – Thomas Jäger (Mercedes-AMG GT3 · SP 9)
#44 – Sven Müller (Porsche 911 GT3 R · SP 9)
#53 – Carrie Schreiner (Áudi R8 LMS · SP 8)
#54 – Taketoshi Matsui (Lexus RCF · SP 8)
#58 – Bill Cameron (Porsche 911 GT3 CUP · SP 7)
#60 – Ercan Kara Osman (KTM X-BOW GT4 · Cup-X)
#63 – Marco Mapelli (Lamborghini Huracán GT3 Evo · SP 9)
#68 – Patrick Huisman (Porsche 991 Cup · SP 7)
#69 – Robin Chrzanowski (Porsche 991 GT 3 Cup MR · SP 7)
#70 – Michael Schrey (BMW M4 GT4 · SP 10)
#71 – Alexander Walker (Aston Martin Vantage AMR GT4 · SP 10)
#72 – Tohjiro Azuma (Toyota Supra · SP 10)
#74 – David Thilenius (BMW M4 GT4 · SP 10)
#75 – Christian Menzel (KTM X-BOW GTX · Cup-X)
#76 – Roberto Pampanini (Porsche 718 Cayman GT4 CS SRO · SP 10)
#77 – Augusto Farfus (BMW M6 GT3 · SP 9)
#78 – Joel Sturm (Porsche GT4 Cayman CS · SP 10)
#80 – Alexander Mies (Porsche 911 GT3 Cup · SP 7)
#81 – Michael Kroll (BMW M3 CSL · SP 6)
#86 – Peter Cate (Porsche 718 Cayman GTS · SP 4T)
#87 – Andreas Schaflitzl (Porsche 718 Cayman GTS · SP 4T)
#89 – Markus Löw (Hyundai i30N · SP 3T)
#90 – Jean Philippe Imparato (Opel Astra CUP · SP 3T)
#91 – Artur Goroyan (VW Golf 7 TCR - SR · SP 3T)
#98 – Martin Tomczyk (BMW M6 GT3 · SP 9)
#100 – Henry Walkenhorst (BMW M6 GT3 · SP 9)
#101 – David Pittard (BMW M6 GT3 · SP 9)
#102 – Jörg Müller (BMW M6 GT3 · SP 9)
#105 – Serge Van Vooren (BMW 325i E90 · SP 4)
#109 – Oliver Sprungmann (Ford Mustang GT · AT)
#110 – Felix von der Laden (KTM X-BOW GT4 · Cup-X)
#111 – Yves Volte (KTM X-BOW GT4 · Cup-X)
#112 – Peter Terting (KTM X-BOW GTX · Cup-X)
#114 – Reinhard Kofler (KTM X-BOW GTX · Cup-X)
#115 – Heiko Hammel (KTM X-BOW GTX · Cup-X)
#118 – Oliver Kriese (Dacia Logan · SP 3)
#119 – Nattavude Charoensukhawatana (Toyota Corolla Altis · SP 3)
#120 – Grant Supaphongs (Toyota Corolla Altis · SP 3)
#121 – Olivier Muytjens (Toyota GT86 Cup · SP 3)
#125 – Volker Strycek (Opel Manta · SP 3)
#131 – Daniel Zils (Porsche Cayman S 981 · V 6)
#132 – Alexander Fielenbach (Porsche Cayman S · V 6)
#133 – Xavier Lamadrid (Porsche 981 · V 6)
#141 – Ulrich Korn (Porsche Cayman 981 · V 5)
#142 – Holger Gachot (Porsche Cayman · V 5)
#151 – Oliver Frisse (BMW E90 325 · V 4)
#152 – Sascha Lott (BMW E90 325i · V 4)
#153 – Phillip Gresek (BMW 325i · V 4)
#159 – Christian Konnerth (BMW 330I · V2T)
#160 – Carsten Knechtges (BMW F30 330i · V2T)
#162 – Michael Eichhorn (Opel Astra OPC · V2T)
#163 – Rasmus Helmich (BMW 330i · V2T)
#164 – Stephan Epp (BMW 330i · V2T)
#165 – Markus Lungstrass (Hyundai i20 N · SP 2T)
#166 – Axel Jahn (VW Golf VII Au · V2T)
#167 – Niklas Kry (BMW F30 · V2T)
#168 – Wolfgang Weber (Porsche 718 Cayman S · V 3T)
#171 – Max Partl (Cupra Leon Competition · TCR)
#172 – Dominik Fugel (Honda Civic TCR · TCR)
#173 – Jürgen Nett (Cupra Leon TCR · TCR)
#230 – Luis Ramirez (BMW M240i · BMW M240i)
#231 – Thomas Ardelt (BMW M240i Racing · BMW M240i)
#236 – Sven Markert (BMW M2 CS Racing · Cup 5)
#238 – Markus Fischer (BMW M2 CS Racing · Cup 5)
#240 – Francesco Merlini (BMW M2 CS Racing · Cup 5)
#241 – Jörg Weidinger (BMW M2 CS Racing · Cup 5)
#242 – Roland Waschkau (BMW M2 CS Racing · Cup 5)
#301 – Philip Hamprecht (Porsche Cayman 718 GT4 CS · Cup 3)
#302 – Niklas Steinhaus (Porsche Cayman 718 GT4 CS · Cup 3)
#303 – Christopher Brück (Porsche Cayman GT4 · Cup 3)
#304 – Steffen Höber (Porsche Cayman GT4 · Cup 3)
#305 – Fabio Grosse (Porsche Cayman GT4 CS 718 · Cup 3)
#306 – Jan Jaap van Roon (Porsche Cayman GT4 CS Typ 981 · Cup 3)
#308 – Alexander Akimenkov (Porsche 718 Cayman GT4 CS · Cup 3)
#309 – Oskar Sandberg (Porsche 718 Cayman CS 982 · Cup 3)
#310 – Andreas Patzelt (Porsche 718 Cayman CS 982 · Cup 3)
#311 – Nico Otto (Porsche Cayman GT4 · Cup 3)
#320 – Thmoas Kiefer (Porsche 911 GT3 Cup II · AT)
#325 – Klaus Müller (BMW 325i e90 · SP 4)
#330 – Philipp Stahlschmidt (BMW 330i G20 · V2T)
#331 – Yannick Fübrich (BMW 330i G20 · V2T)
#333 – Frédéric Yerly (VW Golf GTI TCR · SP 3T)
#350 – Noah Nagelsdiek (Porsche 911 GT3 Cup MR · SP-PRO)
#420 – Matthias Beckwermert (Porsche Cayman 982 GT4 CS · AT)
#704 – Thomas Mutsch (SCG SCG 004c · SP-X)
#718 – Michael Küke (Porsche 718 GTS · SP 4T)
#830 – Marc Basseng (Hyundai Elantra N · TCR)
#831 – Luca Engstler (Hyundai i30N · TCR)
#890 – Marcel Lenerz (BMW M2 CS Racing · Cup 5)
#911 – Kevin Estre (Porsche 911 GT3 R · SP 9)

20210506 Stolz
12.30 Luca Stolz snelste tijdens warming up.

Slechts een derde van het startveld ging voor de warm-up om 11.30u naar buiten. De meesten om alle systemen nog voor een laatste maal te testen. Alleen Robin Frijns en Nico Müller, die de afgelopen dagen ook nog in Monza actief waren, konden nog wel even wat extra kilometers gebruiken. Beide Audi-rijders waren vanaf het begin direct snel. De Zwitser Jonathan Hirschi opende met de Octane-Ferrari 126 de sessie met een snelle ronde van 8.21.353. Halverwege de warm-up sessie liet Luca Stolz met de #4 Team Bilstein HRT AMG Mercedes GT3 een tijd van 8.16.267 noteren.

Tijden
Stolz AMG Mercedes GT3 8.16.267
Müller Audi R8 LMS 8.17.363
Schiller Mercedes AMG GT3 8.19.088
Assenheimer AMG Mercedes GT3 8.19.711
Frijns Audi R8 LMS 8.19.730
Jaminet Porsche 911 GT3 R 8.19.77
Marciello AMG Mercedes GT3 8.19.988
Liberati Porsche 911 GT3 R 8. 8.20.181
Schramm Audi R8 LMS 8.20.262
Heyer AMG Mercedes GT3 8.20.705
Hirschi Ferrari 488 GT3 8.22.558



11.00U Slechte weersomstandigheden voor 24U verwacht

20210605 rampweer
Niet te hopen maar dit is wel het wedstrijdscenario tot 23U vanavond....

Voor 24U Nürburgring worden uiterst slechte weersomstandigheden verwacht. Tot 23.00u vanavond geldt een waarschuwing voor zware onweersbuien. Kans op hevige regenval met plaatselijke hoeveelheden boven de 20 l/m2 per uur. Ook het risico van blikseminslagen is bijzonder hoog. Plaatselijk kunnnen er rukwinden tot 80 km/u voorkomen. Voor de nacht wordt zelfs meer onweer verwacht terwijl de hagelneerslag afneemt aldus een mededeling van het Duitse "Wetteramt" In 1993 moest de 24U zelf 's nachts vanwege omgewaaide bomen worden afgebroken. Ook de laatste jaren kwam dit in 1993, 2013, 2016 en 2018 voor.

2021 Schmitz
One last lap op de vrijdagavond voorafgaande aan de kwalificatie.

Voorafgaande aan de Top Qualifying vrijdagavond draaide een emotionele Johannes Scheid voor de laatste maal een ereronde met een replica van de 3,2L BMW M3 E36 waarmee hij samen met Hans Widmann en Sabine Schmitz 24U Nürburgring in 1996 en 1997 won. Johannes Scheid: "Voor mij een grote eer maar ik sta hier niet op de voorgrond. Het gaat om een eerbetoon om de buitengewone prestaties van Sabine hier in de Groene Hel. Dit heeft zij verdiend. Samen hebben we hier fantastische jaren beleefd." De originele BMW M3 E36 is echter in handen van een privé-verzamelaar die niet bereid was om de auto voor deze demoronde af te staan.

20210605 Schmitz 2
Een allerlaatste ronde van Johannes Scheid op de vrijdagavond ter herdenking aan Sabine Schmitz.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet