GT

GT: BMW: De nieuwe BMW M4 GT3 heeft al 12.000 testkilometers achter de kiezen

De nieuwe BMW M4 GT3 bevindt zich in het laatste stadium van de ontwikkelingsfase. De afgelopen weken werd het nieuwe vlaggenschip van BMW Motorsport op de Spaanse circuits van Monteblanci en Almeria uitgebreid aan de tand gevoeld en heeft nu het cruciale stadium voor de eerste wedstrijden bereikt.

2021 BMW M4 GT3 2

Tekst Willem J. Staat
Foto's BMW Motorsport

De nieuwe BMW M4 GT3 heeft al 12.000 kilometers achter de kiezen
Inmiddels zijn er al meer dan 12.000 testkilometers afgelegd wat neerkomt op 60 uur op het circuit. Talloze BMW-rijders hebben keihard gewerkt aan de rijeigenschappen en betrouwbaarheid met als doel de cycluskosten en onderhoudsinspanningen aanzienlijk te verlagen in vergelijking met het vorige model. De nauwe samenwerking tussen BMW M Motorsport en de serie-ontwikkelaars bij BMW M GmbH evenals het gebruik van de testfaciliteiten van de BMW Group leveren beiden een belangrijke bijdrage aan de voortgang van de BMW M4 GT3.

De tests in het Spaanse Almeria vorige week vertegenwoordigden met succesvolle endurance runs en racesimulaties weer een mijlpaal in de ontwikkeling van de BMW M4 GT3. Martin Tomczyk(D),Jens Klingmann(D) en Nick Yelloly(GB) namen achter het stuur plaats en behoren tot de meest ervaren BMW-coureurs die aan het optimaliseren van de auto hebben bijgedragen

Verder kwamen Agusto Farfus(BR), Marco Wittmann(D), Bruno Spengler(CDN). Sheldon van der Linde(ZA) in actie. Daarbij lag de focus voornamelijk op het testen van verschillende bandenmerken.

2021 BMW M4 GT3 1


In een directe vergelijking met zijn voorganger, de BMW M6 GT3, laat de M4 GT3 in deze ontwikkelingsfase op een aantal gebieden al cruciale verbeteringen zien, zoals de verlaging van de levenscycluskosten en een verbetering van de rijeigenschappen voor professionele amateur racers op zowel droge als natte omstandigheden.

De eenvoudige bediening van de M4 GT3 heeft de hoogste prioriteit voor zowel het team als de rijders. Daarmee hebben de ingenieurs van BMW Motorsport een doorbraak bereikt. Voor het eerst is het mogelijk om de elektrische instellingen van de auto te wijzigen zonder deze op een laptop aan te sluiten. Via het multifunctionele stuur kunnen op het laatste moment wijzigingen aan het bedieningssysteem of censoren worden aangebracht.


2021 BMW M4 GT3 2 3

Jens Klingmann: "De onderlinge sfeer tussen de rijders tijdens de tests was erg goed en we hebben veel kunnen rijden en wij zijn het er allemaal over eens dat de BMW M4 GT3 genieten is. Hij is gemakkelijk en consistent om te rijden wat een positief effect op de bandenslijtage betekent en met de ontwikkeling van veel systemen hebben wij vooruitgang geboekt. Er moeten nog veel dingen uitgezocht worden maar de vele vraagtekens worden nu door uitroeptekens vervangen."

Ook Martin Tomczyk was bijzonder enthousiast: "Ik heb de auto slechts eenmaal in de regen gereden maar de test op Almeria was eigenlijk als een eerste kennismaking voor mij."

2021 BMW M4 GT3 4

Nick Yelloly: "Als iemand die de afgelopen jaren veel races met de M6 GT3 heeft gereden, merkte ik met de M4 GT3 meteen een enorme sprong voorwaarts. Wij hebben zowel prestaties als consistentie getest, pitstops geoefend en systeemcontroles uitgevoerd. De BMW M4 reed goed op alle bandenmerken die we uitgeprobeerd hebben. En ik heb er alle vertrouwen in om naar toekomstige race-optredens uit te kijken. Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan."

Naast het ontwikkelingswerk zal team BMW Team RMG komend seizoen bij enkele testwedstrijden de auto inzetten. Daarbij speelt de nauwe samenwerking tussen BMW M Motorsport en de collega's van de serieontwikkeling in München een cruciale rol.

Voor de gehele auto gebruikt de BMW Group verschillende testbanken om bijvoorbeeld prestaties, trillingen, efficiëntie en de rolweerstand te meten. Inmiddels heeft de BMW M4 GT3 tests ondergaan op de motorentest- en rollenbank en is er zowel in de wind-als klimaattunnel gewerkt.

BMW M4 GT3 5

Ook vonden er deze week tests plaats in de akoestiektunnel van de BMW Group om de geluidsmeting en de ontwikkeling van de geluiddemper met geluidsemissies voor de BMW M4 GT3 vooruit te helpen. Deze hypermoderne tunnel kan nog veel meer. Er kan bijv. gekeken worden naar de ontwikkeling van het geluid en het afstemmen van rij en interieur geleiden. In april en mei worden de tests voortgezet.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet