VLN

Div: Live ADAC TOTAL 24h-Rennen Nürburgring

23.05 uur: Daarmee sluit ook AUTOSPORT.NL voor vandaag de berichtgeving over de 24-uursrace op de Nürburgring af. Wordt morgenochtend vervolgd.


23.00 uur:
We verzamelden bij de Nederlandse rijders wat indrukken en meningen over het onderbreken van de race, voor het tweede jaar op rij. "Belachelijk", vond Patrick Huisman. "Het is een 24-uurarace. Gewoon code-60 waar nodig en gaan!"

Indy Dontje: "Ik stond klaar om in te stappen voor een dubbelstint. Daniel (Keilwitz, red.) zat in de auto. Helaas hebben wij door de lekke band één ronde verloren op de koploper en de andere twee in de klasse (SP9-Pro-Am, red.) liggen wel direct voor ons, maar die zijn nog in de lead lap. Dat is wel enorm balen, maar de race is nog lang, zogezegd. Morgenochtend gaan we waarschijnlijk verder. Ik ga even mijn rust pakken en morgenochtend gaan we weer knallen!"

Milan Dontje: "Onze 24 uur startte niet zo geweldig. Ten eerste hadden we de verkeerde banden uitgekozen: regenbanden. Toen kwamen we naar binnen voor slicks, maar dat duurde een ronde en toen begon het weer te regenen. Met aquaplaning crashte Patric Niederhauser helaas de auto vlakbij Schwedenkreuz. Wel terug kunnen rijden, de pits in gegaan en vijf ronden achterstand opgelopen. De jongens hebben wel een top job gedaan! De auto was eigenlijk zo goed als nieuw. Daarna heeft Patric weer gereden, die heeft best een goede comeback gemaakt. Ik denk dat we nu drie ronden achter staan. Zelf heb ik welgeteld anderhalf rondje gereden, dus hopelijk kunnen we snel weer van start gaan en kunnen we knallen! We staan nu geloof ik 51e of 52e en we moeten toch wel richting de 30 om een beetje kans te maken op een leuk resultaat in de Pro-Am-klasse.

Yelmer Buurman: "Erg jammer dat de race voor het tweede jaar op rij weer 's nachts stilligt. We hadden er erg veel zin in om eindelijk weer eens 's nachts door de 'Groene Hel' te knallen. Maar ja, dat mag dus niet zo zijn, helaas. We hadden wel geluk, want Kenneth (Heyer, red.) had net zijn stint erop zitten en we lagen bijna een ronde achter, maar we zaten nog wel in de ronde en we zitten er nu lekker voorin bij, we liggen P18. Wel weer wat teruggevallen, want daarvoor waren we P14, maar de herstart vanaf P18 biedt weer wat kansen."

Stef Dusseldorp: "Ik heb nog geen meter gereden vandaag! Ik was net aangekleed en klaar voor mijn dubbelstint de nacht in. Maar ja, het zat er al dik aan te komen, die mist zag iedereen wel opkomen. Wel jammer dat het weer rood is. Ik had er erg veel zin in, maar het is nu afwachten. Ik hoop dat we er nog een mooie race van kunnen maken. We staan voorlopig op P3, een mooie uitgangspositie. Hopen dat we in ieder geval daar blijven en hopelijk nog twee plaatsen kunnen verbeteren, maar nu eerst een lekker nachtje slapen."

Marco van Ramshorst: "Ik heb net drie rondjes gereden, alles was code-60. Dat schoot eigenlijk niet op. Maar ja, code rood is code rood. We liggen wel goed, eerste plek, maar de rest is uitgevallen, dus dat is geluk bij een ongeluk. We gaan zien of we het morgen gaan afmaken."

210605 24H nevel

22.30 uur:
De wedstrijd blijft in ieder geval tot 7.00 uur morgen onderbroken, omdat er volgens de meteorologen geen verbetering van de weerssituatie met dichte mist in zit. Op zijn vroegst om 6.00 uur morgenochtend volgt er een nieuwe mededeling, waarna een herstart op zijn vroegst een uur later kan plaatsvinden.

210605 Hornung

Wedstrijdleider Walter Hornung verklaarde: "Onze weer-experts zeggen dat er nog meer mist aankomt. Midden in de nacht zou er weliswaar een gat van één of twee uur kunnen zijn, maar het heeft geen zin om daarop te gokken. Morgen vroeg wordt het weer naar verluidt beter. De volgende beslissing valt om 6.00 uur. De vroegst mogelijke herstart is om 7.00 uur, maar het kan ook dat het later wordt."


854ebfb5-665d-4d9d-acfd-0a912449a802
De schade aan de Porsche van Tracy Krohn is niet snel te herstellen

22.00 uur: Na Tom Coronel en Robin Frijns is ook Patrick Huisman uit de race. "Tracy had een aanrijding met een BMW in de rechterbocht na de Mutkurve. Die BMW had zijn richtingaanwijzer uit en Tracy wilde hem inhalen, toen die BMW hem alsnog raakte. Flinke schade, daar is niks meer aan te doen", aldus Huisman.

210605 24h Red

21.30 uur:
De mist wordt dichter en dichter en daarop besloot de wedstrijdleiding de race met de rode vlag te onderbreken. Het probleem is niet allen het beperkte zicht, maar vooral het feit dat er zoveel code-60's zijn, dat de banden van met name de GT3-auto's niet meer op temperatuur komen en er daardoor een chronisch gebrek aan grip is. "Overal waar het zicht slecht is, is er code-60 en als dat op meer dan 40 procent van de ronde het geval is, moet je je inderdaad afvragen of doorrijden nog wel zinvol is", verklaarde Hans-Peter Naundorf, teambaas van het ROWE Racing-BMW-team. Nadere informatie wordt om 22.30 uur verwacht.

21.15 uur: Bij Schwalbenschwanz, Döttinger Höhe en op de Hohe Acht wordt de mist steeds dikker.

210605 24h Frikadelli

20.35 uur: De beide Frikadelli-Porsches behoorden tot de absolute favorieten voor succes in de 24-uursrace van dit jaar, maar we kunnen in ieder geval de nummer 30 schrappen: de auto van Mathieu Jaminet, Nick Tandy, Earl Bamber en Matt Campbell is na herhaalde technische problemen uit de wedstrijd.

2020506 Weer
Miserabele weersomstandigheden op de Nordschleife.

20.30 uur: Duel Porsche, Mercedes, BMW duurt voort/ Coronel crasht
Een zware crash van Stefan Branner met de Porsche Cayman om 19.30u zorgde voor een lange Code 60 fase op het baangedeelte Hohenrain. De 718 ging eerst links de vangrail, sloeg vervolgens over de kop en raakte op hoge snelheid de vangrails aan de linkerzijde. Branner had in ieder geval medische attentie nodig. De rijder was goed aanspreekbaar maar klaagde over rugklachten.Mist en nattigheid heersen op de Nordschleife. Ook pech voor de #30 Frikadelli Porsche met Matt Campbell die bij een incident met een andere auto betrokken was. Campbell kon met een lekke band de pits bereiken. Aan de kop ging de strijd tussen de # 4 HRT Mercedes AMG GT3 van Manuel Metzger en Matteo Cairoli met de #911 Manthey Porsche 911 onverdroten voort. Daarachter de #20 Schubert BMW M6 GT3 met Jesse Krohn aan het stuur( #20 Krohn/Klingmann/Sims/Dusseldorp). Kort voor deze beide incidenten kwam het leidende kwartet bestaande uit Metzger, Cairoli, Krohn en Wittmann voor hun reguliere stop naar binnen. In de Top 4 vielen er weinig veranderingen te noteren. Opvallend sterk de BMW Junioren met de #102 onder leiding van Jörg Müller. Sami Matti Trogen bevond zich als BMW Junior in zestiende positie. SIM Collega Setsaas met een Porsche 718 Cayman GT4 47e algmeen en derde in zijn klasse. De Top 17 bevindt zich na ruim vijf uur nog steeds in dezelfde ronde.

210605 24h Coronel out
Einde race voor Tom Coronel, hij is waarschijnlijk staand tegen de vangrail al bezig met Instagram

Voor Tom Coronel is de wedstrijd ook over. Hij kwam bij de Bellof-S met hoge snelheid van de baan af en bleef ongedeerd. Verloor waarschijnlijk de controle door een technisch defect.

210605 Coronel selfie
De aanblik van de auto en het gezicht van Tom Coronel spreken boekdelen...

19.50 uur: "We liggen ergens langs de baan, bij de 'Mutkurve'", meldt Patrick Huisman. "Tracy Krohn zat achter het stuur, ik weet nog niet precies wat er is gebeurd. Ik zag alleen dat de Frikadelli-Porsche en Krohn en een BMW alledrie schade hebben. Het team is nu onderweg die kant op om te kijken wat er is. We gaan zeker repareren, want het is voor Tracy zijn eerste 24-uursrace hier op de Nordschleife, dus afhankelijk van wat het is gaan we wel verder, maar een goed resultaat wordt lastig, hoewel er nog maar twee auto's over zijn in de klasse na de ravage van de eerste paar uur. Wat dat betreft kunnen we dus nog steeds voor een beker gaan!"

19.15 uur: Nu de eerste drieënhalf uur van de race erop zitten, hebben we wat reacties van Nederlandse rijders in het veld.

Tom Coronel (Porsche Cayman #306): "We rijden weer met de Cayman. We hebben veel problemen gehad met de elektronica in de heftige regen, een paar sensoren hadden daar nogal last van. Ik denk dat we wel 20 minuten binnen hebben gestaan, misschien wel een half uur. Zwaar balen, maar ik stap nu zo in."

Patrick Huisman (Porsche 911 Cup #68): "Ik heb de start gedaan. Het was een lastige stint, veel auto's gingen eraf, extreem veel regen. We hebben wel een paar verkeerde keuzes gemaakt qua banden, die ons wat tijd gekost hebben. We lagen op P1 in de klasse. Voor de rest gelukkig alles goed aan de auto, we gaan kijken hoe het verder loopt. Ik heb de eerste tweeënhalf uur gereden, vanaf een uur of elf vanavond mag ik weer aan de bak! Nog veel te doen, maar het weer ziet er wat beter uit nu, dus ik hoop dat we een mooie race gaan krijgen."

Nick Catsburg (BMW M6 GT3, #1): "Voor mij zit de eerste dubbele stint erop. Ik heb de start voor mijn rekening genomen. Ik scheet in mijn broek, om heel eerlijk te zijn! Met dit weer, regen, droog, regen, droog. Het was heel erg moeilijk. Mentaal zijn het altijd irritante stints, maar nu heb ik tot morgenochtend niet zoveel te doen. We zijn blij dat we het begin hebben overleefd. Nu gewoon zorgen dat we in de race blijven en morgenochtend zien we dan wel verder."

Indy Dontje (Ferrari 488, #22): "Ik heb de start gedaan. Het was echt niet normaal zoals de omstandigheden waren! Helaas werd er bij de start vrij agressief gereden, wat ik eigenlijk helemaal niet had verwacht. Vervolgens reed ik de Nordschleife op en kreeg een lekke band, zodat ik een hele ronde op een lekke band moest rijden. Hij ging ook stuk bij Brünnchen. Vervolgens andere banden erop, dat ging goed voor twee ronden, maar toen kwam de regen en daarna was het overleven. Weer terug naar regenbanden. We hebben nu twee pitstops gehad en liggen nu weer terug op koers. We proberen naar voren te rijden. We zitten in ieder geval nog in de 'lead lap', dus dat is goed. Het zijn wel heel moeilijke omstandigheden, dus het is overleven en vasthouden, maar we doen ons best!"

Yelmer Buurman (Mercedes-AMG GT3, #40): "Ik heb niet de start gedaan, wel de tweede stint. Dat ging goed. Wisselende omstandigheden: de baan was deels nat, deels droog, wat de bandenkeuze lastig maakte. We hadden de 'drying wets' eronder, dat bleek wel de juiste keuze, al voeren die banden aanzienlijk minder water af dan de 'full wets'. De stukken waar er veel staand water was waren daardoor enorm tricky. Mijn eerste ronde helemaal, want we zouden uitgaan op 'full wets', maar op het laatste moment was er toch gekozen voor de 'drying wets', maar dat waren ze mij vergeten te vertellen... Maar goed, we hebben het overleefd. We hebben veel tijd en plaatsen kunnen goedmaken: ik ben ingestapt op P25, veel ingehaald, de auto was heel goed en stabiel, zodat ik naar P14 kon rijden. Ik wilde eigenlijk een dubbele stint doen, maar dat ging niet vanwege de rijtijd, daar kwamen we net niet mee weg. Nu kijken wat er gebeurt, het lijkt redelijk droog te blijven, al mag het voor ons nog wel wat gaan regenen, omdat we qua snelheid in de regen beter zitten dan op het droog. Rond tien uur mag ik er weer in."


19.00 uur: "We zijn klaar", meldt Robin Frijns teleurgesteld na de crash van zijn teamgenoot Dries Vanthoor. "Er is  schade aan het chassis en dat is einde verhaal. Ik heb de eerste twee stints gedaan, dat was lekker spannend!"

210605 24h Vanthoor off
Een seconde later stond de Audi in de bandenstapels...

18.20 uur: Slecht nieuws voor de nummer 15-Phoenix-Audi (Stippler/D. Vanthoor/Frijns/Drudi): op een nog steeds op diverse punten gladde baan belandde Dries Vanthoor naast het parcours en raakte de bandenstapels. Hij kon weliswaar de race voortzetten, maar verloor veel tijd bij zijn poging om terug naar de pits te rijden.


20210506 Start

17.45u Reguliere pitstops koplopers
Na ruim twee uur begonnen de eerste wisselingen in de kopgroep. Beide koplopers Stolz en Estre kwamen tegelijkertijd naar binnen terwijl Catsburg besloot om nog een ronde door te gaan. De #911 werd door de Brit Michael Christensen overgenomen en bij de #4 Mercedes Team HRT nam Manuel Metzger over. In de Top 3 nam John Edwards de #1 van Edwards over terwijl John Edwards de #98 van Martin Tomcyck in de kopgroep overnam. De posities lijken zich na vrijwel twee uur wedstrijd te stabiliseren. Bei de #30 Frikadelli Porsche 911 GT3 moest de stuurbekrachtiging na gekeken worden nadat Earl Bamber voor zijn reguliere stop naar binnen kwam..


20210506 Estre Openingsfase
Kevin Estre smaakmaker in de openingsfase.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet