Retro

Retro: Hartley, Tandy en Curley zijn dubbele winnaars tijdens Masters Historic Festival op Brands Hatch

senten-images210529 26R4307

Het Europese seizoen van Masters Historic Racing kreeg afgelopen weekend zijn vervolg op Brands Hatch, waar Masters traditiegetrouw zijn eigen festival organiseert. Recente reisrestricties zorgden er opnieuw voor dat de meeste buitenlandse equipes moesten afhaken, waardoor met name de F1-races en het recente Le Mans-veld te lijden hadden onder een bescheiden aantal deelnemers. De races voor sportwagens, GT's en toerwagens kenden echter volle velden en leverden stuk voor stuk spannende wedstrijden op.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten

In Masters Historic Formula One had Steve Hartley deze keer het rijk alleen. De jamkoning moest het stellen zonder de tegenstand van Mike Cantillon in de Williams FW07C, die Hartley op Donington twee keer had verslagen. In zijn McLaren MP4/1 reed Hartley daarom naar twee eenvoudige zeges. Beide keren was Lukas Halusa in zijn oudere McLaren M23 de naaste rivaal van Hartley, al scheelde het op zaterdag niet veel: in een fotofinish joeg de in Londen woonachtige Oostenrijker zijn auto op het laatst langs de McLaren M29 van Warren Briggs, al maakte dat voor de Marlboro McLaren 1-2-3 niet uit. Mark Hazell (Williams FW08) verstoorde op zondag dat feestje door Briggs achter zich te houden.
  senten-images210530 26R8696

In de Lola T70 Mk3B van Gary Pearson leidde Alex Brundle van start tot finish in de Masters Historic Sports Car-race. De WEC- en ELMS-coureur moest het in de eerste helft van de wedstrijden stellen met de Chevron B19's van Tom Bradshaw en Jonathan Mitchell, maar bij Bradshaw brak de gaskabel op het moment dat de race werd hervat na een lange neutralisatie die het gevolg was van een zware crash van Mitchell. Diens B19 klapte in en over de vangrail, maar de coureur kon gelukkig ongedeerd uitstappen. Dat kon helaas niet worden gezegd van Carlos Monteverde, die er in de kwalificatie hard afging in zijn Ferrari 512. De Braziliaan bleef bij bewustzijn, maar raakte zwaargewond aan zijn ribbenkast en werd in allerijl naar het ziekenhuis gevlogen. De verwachting is gelukkig wel dat hij er volledig bovenop komt.
  senten-images210530 26R7894-2

Bij de recentere Le Mans-auto's van de Masters Endurance Legends streden Steve Tandy (Lola-Judd B12/60) en Shaun Lynn (BR Engineering-Nissan BR01) tweemaal op het scherpst van de snede. Lynn voerde in beide races porties van de wedstrijd aan, maar moest zich elke keer toch gewonnen geven. In zijn veel oudere MG-Lola-AER EX257 reed Mike Newton twee keer knap naar een derde plaats algemeen. Richard Meins won twee keer de GT-klasse, de tweede keer nadat zijn Aston Martin DBR9 aanvankelijk was stilgevallen. Meins zette zijn tanden in de inhaalrace op rivaal Marcus Jewell (Porsche 996 GT3 RSR) en maakte de 30 seconden nipt goed. Op de streep bedroeg het verschil 0,054 seconden...
  senten-images210529 26R5176

De Masters Gentlemen Drivers-race van zondagochtend werd een uitputtingsslag. Bijna de hele race lag James Cottingham vierde in zijn AC Cobra, maar hij had zijn auto gespaard en zette aan het slot aan. Zo kon hij de E-type van Alex Brundle/John Pearson verschalken, terwijl de Cobra van poleman Olly Bryant en de Cobra Daytona Coupé van Andrew Jordan/Roy Alderslade in de laatste tien minuten de geest gaven. Pearson wist zijn tweede plaats ternauwernood veilig te stellen, maar alleen met hulp van de twee Lotus Elans die hem in de laatste ronde trachtten te verschalken. Jake Hill raakte in zijn ijver Andrew Haddon, waarna beide Elans achterstevoren gingen. Hill was sneller weer onderweg, maar werd als schuldige aangewezen, zodat hij in de uitslag achter Haddon werd geklasseerd. Intussen profiteerde de TVR-equipe John Spiers/Tiff Needell door erlangs te glippen naar de derde plaats.
  senten-images210529 26R4831-2

De middag ervoor was de Masters Pre-66 Touring Car-race al net zo'n spektakel. Julian Thomas bestreed in zijn Ford Falcon drie Mustangs, maar die van Henry Mann kwam zonder remmen te zitten (zodat Steve Soper halverwege niet kon overnemen) terwijl de auto van Rob Fenn/Jake Hill versnellingen verloor. Alleen die van Dave Coyne overleefde 't, maar toen was Thomas' teamgenoot Calum Lockie al verweg. Coyne moest aan het slot zelfs Mark Sumpter in de best gespaarde Cortina van het lijf houden, maar Sumpter deed dat niet zonder contact te maken – wat hem een tijdstraf opleverde. Zo kreeg de Cortina van Roy Alderslade de derde plaats in de schoot geworpen.
  Senten-Images210529 26R3872

Beide Masters Pre-66 Mini-wedstrijden werden voortijdig afgebroken, maar waren desondanks uiterst vermakelijk. Ian Curley won twee maal, maar niet nadat hij alle moeite moest doen om jongeling Nathan Heathcote van zich af te houden. In de eerste race werd Curley waarschijnlijk gered doordat de laatste ronde werd onderbroken door zwaaiende marshals die abusievelijk dachten de race al was afgelopen. In de tweede race greep Curley het initiatief terug van Heathcote, die daarna pech kreeg en moest uitvallen. Een zware klap voor Dave Edgecombe met drie minuten te gaan betekende in deze race het voortijdige einde.
  senten-images210530 26R9141

De twee Equipe Libre-races op het programma waren een mooie toevoeging op de plek waar eigenlijk de Nederlandse YTCC had moeten schitteren. Dezelfde reisrestricties die diverse Masters-deelnemers van het Europese vasteland parten speelden, deden echter ook de plannen van Randall Lawson en co de das om. De dubbele winnaar van beide Equipe-wedstrijden had echter wel een Nederlands tintje: Tom Smith is tijdens de Spa Six Hours de vaste teamgenoot van Jasper Izaks en Sjoerd Peereboom en domineerde dit weekend beide keren in zijn MGB.
.
Later deze week volgt een uitgebreide 'Groeten uit Brands Hatch'.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet