IndyCar

Indycar: Analyse Barber Motorsports Park. Indycar kroop door het oog van de naald. Grosjean WHO ambassadeur

Afgelopen weekend stonden de F1 gebeurtenissen op Imola in het middelpunt van de belangstelling. Wat er op Barber Motorsports Park gebeurde werd door de internationale media waarschijnlijk een beetje onderschat totdat Andretti Autosport-coureur Ryan Hunter Reay gistermiddag beelden van zijn onboard camera op de social media plaatste. De door Josef Newgarden veroorzaakte crash had achteraf gezien behoorlijke consequenties kunnen hebben. Positief aspect was dat de nieuwe rookies het uitstekend deden. Overigens kondigde Romain Grosjean vandaag aan dat hij ambassadeur voor de WHO ofwel de Wereldgezondheidsorganisatie wordt.


2020 Start Alabama 1
De start van de openingswedstrijd op Barber Motorsports Park.


Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Analyse Barber Motorsports Park. Indycar kroop door het oog van de naald. Romain Grosjean WHO ambassadeur
Penske-coureur Josef Newgarden was in de openingsronde duidelijk te gretig en bood daarvoor later wel zijn excuses aan. Bij het uitkomen van Turn 4 verloor hij de controle en creëerde een carambolage voor de achterliggende rijders. Vervolgens werd hij geraakt door de Andretti Autosport Dallara's van Colton Herta en Ryan Hunter Reay die angstaanjagende foto's op zijn social media accounts postte. Dan komen herinneringen naar boven aan Spa 2018 waarbij de doelmatigheid van de halo bewezen werd toen Charles Leclerc zich in La Source onder de gecrashte bolide van Alonso bevond. De Indycar-organisatie zocht na het fatale ongeval van Justin Wilson in 2015 op Pocono naar alternatieven om de sport veiliger te maken. In tegenstelling tot in de F1 wordt er voor de Indycar-series uit kostenoverwegingen slechts om de paar jaar een nieuw Dallara chassis ontwikkeld. Uiteindelijk kwam men uit bij Red Bull Advanced Technologies en deze firma ontwikkelde de aeroscreen als alternatief voor de F1. Overigens testte ook Max Verstappen ooit eens met een "aeroscreen"- achtige Red Bull F1 wagen.

2


2

3 De schrikbeelden die RHR gisteren op de social media liet zien.

De beelden die Ryan Hunter Reay op zijn social media accounts postte laten duidelijk zien dat de Andretti Autosport-coureur aan erger ontsnapte. "De aeroscreen" heeft waarschijnlijk mijn leven gered" zo meldt RHR. De auto's mogen wat lelijker ogen in vergelijking met hun voorgangers maar er gaat niets boven veiligheid. Ook VeeKay was bij deze crash betrokken en mocht van geluk spreken dat hij niet door een andere concurrent getorpedeerd werd. Zeker als je naar de foto's van de Indycar-organisatie kijkt.


2021 Crash 4
VeeKay mocht echt van geluk spreken als je deze beelden ziet.

2021 Crash 2
Felix Rosenqvist gaat de lucht in en geheel rechts in beeld staat VeeKay geheel dwars. Gelukkig door niemand geraakt.

2021 Crash 3
Ee aantal deelnemers komt ongeschonden door de chaos heen.


Het resultaat was dat VeeKay een spetterende wedstrijd reed omdat men bij ECR direct van strategie veranderde waarbij soms het tijdelijk "out of sequence" rijden tot de volgende neutralisatie voordeel kan opleveren. Bij VeeKay was in dit geval hier geen sprake van omdat hij gedurende de vrij lange safetycar procedure gewoon achteraan kon aansluiten. Van een ervaren man als Newgarden mag je dergelijke fouten niet verwachten. Zeker als je nog 90 ronden te gaan hebt.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet