Retro

Retro: Alles op één dag tijdens de Historic Zandvoort Trophy

hzt21-30

Na een gezellig drukke en zonnige Vrij Rijden-dag van de HARC op vrijdag volgde afgelopen zaterdag de wedstrijddag van de Historic Zandvoort Trophy. Daarop gaven het frisse weer en de afwezigheid van publiek het gevoel van een verwaaide clubdag uit een ver verleden – wat op zichzelf ook wel weer wat had. Het compacte evenement met drie kwalificatiesessies en zeven races op één dag zorgde wel voor een lekker tempo op de dag. De deelnemers genoten er bovendien van dat ze eindelijk weer eens op de baan mochten strijden, en dat is voor de historische autosport voorlopig het halfvolle glas.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De HARC had in haar verontschuldiging voor het noodgedwongen publieksverbod de letters HZT gebruikt voor 'Helaas Zonder Toeschouwers': een grap waar iedereen hartelijk om kon lachen, maar het gemis aan fans liet zich toch best voelen. Vele tientallen die-hards stonden dan ook op het buitenterrein naast het circuit te kijken en kregen zo alsnog hun broodnodige portie autosport gepresenteerd.

hzt21-36

Het NK GTTC beet de spits af met de eerste kwalificatie en daarna ook de eerste race. Op de halfnatte baan kozen sommigen voor regenbanden, maar toen het veld naar de startopstelling reed, brak de zon door en was het duidelijk dat er gauw een droge lijn zou verschijnen. Van de favorieten werd de keuze voor profielbanden Hans de Graaf noodlottig. In zijn Porsche had hij in het nat de pole gezet – Porsches en regen zijn altijd een goede combinatie, en dat geldt ook voor Simca's met hun motor boven de achteras. Niet voor niets trainde Jeroen Feijten als tweede.

hzt21-33

Maar in de race viel De Graaf machteloos ten prooi aan eerst Freddy Van Sprundel (Escort RS1600), Jan Willem Oosterhagen (Escort RS2000) en Porsche-genoot Gerd Rijper. Al gauw kreeg dit drietal het nakijken van Ad van der Kroft, die in zijn Morgan +8 slecht weggekomen was bij de start, maar daarna naar de winst reed. Gewoon op dezelfde profielbanden waarmee hij in maart 2020 de HARC 250 had gewonnen, de laatste race vóór de coronacrisis. Na dat evenement was de auto gestald en pas nu proefde de Morgan weer de buitenlucht: benzine en verse olie erin en klaar, aldus Van der Kroft. En opnieuw de zege.

hzt21-31

De tweede race ging van start met zuiderburen Van Sprundel en Geert Boels vooraan in hun Escorts – de Belgen behoorden tot de weinige buitenlandse coureurs die van het eendaagse karakter van het evenement profiteerden door op één negatieve coronatest binnen 48 uur Nederland in en uit te komen. Nu had De Graaf wél slicks gemonteerd, waarmee hij onbedreigd naar de overwinning koerste, al hing er stevige bui in de lucht. Gelukkig voor hem en de overige deelnemers bleef die uit tot vlak na de finish – het NK HARC 82-90 mocht daarmee in het reine komen voor zijn derde en laatste race. Na een zesde plaats in de eerste race reed Feijten nu naar een sterke derde plaats, met alleen Ruben de Bruijn in de Opel Kadett B voor hem. De Bruijn was in de eerste race ook al de snelste Opel.

hzt21-56

Het NK HARC 82-90 had een mooi vol veld van zo'n 30 auto's, aangevoerd door een stel machtige Groep A-auto's: de BMW E30 M3 van Björn Hees en de Mercedes 190E 2.3-16 van Ko Koppejan. In de natte kwalificatie was regerend kampioen Pieter Bikker (BMW E30 325i) beiden echter te snel af, al scheelde het honderdsten. De eerste race in het zonnetje draaide al gauw uit op een duel tussen Hees en Koppejan, waarbij de BMW steeds het voortouw nam. Toch ging de winst naar Koppejan, want Hees werd met vijf seconden bestraft voor enkele proefstarts tijdens de opwarmronde.

hzt21-52

In de tweede race verschenen Hees en Koppejan te laat op de opstelplaats en dat betekende dat zij vanuit de pits moesten starten. Bikker liet zich dat geen twee keer zeggen en ging er met de overwinning vandoor. In de derde race – in tweeën gesplitst door een moessonbui – greep Hees toch de winst die hem twee keer was ontlopen: hij won beide heats en pakte daarmee de laatste overwinning van de dag. Bij de Mazda's was er voortdurend onderlinge strijd te zien, die David Koh twee keer winnend afsloot. De laatste Mazda-klassezege ging naar het duo Eijsten/Kramers. Bij de Groep N-auto's won Donovan Wolfrat twee keer in zijn 325i, maar in de regen aan het slot was Michel Groen diens rivaal te snel af.

hzt21-115

De MG Competitions bracht het derde veld van het evenement, met daarin een vreemde eend in de bijt: de Lotus Elise S1 van de 14-jarige Theo Visser – ofwel, de jongste deelnemer in de jongste auto van de hele HZT, die er prompt twee keer met de hoofdprijs vandoor ging.

hzt21-17

Achter de jongeling was beide keren sprake van een familiegevecht tussen de Rozema's en de Van der Wallen. Daarbij was de eerste slag voor Kees Rozema (MGA), die vier seconden achter Visser eindigde en Melle van der Wal (MGB) tien seconden losreed. Later op de dag kon Rozema echter maar 17 rondjes voltooien, zodat de tweede plaats naar Van der Wal ging. Stefan Rozema (MGB) voegde in de tweede race een derde plaats toe aan zijn vierde plaats eerder op de dag. Albert van der Wal (MGB GT) en Robin Rozema (MGA) streden beide races om de plaatsen daarna.

hzt21-111

Later deze week doen we via een uitgebreide sfeerimpressie de groeten van de Historic Zandvoort Trophy 2021.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet