Algemeen

Dragracing: Pro Dutch Racing is klaar voor een drukke wedstrijdkalender

tooren.120

Eindelijk is er licht aan het einde van de tunnel. Geleidelijk worden de coronamaatregelen versoepeld en komt het normale leven weer op gang. Daarmee worden evenementen en wedstrijden weer mogelijk en kunnen competities worden opgestart. Dat is ook het moment waarop Pro Dutch Racing met smart heeft gewacht. Eindelijk kunnen de maanden van voorbereiding worden omgezet in actie op de dragstrip en moet blijken of de vele aanpassingen om de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda nog sneller te maken ook daadwerkelijk in nieuwe records kunnen worden uitgedrukt. Michel Tooren is er in ieder geval helemaal klaar voor. "Ik kan niet wachten om weer in te stappen. We hebben dan ook meteen zoveel mogelijk wedstrijden op onze kalender gezet zodat we volop meters kunnen gaan maken", aldus de rijder van Pro Dutch Racing vol ongeduld.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Volledig in het nieuw
Het wordt voor iedereen even met de ogen knipperen als de Pro Dutch Racing trailer het circuit opdraait en de '71 Plymouth Barracuda wordt uitgeladen. Dat het team in de wedstrijdloze coronaperiode niet stil heeft gezeten, was al wel duidelijk, maar Pro Dutch Racing heeft besloten om bij de herstart met een compleet nieuwe huisstijl voor de dag te komen. Hoe het eruit gaat zien, dat laat het team nog even in nevelen gehuld, maar fraai is het zeker. Het ontwerp van de trailer en de Cuda is afkomstig van de in dragrace-kringen zeer bekende Peter Walters (Peter Walters Race Design, PWRD), die al vele fraaie designs op zijn naam heeft staan. Even geduld dus nog, maar het eindresultaat is het wachten meer dan waard! Van een nieuw design gaat een auto niet harder zegt men, maar dat is in dit geval niet helemaal waar. Door het volledig kaal schuren en opnieuw spuiten van de body worden namelijk ook weer wat kilo's bespaard, en daar gaat de Cuda zeker harder van!

Technische aanpassingen
Waar de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda ook harder van gaat, zijn de diverse aanpassingen die de afgelopen maanden onderhuids zijn aangebracht. Zo is nu het nieuwe manifold geplaatst, heeft het brandstofsysteem een flinke update ondergaan en is alles weer helemaal opgefrist. Daarnaast zijn er ook aanpassingen waar het team nog niet teveel details over kwijt wil. Op de baan moet straks blijken hoeveel tijdwinst alle verbeteringen hebben opgeleverd. Tot slot heeft het team nog een derde set cilinderkoppen voor de motor binnen, waardoor tijdens de wedstrijden, indien nodig, snel gewisseld kan worden. Daarnaast scheelt het tussen de wedstrijden de nodige stress om in geval van schade onderdelen weer op tijd gerepareerd te krijgen.

festival-of-power-unlocked-spot

Nieuwe wedstrijdkalender

Dat het zowel nationaal als internationaal verlengen van de lockdowns en coronamaatregelen van flinke invloed zouden zijn op de oorspronkelijk gepresenteerde wedstrijdkalenders, was al snel duidelijk, zeker voor een sport zoals dragracen waarbij organisatoren voor een groot deel van hun inkomsten afhankelijk zijn van publiek. Zo moesten de eerste drie ronden van het FIA Europees Kampioenschap worden geschrapt en besloot ook Hockenheim al in een vroeg stadium de NitrOlympX een jaar uit te stellen. Er wordt momenteel gekeken naar een alternatieve kalender van het FIA Europees Kampioenschap, maar gelukkig is het vrijwel zeker dat de wedstrijd half augustus op Tierp Arena in Zweden en de European Finals op Santa Pod Raceway (half september) gewoon zoals gepland doorgang zullen vinden.

SN21-web-spot

Met het geleidelijk heropenen van Engeland liggen daar nu extra mogelijkheden. Pro Dutch Racing heeft dan ook besloten om het aantal op Santa Pod Raceway geplande wedstrijden waaraan het team zou meedoen, flink uit te breiden. Deze races tellen mee voor het Motorsport UK Pro Modified Championship, waardoor Pro Dutch Racing ook daar weer een rol van betekenis kan gaan spelen. Het wedstrijdschema begint al met het Festival of Power Unlocked, dat van 25 tot en met 27 juni op de kalender staat. Daarna volgen nog de Summer Nationals (half juli), de MOPAR Euro Nationals en na de European Finals de National Finals. Kortom met zes wedstrijden in drie maanden weet Pro Dutch Racing wat het te doen staat.

euro-finals-spot

"Een volledig FIA Europees Kampioenschap van zes wedstrijden zat er dit jaar door de coronabeperkingen niet in, dat was al snel duidelijk. De Engelse wedstrijden zijn echter een goed alternatief. We willen met alle nieuwe spullen op de auto zoveel mogelijk meters maken en testen. Dat is de enige manier om volgend jaar, als er weer een volledige FIA EK-kalender is, goed voorbereid aan de start te staan. Daarnaast beloven de races die we nu voor dit jaar gepland hebben, ook heel interessant te worden. Zowel rijders, teams als publiek smachten naar wat actie en staan in de rij om richting de circuits te kunnen. De twee wedstrijden die nu nog voor het FIA EK op de kalender staan, zullen veel inschrijvingen tellen en daarmee waarschijnlijk sterk bezet zijn. Iedereen wil na zo'n lange pauze zo snel mogelijk weer runs maken. En omdat het Motorsport UK Championship wel een bijna volledige kalender heeft, zal dit ook veel rijders lokken", blikt Michel Tooren op de competitie vooruit. Het mag duidelijk zijn, Pro Dutch Racing is er klaar voor!

NF21-web-spot

Kalender Pro Dutch Racing

25-26 juni, Festival of Power Unlocked, Santa Pod Raceway, Engeland
17-18 juli, STP Summer Nationals, Santa Pod Raceway, Engeland
30 juli-1 augustus, MOPAR Euro Nationals, Santa Pod Raceway, Engeland
13-15 augustus, Summit Racing Equipment Internationals, Tierp Arena, Zweden
9-12 september, European Finals, Santa Pod Raceway, Engeland
25-26 september, STP National Finals, Santa Pod Raceway, Engeland

logo Pro Dutch

Partners

Pro Dutch Racing wordt gesteund door: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Damen Marine Components Netherlands BV, Dockmarks Signs BV, Duraship BV, DW Pumps, Electric Marine Support BV, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Gebr. de Jonge BV, Heatmasters, Heftronics, Helmacab Belgie B.V.B.A., Hoogendoorn maritieme betimmering en interieurbouw, Marine Power Drechtsteden BV, Maritiem Media, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Scheepsservice Beljaars, Shipping Factory BV, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV en Vrooam Powersports Lubricants International BV.

Voor meer informatie over Pro Dutch Racing, zie ook www.produtchracing.nl, Facebook en Instagram.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet