Formule 1

Formule 1: Hamilton ouderwets de beste op Portimão, Verstappen en Red Bull op snelheid verslagen

M265387

In een wedstrijd die veel weghad van een schaakspel, heeft Mercedes toch weer aan het langste eind getrokken: Lewis Hamilton was niet te stuiten op weg naar de zege in de GP van Portugal, waarin de Red Bull van Max Verstappen opnieuw zijn belangrijkste rivaal was. Hun secondanten Valtteri Bottas en Sergio Pérez werden derde en vierde, terwijl Lando Norris op het Circuito do Algarve wederom de beste bleek van de rest van het veld. De Brit was Charles Leclerc te snel af en hield vast aan zijn ijzersterke derde plaats in het kampioenschap. Achter de McLaren en de Ferrari scoorde Alpine punten met twee auto's.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing, Scuderia Ferrari, McLaren F1

Vooraf was vooral de vraag hoe de top-vier het op hun mediums zouden houden ten opzichte van bijvoorbeeld Norris en Sainz op softs. Na een start waarin Bottas van pole goed wegkwam voor Hamilton en Verstappen, en Sainz op zijn softs voorbijschoof aan Pérez, kwam de safety car al na één ronde uit. Kimi Räikkönen reed op het rechte stuk zijn voorvleugel kapot op de achterwielen van zijn Alfa-teamgenoot Antonio Giovinazzi. Stukken vleugel bleven op de baan liggen, waardoor de race moest worden geneutraliseerd.

De herstart kwam na zes ronden, en Hamilton liet zich verrassen door het moment waarop Bottas op het gas ging. Verstappen liet zich in het kielzog van de tweede Mercedes zuigen en pakte in de eerste bocht de tweede plaats. Achter hen ging Pérez aan Sainz voorbij, maar kort daarop passeerde Norris allebei! Zo lagen de Ferrari's opeens zesde en zevende, met achter Leclerc een rijtje met Ocon, Gasly en Vettel. Ricciardo had intussen een sterk begin van de race: de Australiër was van de 16e naar de 11e plaats opgeklommen.
  SI202105020247 news

Een paar ronden verder, en Verstappen leek nog niet klaar. De Nederlander naderde steeds meer op de leider, terwijl Hamilton het contact met de Red Bull verloor. Maar een foutje van Verstappen gaf de Brit opnieuw een kans en Hamilton lag na 11 ronden weer tweede. Daarna was het juist de Red Bull die terrein verloor terwijl de wereldkampioen in zijn ritme kwam. Achter de top-drie bleven de posities onveranderd.

Een statisch deel van de wedstrijd volgde, waarin de twee Mercedessen héél langzaam afstand namen van Verstappen – tot de 16e ronde, waarin Pérez de vierde plaats terugnam van Norris. Twee ronden later schoof Ricciardo ten koste van Vettel de top-tien binnen.
  M265375

Tegen de 20e ronde begon Bottas langzaam maar zeker tempo te verliezen, wat te zien was aan niet alleen een naderende Hamilton – die kort daarop dan ook de kop overnam – maar ook door Verstappen die weer dichterbij kwam. Pérez zat nog steeds op acht seconden van zijn teamgenoot, maar had wel vijf seconden voorsprong genomen op Norris. Die had Sainz kort achter zich, maar de tweede Ferrari van Leclerc volgde pas na drie seconden. De Monegask had nog altijd de Fransen Ocon en Gasly op zijn hielen.

Sainz was in de 22e ronde de eerste van de soft-starters om te wisselen, samen met Yuki Tsunoda. Norris, Ocon, Vettel en Giovinazzi volgden een ronde later, Gasly en Latifi waren de voorlaatsten in de 25e ronde, Leclerc voorlopig de laatste in 26e ronde – maar die wisselde van mediums naar de harde compound. Ook Ocon, Giovinazzi en Tsunoda hadden overigens voor de harde banden gekozen. Zo schoof Ricciardo door naar de vijfde plaats. Vooraan had Hamilton intussen het gat naar Bottas vergroot naar ruim twee seconden, terwijl Verstappen op schootsafstand lag, maar toch geen indruk kon maken op de Fin.
  SI202105010227 news

De situatie was halverwege de race nog niet veranderd: Hamilton leidde met 3,5 seconden op het duo Bottas/Verstappen, met Pérez acht seconden daarachter. 'Doorrijders' Ricciardo, Alonso en Stroll lagen vijfde, zesde en zevende, waarbij Stroll opviel doordat hij nog steeds op de softs reed. Daarna volgden Norris, Sainz en Leclerc. Gasly, Ocon en Vettel waren nu buiten de top-tien gevallen.

In de 36e ronde knipperde Verstappen als eerste – en de harde banden gingen onder de Red Bull. Mercedes reageerde meteen en haalde Bottas binnen, ook voor de harde compound. De Fin kwam vóór Verstappen buiten, maar binnen vijf bochten lag de Nederlander alsnog tweede. Daarop reageerde Hamilton evenzeer, waarop Pérez de leiding tijdelijk overnam. Hamilton hield drie seconden op Verstappen over, maar produceerde wel meteen de snelste ronde van de wedstrijd tot dan toe.
  norris

Intussen bleef Stroll maar op zijn softs doorrijden, al 40 ronden, maar nu kwam hij toch binnen, gevolgd door Alonso en Ricciardo, zodat Norris de vijfde plaats weer overnam, op 27 seconden van Bottas inmiddels. Leclerc had eerder al zijn teamgenoot Sainz ingehaald, en die lag nu onder druk van Ocon. In de 45e ronde was het gebeurd: de Alpine lag zevende.

De Mercedessen kwamen nu nog meer in hun ritme: de achterstand van Verstappen op Hamilton groeide naar vier seconden, terwijl Bottas met de snelste ronde van de wedstrijd inliep op de Red Bull. Desondanks lag die andere Red Bull, met bandenfluisteraar Pérez achter het stuur, nog altijd eerste, met nog zeven seconden over op Hamilton.
  210037-portuguese-gp-2021-saturday

Met nog 15 ronden te gaan wist Ricciardo voorbij te gaan aan Gasly, die vervolgens ook een plek verloor aan Alonso. De Fransman lag nu buiten de punten. In de 51e ronde greep Hamilton vervolgens de kop terug van Pérez, die geen weerstand kon bieden. Meteen daarna moest Ricciardo er zelf aan geloven – hij was weerloos tegen een vliegende Alonso. Een moment later kwam Pérez naar binnen voor zijn pitstop, met als resultaat dat hij in het niemandsland tussen Bottas en Norris terechtkwam. Op zijn softs moest de Mexicaan in staat worden geacht om het punt voor de snelste ronde van de race binnen te halen – wat een paar ronden later dan ook gebeurde.

Voor Mercedes kwam er toch nog een duveltje uit het doosje, want tien ronden voor het einde begon Bottas vermogen te verliezen. Maar het bleek vals alarm – een elektronica-reset kreeg de W12 weer aan de gang. Het gaf Verstappen wel de lucht die hij nodig had. De late opmars van Alonso ging intussen volop door: in 58e ronde moest ook Sainz eraan geloven.
  M265639

Drie ronden voor het einde kwam de snelste ronde van Red Bull in gevaar, want Mercedes gaf het op in de strijd van Bottas met Verstappen en haalde de Fin naar binnen voor het extra punt. Maar Red Bull liet dat niet zomaar lopen! Een ronde later kwam ook Verstappen binnen... Op zijn beurt dacht Hamilton er ook aan, maar zijn kans was verkeken: de ronden waren op. Wiens kansen aan het slot ook verkeken waren, was Carlos Sainz, die uit de punten viel en Ricciardo en Gasly een plek in de top-tien schonk. Verstappen was vervolgens sneller in de laatste ronde dan Bottas, maar ging de Red Bull in de laatste bocht niet veel te wijd? Ja, dat was het geval, zodat de Fin alsnog het punt voor de snelste ronde kreeg.

Zo bleek Mercedes al na drie races de achterstand te hebben ingelopen, ondanks de handicap die de nieuwe aeroregels aan 'low-rake'-auto's had gegeven – nog maar eens een bevestiging van het feit dat het team uit Brackley echt het beste team in de F1 is. Hamilton won en breidde zijn voorsprong in het kampioenschap op Verstappen uit tot acht punten. De rechttoe-rechtaan-race maakte bovendien duidelijk dat Hamilton en Verstappen een klasse apart zijn in dit veld, ook al presteerde Bottas deze keer boven verwachting.

F1, GP Portugal, Portimão, 2 mei 2021

1. Lewis Hamilton (Mercedes) – 66 ronden, 1'34'31"421
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 29"148
3. Valtteri Bottas (Mercedes) - 33"530
4. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) - 39"735
5. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 51"369
6. Charles Leclerc (Ferrari) - 55"781
7. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'03"749
8. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'04"808
9. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'15"369
10. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'16"463
11. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'28"955
12. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
13. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1 ronde
14. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1 ronde
15. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) - 1 ronde
16. George Russell (Williams-Mercedes) - 1 ronde
17. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 2 ronden
18. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 2 ronden
19. Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) - 2 ronden

Snelste ronde: Valtteri Bottas

Uitgevallen
2e ronde - Kimi Räikkönen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet