Retro

Retro: Aanschuiven bij Mark Dols

HGP 523

Vandaag schuif ik aan bij Mark Dols, virtueel deze keer, via de telefoon. Hij neemt de telefoon op met "Nederlands kampioen NKHTGT 2017, goedenavond." We lachen smakelijk en de toon voor ons gesprek is gezet.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff
Aanvullende foto's: archief Mark Dols

Mark was al jong op het circuit te vinden. Zijn moeder racete in formulewagens. "Onder andere Formule Vee. Zij moest een keuze maken of doorgaan met racen of een baby krijgen... mij. Persoonlijk ben ik blij met haar keuze, maar ik weet dat anderen daar anders over denken. Toen ik wat ouder werd, ging ik steeds met de trein naar Zandvoort om races te kijken. Echt een mooie tijd."
  E18 GRD 1348

Mark noemt zichzelf een zelflerende techneut. "Ik was twaalf toen ik ging werken, alles wat ik zie kan ik maken. Wat iemand bedacht heeft, bekijk ik en ik doorgrond de manier waarop het en waarom het zo gemaakt is. Dan komt er een moment dat ik het zelf begin te maken. Op mijn achttiende werkte ik bij een motorzaak waar de eigenaar langeafstandraces reed. Daar leerde ik veel over de techniek maar ook het gebruik van gereedschap zoals een draaibank. Zo leerde ik mijn gevoel voor techniek verbeteren. Ik leef volgens het Pippi Langkous-idee: 'Ik heb het nog nooit gedaan maar ik weet dat ik het kan.' Ook aan mijn racer doe ik veel zelf, zoals de motoren bouwen en tunen. Ben Flierman van Tinus Tuning is daarbij vaak een grote hulp."
  E18 GRD 576

Terug naar de standaardvraag. "Mijn buurman, Hans van de Kerkhof, racete met een Big Healey. Ik ben vaak met hem meegeweest en zelfs een keer meegeweest voor een rondje Zandvoort in zijn zachtgele Healey, met vier wielen driften door Bos Uit. Ik dacht meteen 'Dit wil ik ook'. Een keer trof ik hem in onze lokale kroeg en hij zei: ik heb je ingeschreven voor een racecursus."
  HGP 1296

Die cursus reed Mark met een Ford Sierra op LPG. "Het verschil met de andere cursisten was groot", lacht hij. "We lunchten in La Course, ik had mijn eigen bammetjes meegenomen. Ik kreeg de mogelijkheid om te gaan rijden, voor 25 gulden, terwijl de rest nog zat te babbelen en te wachten op hun bestellingen. Ik gooide mijn broodjes in het deurvak en ging het circuit op. Telkens op het rechte stuk even snel twee happen nemen, aanremmen voor de Tarzanbocht en door!"
  WhatsApp Image 2021-05-11 at 12.26.00 1

Terug naar de standaardvraag. "O ja, in '95 begon ik te racen, eerst MG Competitions en ik denk in '97 bij de FISC Spridget Competitions. Dit was de beste raceserie ooit! Megaveel waar voor je geld. Gewoon in je busje vol onderdelen met de racer op je karretje de circuits af. Donderdagmiddag inpakken en dan 's avonds wegrijden, ergens in de nacht stoppen en slapen en op vrijdagochtend aankomen in bijvoorbeeld Monza, racer van de trailer, keuren, trainen en racen en dan zondag weer naar huis. Het reglement was eenvoudig. De motor mocht niet meer draaien dan 7200 toeren en verder moest alles af-fabriek zijn. Ik haat valsspelen. Tuurlijk is er een grijs gebied, maar als er iemand plots sneller ging dan de rest, werd er gewoon even met de dader gesproken." Weer die volle lach.
  WhatsApp Image 2021-05-11 at 12.26.00

"Er zijn op de Midget/Sprite veel koetsen gebouwd en er was op die manier een veld vol verschillende auto's die onderhuids allemaal het zelfde waren. Mijn eerste race op Assen rolde ik de auto en heb ik met ducttape alles vastgezet en toch gereden! Mijn eerste beker scoorde ik op de Nordschleife. Ik had er eerder gereden en had een videoband gemaakt. Ter voorbereiding van dat weekend heb ik weken van tevoren steeds een kort stukje van de baan op video bekeken om de baan te leren kennen. Toen ik daar kwam, pasten alle videopuzzelstukjes samen en ging het geweldig. Ik werd derde! Ik was zo trots als een aap met zeven lullen. Toen ik die zondagnacht – of was het maandagmorgen? – vroeg thuiskwam, liet ik vol trots de schaal aan mijn vriendin zien. Ze heeft me gefeliciteerd en we zijn in slaap gevallen. Toen ik 's morgens wakker werd, lag het schaaltje vol papieren zakdoekjes, want ze was verkouden."
  E16 ZHGP 1398

"De organisator, Pieter Bakker, had een deal met P&O Ferries en er kwamen veel Engelsen over om te racen. Maar ook Italianen, Fransen, Belgen, Duitsers. Ik heb nog regelmatig contact met mensen uit die tijd. Samen met Fred den Brock heb ik een nieuwe auto gebouwd, maar toen was de Spridget Competitions een beetje ten einde. Later besloot ik dat ik toch een FIA-auto wilde. Eerst was daar een MG, de auto van Cees de Vries werd gekocht. Raceklaar volgens de verkoper. Dat ding ging in de eerste ronde kapot. Ik heb toen een nieuwe motor gebouwd, samen met Egbert Kolvoort. Egbert en ik zijn als tandwielen, wij vullen elkaar aan."
  E18 GRD 1338

"Er gaan gigantische bedragen rond in onze sport. Ik doe het low-budget en old-school, busje vol onderdelen en gereedschap, bier en eten mee, een trailertje voor de racer. Op het circuit tentje voor de racer opzetten, gereedschap en banden uit de bus, slaapzak uitrollen en klaar. Ik reis en race vaak samen met Egbert. Zo zijn we samen naar Barcelona geweest. Twee busjes, twee racers en op weg daarheen alleen maar de binnenwegen gereden. Voor ons geen péages. Gewoon een stuk rijden, auto's aan de kant en slapen in de bus. Gezelligheid gaat voor mij boven alles. Snelheid is mooi! Ik heb motor gereden, ik snowboard, alles off piste, en heb gezeild. Maar het moet wel altijd hard gaan!"
  E16 ZHGP 1413

"Met die MG kon ik Erwin van Lieshout in de 911 bijhouden. Ik besloot iets geheel anders te bouwen en dat werd mijn Marcos. Ik koos voor een exemplaar met een Volvo B18-motor, Ford Cortina-achteras, Triumph Vitesse-vooras, alles is gewoon redelijk eenvoudig te verkrijgen voor normale prijzen. Ik heb de regel dat ik voor mijn hobby best geld mag uitgeven, maar ik wil binnen mijn gezin iedereen blijven aankijken. De tub, het chassis van de Marcos, is opgebouwd uit triplex en geheel verlijmd. De chassis werden ook kant en klaar verkocht door een Zweeds bedrijf, maar ik besloot mijn eigen chassis te bouwen aan de hand van een voorbeeld. Ik dank Joep Westerveld dat ik zijn auto mocht opmeten en fotograferen. Ik heb meer dan duizend foto's van die auto gemaakt. Daarnaast kom ik de gecrashte Marcos van Antonio Bertini lenen. Samen met mijn timmerman, Orhan, hebben we avond aan avond lopen zoeken en puzzelen. Het chassis weegt nu slechts 73 kilo en meet 1,5 bij 3 meter!"
  HGP 493

"Na het opbouwen van de auto, dat ik samen deed met Chiel Engelbracht, heb ik eerst een paar rondes op Zandvoort getest. Daarna weer naar huis en samen met Chiel avonden sleutelen, verbeteren en aanpassen. In het kort: 2016 was het jaar van kinderziektes oplossen, 2017 het jaar van het kampioenschap. En 2018? Ik was hard op weg naar het kampioenschap. Totdat er tijdens het laatste raceweekend een klein asje in de carburateur brak. Voordat we dat doorhadden en een nieuw asje hadden, was de eerste race afgelopen, met als resultaat derde in mijn klasse. De tweede race won ik en daarmee werd ik derde in het kampioenschap. 2019: veel genoten van circuits waar ik nog nooit geweest was, onder andere Donington Park en de Copenhagen GP. Op Spa heb ik inmiddels tien keer de Six Hours gereden, de beste en mooiste race van het jaar!"
  E18 HGPZ 43

"Tja... 2020 was het jaar waarin het NKHTGT maar twee raceweekends had waaraan ik had kunnen deelnemen. Beide miste ik door vakanties. Toen kwam Portimão in beeld, maar door familieomstandigheden heb ik deze moeten laten gaan."
  HGP 1285

"En 2021? Ik heb een oude Toyota Landcruiser gekocht. Het plan is om daarmee over land naar China te rijden. Of dat ook 2021 wordt? Geen idee. Ik plan niets voor dit jaar en kijk steeds wat er mogelijk is."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet