GT

GT: Twee keer podium Michael Vergers, Audi-teams winnen beide races bij GT2-première Monza

210419 GT2 winner R1
Historische eerste GT2-zege voor High Class Racing-Audi

Tijdens het GT World Challenge-weekeinde op Monza beleefde ook de Fanatec GT2 European Series zijn première. Beide races resulteerden in een overwinning voor een Audi-team: High Class Racing met Anders Fjordbach en Mark Patterson op zaterdag, het Belgische PK Carsport met Bert Longin en Peter Guelinckx op zondag. Ook voor Michael Vergers was er podiumsucces: samen met zijn teamgenoot Aurelijus Rusteika werd hij met de Porsche van Speed Factory in beide races derde, in de openingswedstrijd zelfs tweede in Pro-Am. Voor Peter Kox, die zou uitkomen met een van de KTM X-Bows van True Racing by Reiter Engineering, verliep het weekeinde minder positief.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Na een start vanaf de pole-position wonnen Anders Fjordbach en Mark Patterson in de High Class Racing-Audi R8 LMS GT2 de race op zaterdag. Weliswaar moest Fjordbach na de start de leiding voor korte tijd aan de goed gestarte Michael Vergers in de Speed Factory-Porsche laten, maar nog in de eerste Lesmo tijdens de openingsronde herstelde hij de volgorde. Daarna maakte teamgenoot Patterson het karwei af. Jordan Collado en Patrick Zamparini eindigden in de SVC Sport Management-Lamborghini op de tweede plaats algemeen en wonnen daarmee de Am-klasse. Vergers en zijn Litouwse teamgenoot Aurelijus Rusteika werden met de Porsche als derde geklasseerd.

Op zondag ging de winst naar het Belgische PK Carsport-Audi-duo Peter Guelinckx en Bert Longin, die aan de finish een voorsprong van slechts 0,6 seconden op Stéphane Ratel en Luca Pirri in de LP Racing-Audi hadden. Daarmee bezetten Audi-teams de eerste twee plaatsen, beste niet-Audi was de Speed Factory-Porsche van onze landgenoot Michael Vergers en de Litouwer Aurelijus Rusteika. In de Am-klasse ging de winst naar Christoph Ulrich en Adrian Spescha in de Sportec Motorsport-KTM, nadat Ulrich in de voorlaatste ronde Hans-Joachim Stuck in een van de Trueracing-KTM's passeerde. Stuck eindigde samen met Kris Rosenberger als tweede in de klasse, gevolgd door team- en merkgenoten Klaus Angerhofer en Hubert Trunkenpolz. De race werd ingekort naar 47 minuten, nadat de Toro Verde GT-Lamborghini van het duo Witt/Fairbrother op weg naar de grid al strandde en met vastgeslagen remmen moest worden afgevoerd.

210419 GT2 Vergers
Twee keer podium voor Michael Vergers

Michael Vergers was uiteraard zeer tevreden over het weekeinde. "Met twee bekers heb ik extra bagage, maar dat is een luxeprobleem", lachte hij. "Het was geweldig om weer in een raceauto te zitten. Ik zat snel weer in het ritme. Zaterdag had ik een prima start vanaf de vierde plaats en reed in de eerste chicane aan de leiding, maar toen wilde ik in de volgende chicane een beetje teveel, kwam er te langzaam uit en verloor zo de leiding. Ik bracht de auto als tweede binnen en Aurelijus reed een geweldige stint, waarmee we tweede in Pro-Am en derde algemeen werden. Op zondag had ik in de laatste ronde een geweldig gevecht, waarmee we uiteindelijk als derde eindigden. Op de rechte stukken waren we in het voordeel, maar in sommige bochten in het nadeel. Ik heb erg genoten van het weekeinde en hoop dat het team me ook voor de rest van het seizoen weer uitnodigt!"

En Peter Kox? Die zou toch in actie komen met een KTM X-Bow van True Racing by Reiter Engineering? "Het is niet helemaal gelopen zoals gepland", vertelt de Eindhovenaar. De tweede en de vierde tijd in de vrije trainingen en de snelste tijd van Kox in de tweede kwalificatie toonden duidelijk het aanwezige potentieel, maar er bleek sprake van een misverstand in de communicatie tussen organisatie en team. "Tijdens het weekeinde werd besloten, de 'gentlemen' tijdens de eerste kwalificatie te laten rijden en daarmee de eerste race te laten starten, en de snellere rijders de tweede kwalificatie en daarmee de start in de tweede race", vertelde Kox. "Degene die dat bij ons regelt, had dat zo opgevat, dat dat vanaf het volgende raceweekeinde zou gelden, maar dat bleek dus ook al voor dit weekeinde te zijn. Vanwege corona gaan alle briefings deels digitaal en deels per email, dat zorgde voor dit misverstand en daardoor reden we niet. Jammer, maar hopelijk de volgende keer weer!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet