IndyCar

Indycar: Analyse Barber Motorsports Park. Indycar kroop door het oog van de naald. Grosjean WHO ambassadeur

2021 Johnson Palou 2
Jimmie Johnson en Alex Palou kunnen het goed met elkaar vinden. "Ik ben zelfs ouder dan zijn vader" grapte  Johnson die "The Kid" graag plaagt.

Chip Ganassi heeft altijd een enorme neus voor jong talent gehad zoals de geschiedenis bewezen heeft. De Spanjaard Alex Palou kwam vorig jaar voor het team van Dale Coyne Racing uit en was snel op de road/street circuits met één podium. Op de ovals kwam het er nog niet helemaal uit maar voor Chip Ganassi en zijn rechterhand engineer Julian Robertson voldoende om de Spanjaard onder contract te nemen. Na het behalen van de Spaanse/Euroformula Open titels in 2014 kwam het talent van de Spanjaard in de diverse FIA F3/GP3 kampioenschappen niet echt tot ontplooiing. De doorbraak kwam in 2017 Japan met een derde plek in de eindstand van het F3 kampioenschap en een tweede plek in Superformula 2019. Hoe dat Palou zich als rijder verder gaat ontwikkelen zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar zeker een man van de nieuwe Indycar generatie die afgelopen zondag duidelijk zijn stempel op de veteranen Power en Dixon drukte. Beide veteranen nog zeer competitief maar in de nadagen van hun carrière.

2021 VeeKay race
Prachtige race van Veekay op Barber Motorsports Park.

De rookies
Jimmie Johnson hoeft zich niet meer te bewijzen. Hij doet Indycar voor de "fun" en vanwege de uitdaging die hij na meer dan twintig jaar NASCAR in een andere tak van autosport zoekt. Voor hem maakt het niet uit of hij voorlopig achteraan rijdt. Maar hij brengt een enorm pak aan ervaring mee. Dat hij bij de startcrash ongeschonden uit de strijd kwam en ook nogal wat posities won spreekt voor zich. "Ik stuiterde wel door een paar auto's heen maar met de mijne gebeurde kennelijk niets en ik kon gewoon doorgaan." Nadat VeeKay hem in de negende ronde gepasseerd was verloor de Johnson even de controle en zorgde voor een Code Geel. Johnson moest ook leren omgaan met de aanpassingen van de schakelaars in de cockpit en moest via de boordradio nogal eens een keer gecoacht geworden. Indycar is anders dan NASCAR. Anderzijds kunnen lezers misschien kritiek hebben maar deze man is 45 jaar en heeft wel de "balls" om dit te doen. Johnson hoeft niet meer zo nodig maar gaat gewoon voor deze fantastische tak van autosport. En dat moet je respecteren.


2021 Alabama McL
Goed resultaat voor Scott McLaughlin die eigenlijk de gehele wedstrijd gecoacht werd en het uitstekend deed.

Scott McLaughlin blijft ons verbazen. De Nieuw Zeelander die met drie Supercar titels door Roger Penske werd binnengehaald kwalificeerde zich voor zijn tweede Indycar-wedstrijd als twaalfde in de tweede groep wat ook de doelstelling was. Na de chaos in de openingsfase lag McLaughlin al snel negende en kwam voor zijn reguliere stop als zevende naar binnen en bleef tot aan de volgende stop 20 ronden lang behoorlijk snel. Vanwege een vibratie moest hij in de slotfase van de wedstrijd zijn positie aan Takuma Sato prijsgeven. McLaughlin: "P14 was nog niet eens zo slecht. Het was een beetje teleurstellend dat ik in de wedstrijd werd opgehouden maar de auto was niet helemaal goed en ik wilde ook niet gaan pushen. Het enige dat ik wilde was om de volledige wedstrijdafstand af te leggen. De pitstops waren fantastisch." McLaughlin racete wel constant met een opdracht van het team. Overigens leende het team van Ed Carpenter Racing nog een startmotor aan het team van McLaughlin uit nadat die in de ochtendsessie kapot ging. "Ik ben ze wel een kratje bier verschuldigd" twitterde Scott naar Ed Carpenter. De kameraadschap in Indycar is iets anders dan in de F1.........

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet