Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT Nieuws: Hobson steelt show in oude Nissan in GT Australia en Saintéloc domineert op Magny-Cours in GT4 France

hobson the bend 2021



De Fanatec GT World Challenge Australia powered by AWS werd afgelopen weekend als support series van het Repco Supercars-kampioenschap gehouden op The Bend Motorsport Park. Met een oude generatie GT3-auto won Brett Hobson (Hobson Motorsport) de eerste race in moeilijke weersomstandigheden. Yasser Shahin en Garth Tander (Melbourne Performance Centre) breidden hun leiding in de puntenstand nog meer uit. Het tweede weekend van het Championnat de France FFSA GT, het Frans GT-kampioenschap met GT4-auto's, werd gehouden op Circuit de Nevers Magny-Cours, waarin beide races werden gewonnen door verschillende rijders van Saintéloc Racing na onder andere drama tussen teamgenoten en tijdstraffen.

Tekst: Vincent Bruins
Foto's: PR


GT World Challenge Australia
Op de zaterdagochtend voorafgaand aan de eerste race van de GT World Challenge Australia op The Bend Motorsport Park had het veel geregend in Zuid-Australië. De baan was vochtig op de meeste plekken, maar droogde snel op. Bijna iedereen van de negentien deelnemers, waaronder Shahin die vanaf pole positie startte, begon de race op regenbanden wat de verkeerde keuze zou blijken.

Hobson ging van de zesde plek naar de leiding na slechts een ronde. Zijn eerste generatie Nissan GT-R Nismo GT3, die uitkomt in de speciale Trophy-klasse voor oudere GT3-auto's, stond wel op slickbanden. Triple Eight Race Engineering had als enige team in de Pro-Am-klasse ook hun Mercedes-AMG GT3 op slicks gezet, maar Jefri Ibrahim, een prins van Johor in Maleisië, had in de openingsfase moeite om temperatuur in de banden te krijgen en viel daardoor terug naar het middenveld, totdat hij zich terugvocht naar P2. Terwijl Hobson een voorsprong van achttien seconden had opgebouwd, kwam de Safety Car op de baan, omdat Eric Constantinidis (Melbourne Performance Centre) vaststond in de grindbak.

Ibrahim kwam vijf minuten voor de pitstraat openging voor de rijderswissel, binnen om naar regenbanden te gaan. Er zat namelijk weer een regenbui aan te komen. Teambaas Roland Dane keek gefrustreerd toe naar de ontzettend langzame stop, waardoor Ibrahim helemaal achteraan het veld terechtkwam, toen er weer met de groene vlaggen werd gezwaaid. Hobson lag vooraan voor de herstart voor Am-klasse leider Tony Quinn (Keltic Racing), Mark Rosser in een oude Audi gesponsord door het kaartspel 'What do you Meme?', en Pro-Am-klasse leider Shahin. De bui kwam pas over het circuit aan het einde van de tijd waarin de verplichte pit stop gedaan moest worden en Hobson was bijna de enige die zo laat mogelijk stopte voor regenbanden. De Nissan-coureur zat als enige op de goede strategie.

Na de pit stops had Hobson een voorsprong van meer dan veertig seconden op Quinn en Ben Porter (AMAC Motorsport) die streden om de eerste plek in de Am-klasse. Dylan O'Keeffe (Melbourne Performance Centre) lag vierde algemeen en aan de leiding van de Pro-Am-klasse. Quinn moest P1 in de Am-klasse aan Porter opgeven. Beiden reden op slicks en terwijl Porter doorging en glibberde op oude banden, kwam Quinn de pitstraat in voor nieuwe regenbanden. O'Keeffe werd ondertussen op de hielen gezeten door Tander die de Audi van Shahin had overgenomen. Tander haalde zijn teamgenoot in voor de leiding in de Pro-Am-klasse, maar O'Keeffe kwam terug. Hij crashte in de zijkant van Tander en spinde, terwijl Tander door kon rijden. Beiden vervolgden hun weg zonder schade.

Hobson won met een indrukwekkend gat van 52 seconden naar Tander, de eerste zege algemeen voor een auto buiten de Pro-Am-klasse in de GT World Challenge Australia. Porter hield vast aan P1 op oude slicks op een natte baan om in de Am-klasse te winnen samen met Andrew Macpherson.

De race op zondag werd verreden op een droge baan. Broc Feeney (Triple Eight Race Engineering) en O'Keeffe stonden op de eerste rij, maar bij de start werden ze beiden gepasseerd door Tander en Brenton Grove (Grove Motorsport) vanaf de tweede rij en het was de laatstgenoemde die de leiding pakte. Hobson viel vroeg in de race uit door problemen met de luchtcompressor die de versnellingsbak aanstuurde. Tander passeerde de Porsche van Grove in bocht drie om de eerste positie over te nemen. Greg Taylor (Arris Property Developments) werd in de rondte getikt door Rosser, terwijl ze in gevecht waren om een podium in de Trophy-klasse. Hij had geen schade, maar verloor wel veel tijd.

  shahin tander the bend 2021

Na de verplichte stops verliet Stephen Grove, vader van Brenton, als eerste de pitstraat voor Ibrahim, Shahin en O'Keeffes teamgenoot Tony Bates. Al gauw passeerde Shahin de Mercedes-AMG van Ibrahim en met nog acht minuten te gaan was ook Grove aan de beurt. Shahin, die deels eigenaar is van The Bend Motorsport Park, kwam zo op de eerste positie terecht en won voor de vijfde maal in zes races in de Pro-Am-klasse samen met Tander, ondanks een tijdstraf van vijf seconden voor contact met Bates in de pitstraat. Macpherson en Porter pakten weer een zege in de Am-klasse en daarmee ook de leiding in het kampioenschap na een uitvalbeurt voor Quinn. Schumacher won in de Trophy-klasse om het gat naar Hobson in de puntenstand te vergroten.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet