IndyCar

Indycar: Voorbeschouwing 105e editie Indy 500. VeeKay grote favoriet

Bij de bookmakers is Rinus VeeKay de grote favoriet voor de 105e editie van de Indy 500. Met zijn overwinning tijdens de GP van Indianapolis heeft de Nederlander het team van Ed Carpenter Racing veertien dagen geleden duidelijk een positieve impuls gegeven. De kansen van de Nederlander lijken groot, maar de concurrentie moet duidelijk niet onderschat worden.

2021 VeeKay
VeeKay bij velen de grote favoriet voor de 105e editie.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

2021 Rinus
VeeKay in zijn "kantoor" Lukt het morgen bij zijn tweede deelname?

Voorbeschouwing 105e editie Indy 500. VeeKay grote favoriet
Tijdens de kwalificaties vernederde het team van Ed Carpenter Racing het Penske Powerhouse volledig. VeeKay kwalificeerde zich bij zijn tweede deelname aan de Indy 500 als derde en teambaas Ed Carpenter als vierde. De Chevrolet-aangedreven Dallara's van Team Penske kwalificeerden zich als 17e, 21e, 26e en 32e Die kwalificatie vorig weekend betekende dat het team van Ed Carpenter Racing voor Chevrolet de grootste hoop is om de 105e editie van de Indy 500 te winnen.

In een interview zegt teameigenaar Ed Carpenter dat men tijdens de voorbereidingen niet harder gewerkt had dan de andere teams. Wel dat men extra werk aan de auto's besteed had. Ed Carpenter: "Ik kan alleen maar spreken over wat wij met onze auto's doen, niet wat de anderen er mee gedaan hebben." In 2015 ging het tijdens de kwalificaties niet goed voor ECR omdat het team de data niet op de juiste manier geanalyseerd had. Mocht het team van Ed Carpenter Racing de Indy 500 op haar naam schrijven dan heeft de underdog het gewonnen van reus Goliath.

2021 VeeKay aanhang VeeKay met ouders/familie en vrienden op de Speedway gisteren.

Ed Carpenter: " Het is natuurlijk tweerichtingsverkeer. Roger Penske heeft veel wedstrijden hier gewonnen en wij nog steeds niet. Maar ik ben trots op wat wij de afgelopen maand gedaan hebben. Meer dan in de afgelopen jaren zelfs waardoor wij ons in een positie hebben gebracht die helpt ons doel te bereiken. Het is een uitdaging om de 500 mijl zonder problemen te winnen. Maar voor één overwinning zou ik graag al onze poles willen inruilen. " De teambaas geeft wel toe dat hij nog steeds erg jaloers is op de vele successen die Team Penske hier behaald heeft. Ook Conor Daly vuurde met een vierde tijd tijdens Carburation Day alvast een waarschuwingsschot af.

2021 Lola
Arie bij zijn debuut op de Speedway 36 jaar geleden alweer.

Luyendijk vierde Europeaan
Bij zijn eerste deelname aan de Indy 500 in 1985 kwalificeerde Arie Luyendijk zich met zijn Lola Cosworth op de zevende startrij. Zowel in 1990 als in 1997 kwalificeerde Arie zich voor de Indy 500 op pole en wist beide wedstrijden te winnen. Een goed omen voor het uitgangspunt van Rinus dit jaar. De overwinning in 1990 sla ik persoonlijk hoger aan die van 1997. 

2021 Arie Lola
1990 de allereerste overwinning van een Nederlander op de Speedway.

Dit ten gevolge van de "split" waardoor het niveau dat jaar aanmerkelijk minder was. Maar je moet het wel doen natuurlijk. Zonder "de split" zou Indycar nu waarschijnlijk zelfs op een technisch hoger niveau dan de F1 gestaan hebben. In 1999 stonden F1 en Champcar zelfs technisch op vrijwel hetzelfde niveau. Het enige jaar trouwens. In het verleden was Indycar vaak een speeltuin van technologische innovaties zoals de STP gasturbines van Andy Granatelli in 1967.

2021 Jack Brabham
Jack Brabham zorgde in 1961 met deze Cooper voor een doorbraak in het puriteinse Amerika

De doorbraak voor de conservatief georiënteerde Amerikanen kwam in 1961 toen Jack Brabham met zijn Cooper als eerste met een achterin geplaatste motor aan de Indy 500 meedeed. Brabham eindigde als negende. Het wekte de belangstelling van de Ford Motor Company en in samenwerking met Dan Gurney werd er een ontwikkelingsprogramma met Team Lotus opgezet. Met een Lotus Ford 38 won Jim Clark als tweede Europeaan in 1965 de Indy 500. Het jaar daarop ging de zege naar de Brit Graham Hill met een Lola Ford.Arie Luyendijk was 35 jaar later pas de vierde. De allereerste Europeaan en winnaar van de Indy 500 was de Fransman Jules Goux in 1913 met een Peugeot. Als Europees 500 winnaar werd Luyendijk opgevolgd door Kenny Brack (1999) , Dan Wheldon (2005/2011), Dario Franchitti (2007/2012) en Simon Pagenaud (2018). Mocht VeeKay de Indy 500 op zijn naam weten te schrijven dan zou hij in de Speedwaygeschiedenis pas de negende Europeaan zijn.

2021 Parnelli Jones Turbine
De STP Gasturbine van Andy Granatelli met Parnelli Jones aan het stuur in 1967. Na 1968 werden gasturbines verboden. Lotus trad in 1968 met de revolutionaire 56 aan op de Speedway.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet