Diversen

Div: Recensie autosportboeken voorjaar 2021

IMG 2770

De afgelopen weken belandden er weer de nodige nieuwe boeken op het redactionele bureau van AUTOSPORT.NL, die we uiteraard graag voorstellen. Nog een paar jaarboeken, een uitstekende biografie en twee boeken vanuit Australië.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer


IMG 2773 7

Mr. Le Mans – Tom Kristensen *****


Allereerst een lijvige biografie van de Deen Tom Kristensen, met negen overwinningen recordhouder bij de 24 Uur van Le Mans en hetzelfde in Sebring, waar hij de sportwagenklassieker zes keer won. Het Britse weekblad 'Autosport', met een bijna obsessieve passie voor ranglijsten, beschreef Kristensen enkele jaren geleden als de beste coureur die nooit de Formule 1 haalde, maar dat is een vrij negatieve benadering die eigenlijk geen recht doet aan de indrukwekkende prestaties die de Deen in tal van andere autosportdisciplines wist neer te zetten.

Komend vanuit een klein land zonder eigen auto-industrie en noemenswaardige racecultuur had Kristensen te maken met de problemen waar in de loop der jaren ook diverse Nederlandse rijders tegenaan liepen: gebrek aan middelen om internationaal door te groeien, zeker zonder een vermogende familie of een grote sponsor achter zich. Kristensen was begin jaren negentig van de eersten die vanuit Europa de overstap naar Japan maakte, waar wel meer perspectief te vinden was. Hij was er succesvol in Formule 3 en toerwagens, alvorens terug te keren naar Europa.

Er waren wat mogelijkheden in de Formule 1, maar met teams die laag in de rangorde stonden en dan ook nog eens voor veel geld, dat hij niet had. Wel nam Michelin hem aan voor test- en ontwikkelingswerk voor Formule 1-banden, maar uiteindelijk vond Kristensen zijn ware roeping in de lange-afstandsracerij. In 1997 won hij voor de eerste keer in Le Mans, nadat hij tien dagen voor de race een telefoontje kreeg van het Joest-team of hij wilde rijden. In 1999 behaalde Kristensen zijn eerste zege in Sebring met BMW, maar de winst in Le Mans dat jaar ging aan zijn neus voorbij als gevolg van een uitval. Voor 2000 maakte hij de overstap naar Audi, wat het begin werd van een even langdurige als succesvolle relatie met zeven Le Mans-zeges (plus een met Bentley, inclusief een groot Audi-aandeel), vijf overwinningen in Sebring en vier overwinningen in de DTM.

IMG 2774

In de DTM had Kristensen ook zijn grootste crash, bij de seizoensstart 2007 op Hockenheim, waarbij hij een hersenschudding en een whiplash opliep, 20 minuten bewusteloos was en een aantal dagen in het ziekenhuis moest blijven. Dat alles wordt gedetailleerd beschreven in het boek, inclusief de revalidatie en het proces dat ervoor zorgde dat hij begin juni op Brands Hatch als test alweer in een DTM-auto zat en een week later Le Mans reed. Ook vanuit het perspectief van Kristensens vrouw Hanne wordt het ongeval en de periode daarna beschreven. Eerlijk en open, net als hoe Kristensen schrijft over zijn gevoelens bij het overlijden van zijn ouders, die beide relatief kort na elkaar aan kanker stierven, het proces dat leidde tot zijn besluit om in 2014 zijn actieve carrière te beëindigen en de gevolgen voor zijn gezin van het feit dat hij nu veel vaker thuis was dan voorheen.

Het boek over Tom Kristensen, dat enkele weken geleden bij de Britse uitgever Evro Publishing verscheen, is voor een deel de Engelse vertaling van een boek dat eerder al in Denemarken verscheen en daar in 2018 tot sportboek van het jaar gekozen werd. De Engelstalige versie is flink geactualiseerd met wat Kristensen sinds 2014 allemaal deed, ondermeer als sportcommissaris bij de Formule 1, deelname aan historische races en zijn activiteiten als ambassadeur voor Audi en Rolex. Daarnaast is het geheel aangevuld met bijdragen van drie journalisten, de beide Britten Gary Watkins en Charles Bradley, die Kristensen respectievelijk volgden in de sportwagens en in BTCC en DTM, en de Deen Nils Finderup, die jarenlang Kristensens perscontacten in Denemarken onderhield.

De biografie, die Kristensen samen met Dan Philipsen, voormalig sportredacteur van het Deense dagblad Jyllands-Posten, is naar het Engels vertaald door een Amerikaan die gepromoveerd is in Scandinavische talen. Dat betekent dat de vertaling Amerikaans in plaats van Brits Engels is, dus 'tires' in plaats van 'tyres', terwijl de bijdragen van de beide Britten Watkins en Bradley uiteraard wel Brits Engels zijn. Ook was de eindredactie wat slordig: we kwamen nog een paar verdwaalde Deense woorden tegen (gevolg van copy/paste), en de schrijfwijze van Duitse namen is allesbehalve consistent: Ralf Jüttner zagen we geschreven als "Juettner", "Jüttner" en "Juttner", Bertram Schäfer ook als "Schaefer" en "Schäfer", en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Jammer is ook dat er chronologisch nogal heen en weer gesprongen wordt, waardoor er ook wat herhalingen in zitten.

IMG 2775

Inhoudelijk doet dat echter verder niets aan het boek af en van de uitgever begrepen we dat er voor een volgende druk nog een keer met de stofkam door de tekst heen gegaan wordt. De eerste oplage van de Engelstalige editie was al binnen een week uitverkocht, dus belangstelling voor het boek is er zeker. Het is een biografie waarin je als lezer echt nieuwe inzichten krijgt over de hoofdpersoon, ook als je die, zoals uw redacteur, al een kwart eeuw persoonlijk en vrij goed kent. Het geheel is flink gelardeerd met fotomateriaal, de uitvoering is meer dan keurig in hardcover met stofomslag. Kortom, een absolute aanrader voor iedereen die wat verder kijkt dan alleen Formule 1. Dat deed Tom Kristensen tenslotte ook, en daar was hij zeer succesvol mee!

Dan Philipsen/Tom Kristensen: Mr. Le Mans – Tom Kristensen, uitgave: Evro Publishing, Engelstalig, 19 x 25 cm, 432 pagina's, gebonden in hardcover met stofomslag, ISBN: 978-87-972603-0-2.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet