Diversen

Div: Eerste zege voor Mann-Filter Team HTP in DNLS finale. Juncadella gediskwalificeerd

Bij de seizoens finale van DNLS gepresenteerd door Goodyear ging de Spanjaar Daniel Juncadella virtueel als eerste over de streep gevolgd door de BMW M4 van BMW Team GB. Daardoor ging de overwinning uiteindelijk naar de combinatie Jack Sedgwick/Aleksi Elooma/Teemu Suninen met de Mann Filter Team HTP Mercedes GT 3.


1

Tekst Willem J. Staat
Foto's VCO

Eerste zege voor Mann-Filter Team HTP in DNLS Finale. Juncadella gediskwalificeerd
Het had eigenlijk niet mogen gebeuren. Een uur na afloop werden Daniel Juncadella/Jay Mo Härtling met de virtuele Schnitzelalm AMG Mercedes GT3 gediskwalificeerd. Ook de als tweede geklaseerde BMW M4 van Team GB Bank werd uit de uitslag geschrapt evenals de als vierde geëindigde M4 van BMW Bank. Alle drie deelnemers hadden in de iRacing Simulatie bij de reguliere stop de z.g. "Fast Repair" optie gebruikt waarbij alle beschadigingen aan het voertuig weer snel hersteld werden. Volgens reglement is dit voor elke deelnemer éénmaal toegestaan maar daarbij moet wel een tijdstraf van vijf minuten ondergaan worden. De betrokken teams verzuimden dit echter. Wedstrijdleider Frank Taller(overigens ook in real life wedstrijdleider bij de VLN): " Het maakt echt niet uit of de "Fast repair" optie wel of niet bewust gebruikt werden of niet. Het was niet na te gaan of ze wel of geen voordeel hiervan hadden." Interessant is overigens dat juist de FIA gisteren in een statement aankondigde juist op dit soort opties in de toekomst strenger te gaan toezien. Een iRacing voorschot op de toekomst dus.

Vervolgens rukten de teams van CoReRacing met Carl E Jansson en Sindre Setsaas in de Lamborghini Huracan GT3 EVO een plek op, evenals Haupt Racing Team Heusinkveld met Jan Sentkowski, Adam Christodoulou, Mats Thorge Hutshfeldt in de Mercedes AMG GT3. Zij schoven naar P2 en P3 op. Jan Marschalkowski/Vaslilios Beletsiotis van Team Keep On Racing RN Vision STS, die op P4 eindigden. De vijfde plek ging naar Maximilian Fritz/Christian Andreas die met de Lamborghini Huracan GT3 EVO van het team H&R Team 5Star hun beste seizoensresulaat behaalden.

2

Zege in thuiswedstrijd voor Lego(R) Technic Esports
Zij kwamen, zagen en overwonnen. Mack Bakkum/Dayne Warren vierden in de Cup2 Klasse direct bij het debuut hun eerste zege. Als tweede eindigde het team van Coanda Simsports met Thomas Asmussen en Lucas Lippert. De derde plek was weggelegd voor de MRS@GT Racing@Deutsche Payment BMW M4 GT4 van Florian Bodin/Marvin Otterbach. De Cup 2 kampioenen Martin Ascher/Marcus Jirak moesten na een ongeval opgeven.

In de SP 10 klasse leverden Team SRO en CoRe Simracing een spannende strijd om de kop waarbij de leiding meermaals wisselde. Drie ronden voor het einde maakte Marius Golombeck een klein foutje dat zijn uitwerking niet miste. Bij Tiergartenknik ging hij op de curbs in de fout en moest zijn Porsche corrigeren en raakte daarbij de BMW M4 GT4 van Niels Carstensen. Beiden gingen in de rondte maar konden de wedstrijd toch nog voortzetten. Carstensen: "Bij ons stond het stuurwiel dwars en de achterkant stuurde gewoon mee. Ons geluk was dat de CoRe Cayman GT4 nog meer getroffen was dan onze BMW. De kampioenen behaalden in de SP10 klasse alsnog hun vierde klassezege. "Achter ons ligt een fantastisch seizoen en wij verheugen ons nu al op de seizoenstart in November."

3

Een vertrouwd beeld in de SP3T klasse. Felix Luding/Jürgen Frank behaalden in de SimRC Audi R3 LMS hun achtste achtereenvolgende overwinning. "Ook al zeg ik het na iedere wedstrijd, ook dit was geen plezierritje voor ons. We beschikten over een goede snelheid en hebben foutloos gereden. Onze concurrenten hebben opnieuw de nodige fouten gemaakt." aldus Frank. De Digitale Nürburgring Lange Afstandsserie begint op 27 november 2021. Op 27 maart staat de 66. ADAC Westfalenfahrt in Real Life op de kalender.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet