Diversen

In Memoriam Manfred Kremer

Vanuit Keulen kwam begin deze avond het trieste bericht dat Manfred Kremer, samen met zijn inmiddels overleden broer Erwin, medeoprichter van Porsche Kremer Köln niet meer onder ons is. In de autosport werd het team van Erwin en Manfred Kremer wereldwijd een begrip. Een story van between Triumph and Tragedy. Ironisch genoeg overleed Manfred op de sterfdag van zijn voormalig ster rijder Bob Wollek die exact 20 jaar geleden tijdens een verkeersongeval op de fiets in Sebring om het leven kwam.


2021 Kremr
Manfred Kremer in gesprek met Rolf Stommelen bij het debuut van de 936/82 op Circuit Zolder.


Tekst en Foto's Willem J. Staat/Porsche Kremer Köln

In Memoriam Manfred Kremer
Vanavond ontvingen wij vanuit Keulen het trieste bericht dat Manfred Kremer vannacht is overleden. Voor ondergetekende begon zijn media-carriere eigenlijk ook een beetje met het Porsche Kremer Team en Bob Wollek. In 1977 maakte ik met hun vader en Bob Wollek voor mijn eerste grote reportage op circuit Zolder kennis. Begin zestiger jaren begon de succes storty van de Keulse gebr. Kremer. Manfred Kremer hield de actieve autosport na een crash tijdens een bergwedstrijd al snel voor gezien, terwijl Erwin in 1970 met de Porsche Cup werd beloond. Een prijs voor de Porsche-rijder die dat seizoen het beste gepresteerd had. Ook in de GT-en Toerwagenracerij schitterde Erwin, terwijl Manfred het organisatorische gedeelte voor zijn rekening nam.

2021 Winter In 1978 kreeg ook John Winter ofwel Louis Krages bij Kremer een DRM kans.

Midden zeventiger jaren met de opkomst van de DRM kwam er voor het Keulse Porsche Kremer Team een grote doorbraak in de internationale racerij. De rivaliteit met hun enigszins omstreden stadgenoot Georg Loos was eind zeventiger jaren zo groot dat het in de Keulse kroegen tussen de aanhang van beide teams op zijn zachtst gezegd nog wel eens tot ongeregeldheden kwam. "Die grünen" beschikten wel over de meeste aanhang, dat moet wel gezegd worden. Een verbitterde mediastrijd in Keulse media was het resultaat.

2021 Wollek
Mijn eerste kennismaking met het Kremer team in 1977

De bewering dat Georg Loos 100 Mark biljetten in de fik stak omdat hij over onberperkt vermogen beschikte moesten de gebr. Kremer vanwege het opleggen van een dwangsom staken. Manfred Kremer destijds: "Ik ben amateurboxer geweest maar ik moest me vaak beheersen. Die strijd had me beter bespaard kunnen blijven." Met hun eigen constructies op basis van Porsche modellen werd de firma wereldberoemd.

2021 Ludwig
De doorbraak van Klaus Ludwig met de K3 op Zandvoort die eveneens op Le Mans won.

De Porsche 935 K3 was de derde Groep 5 bolide die door Kremer ontwikkeld werd. Eén van de meest succesvolle Groep 5 auto's ooit. Klaus Ludwig won er de DRM titel mee en tevens won hij samen met de omstreden gebr. Whittington de 24U van Le Mans dat jaar. Later ontwikkelde men bij Kremer nog een eigen versie van de Porsche 917 maar dat was helaas geen succes. Voor de DRM ontwikkelde men eind 1982 een eigen versie van de Porsche 936. Bij "Das Haus" stond men Stuttgart niet echt te springen. Rolf Stommelen kwam er mee in actie, en het was ook de auto die de poorten voor de jonge Stefan Bellof naar de Groep C opende.


2021 Stommelen  Wollek
Rolf Stommelen en Bob Wollek met elkaar in gevecht bij de nieuwe DRM in 1982. Wollek reed met een originele 936. De Kremer 936/82 was geavanceerder.

En ook bij Porsche Kremer stapte men in het Groep C tijdperk naar de fameuze 956/962 over. Het werd een story die lag tussen "Triumph and Tragedy. Manfred Winkelhock verloor op Mosport het leven in een Kremer Porsche in 1985 en amper een jaar later verongelukte de Oostenrijker Jo Gartner op Le Mans. De oorzaak van beide ongevallen werd nooit echt opgehelderd. Een klapband leek in beide ongevallen een rol gespeeld te hebben. Bevestigd werd het nooit.


2016 K3
Revival van de 935 K3 in 2016 alweer.

Maar ondanks deze tegenslagen gingen de gebr. Kremer onverdroten door in de Groep C en de aantrekkelijke Sport Auto Supercup eind tachtiger jaren. Ook ontwikkelde men voor de Interserie nog een Porsche CK5 spyder. Een auto die eigenlijk ook wel een beetje verantwoordelijk was voor de doorbraak van Manuel Reuter en Bernd Schneider destijds. Porsche Kremer, een instituut dat later door de Duitse zakenman Eberhard Braunach werd overgenomen. Enkele jaren geleden zorgde die nog voor een reïncarnatie van de fameuze Porsche 935 K3. Manfred en Erwin Kremer hebben met hun interpretatie van vele reglementen gebruik gemaakt van hun creativiteit zoals dit in de huidige autosport niet meer mogelijk is helaas. Te gereguleerd. Voor de erfenis die zij achtergelaten hebben kun je alleen maar het hoogste respect hebben.Manfred Kremer werd 82 jaar en verbracht zijn laatste levensjaren in Spanje door.

manfred-kremer-gr-0003
Manfred Kremer schreef met zijn bedijft autosportgeschiedenis.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet