Retro

Retro: Het Wilhelmus klonk 5 mei op de Berlijnse Avus Ring

Vandaag 30 jaar geleden alweer. Een historische overwinning op de AVUS-ring. Jammer genoeg werd er toen in de vaderlandse media weinig aandacht aan besteed. De muur was amper 1,5 jaar daarvoor gevallen en het was wat gemakkelijker om naar Berlijn te reizen dan voorheen. Voor het eerst naar de stad uit de single van "Vogels die vliegen van West naar Oost Berlijn" Samen met TCer Richard Gabeler en de vader van Peter Kox naar Berlijn gereisd voor de DTM en de F3.


2021 Peter
Wat een bijzonder moment. Peter Kox wint op 5 mei op de Avusring en stopt voor zijn vader Jan. 

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Het Wilhelmus klonk op 5 mei op de Berlijnse AVUS-ring
De AVUS was een initiatief van Keijzer Wilhelm II. Een enorm prestigeproject waar topsnelheden boven veiligheid gingen.De AVUS-ring. Ik had er geen voorstelling van totdat we het werkelijk zagen. In 1913 werd er aan begonnen en in 1921 was de snelle gevaarlijke baan klaar. In 1926 werd er de eerste Duitse Grand Prix verreden. In de begintijd maar liefst 19 km. lang. In 1937 reed Herrmann Lang er met een Mercedes Silberpfeil maar liefst 400 km/u!!! Fritz von Opel reed er negen jaar eerder met zijn raket aangedreven bolide slechts 238 km/u.

2021 Achtervleugel 1 Vanwege de vele slipstream gevechten kwamen de teams met eigen ontwikkelde vleugels. Hier het exemplaar van de WTS Reynard van Frank Krämer.

Zelfs nu nu nog krankzinnige snelheden. De AVUS was geen geliefde baan. Zelfs de Groene Hel van de Nürburgring was voor WWII veiliger. De eerste wedstrijd na de oorlog trok maar liefst 350.000 toeschouwers. Als prestige event vond er in 1959 de Duitse GP plaats. De befaamde koprol van Hans Herrmann werd wereldberoemd. Herrmann werd zonder een schrammetje uit zijn BRM geslingered en Jhr. Carel de Godin de Beaufort schoot met zijn Porsche Spyder over de banking heen, kwam tientallen meters lager weer op de baan terecht en zette zijn wedstrijd gewoon voort. De sportcommissarissen konden er niet mee lachen en haalden de Nederland uit de wedstrijd.

2021 Achtervleugel Werner
De eigen constructie van het G+M Escom Motorsport.

De Fransman Jean Behra had minder geluk. Hij overleed bij een soortgelijke crash op de andere dag vrijwel direct. De Duitse autojournalist Richard von Frankenberg(tevens oprichter van het Porsche Christophorus Magazine) vloog in 1956 eveneens over de banking heen maar bleef ongedeerd. De gevaarlijke banking werd in 1967 overigens met de grond gelijk gemaakt. Aanvankelijk werd de baan van 8,5 km naar 4,86 km ingekort en werd al snel een bestanddeel van de Duitse autosport kalender. Kees Kroesemeijer won er in 1984 een Interserie-wedstrijd met een Kremer Porsche CK5 op het 8,5 km lange traject. Later werd de baan ingekort. DTM en F3 werden het jaarlijkse hoofdprogramma op de DTM kalender. De ADAC STW/GT Cup wedstrijden werden later aan de kalender toegevoegd. De veel te vroeg overleden Beate Nodes was er bloedsnel en stond in 1986 als eerste vrouw op het podium nadat zij met haar Grab Ford Sierre XR4Ti als derde was geworden. De Oostenrijker Dieter Quester maakte het nog bonter, die sloeg na contact met een andere deelnemer over de kop en ging op zijn dak over de finish. Zelfs lang nadet deze baan gesloten is valt er nog genoeg over te schrijven.

2021 Peter 2
 Peter Kox vanaf het begon direct in gevecht met Wolfgang Kaufmann in de Schübel Dallara Opel 391

Terug naar 1991
Twee lange stukken autobaan aan elkaar verbonden met een hairpin en een kunstmatige chicane. Een circuit dat weinig uitademde. Maar het gevoel van snelheid was onvoorstelbaar. Zelfs in de hairpin en de chicanes. Ondanks dat het circuit weinig uitademde kreeg je wel een beetje "Het Monza "slipstream" gevoel want het barstte van de positiewisselingen op de rechte stukken en uitremmanoeuvres in de chicane

2021 Kaufmann Wagner
Het was al een wonder dat Wolfgang Kaufmann na het nodige contact met diverse concurrenten heelhuids over de finish kwam.

Aan spektakel geen gebrek. Gezien de huidige veiligheidsnormen zou een dergelijke baan nu totaal onacceptabel zijn. De fatale crash van Keith Odor in de STW vier jaar later bezegelde eigenlijk definitief het lot van de AVUS-ring. Er werd in 1996 nog eenmaal gereden maar daarna verhuisde de autosport in het voormalige Oost Duitsland naar Oschersleben, Lausitzring en de Sachsenring. Berlijn net na de muur was wel heel bijzonder. Wilde je met de metro van West naar het voormalige Oost Berlijn dan betaalde je een West Duitse Mark, een omgekeerde reis was 20 pfennig of zoiets want men was er nog niet geslaagd om alles 1/1 over te zetten. Interessant aan de AVUS was dat een bepaald deel zich in het Westen bevond en een ander deel weer in het voormalige Oost Berlijn zo wist het lokale journaille ons te vertellen.

2021 Hessel Muller
Jörg Müller, Marc Hessel en Klaus Panchyrz aan de leiding.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet