Liveblogs

Retro: Aanschuiven bij Marian Bijster

E20 HARC250 338

Marian Bijster is voor velen de grote onbekende, totdat je zegt: "Ken je die rood-wit-blauwe Starlet uit het NK GTTC? Dat is Marian." Samen met Rob en Martijn Bijster, Ruben de Bruin en het team graag geziene gasten op de paddock.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff

"Tja 2020..." zegt ze in haar glas thee kijkend. "Voor ons een jaar van grote verandering. Na drie-en-een-half jaar zoeken naar een huis met loods in de buurt van IJmuiden hadden we de moed opgegeven en nog geen week later belt onze huidige overbuurman op. Het huis met loods aan de overkant komt te koop, zoiets zochten jullie toch? Dat was net voor de kerst in 2019. We zijn wezen kijken en wisten: dit is 'm! We hebben met de eigenaar de boel rond gemaakt net voor Oud en Nieuw. De overdracht zou in de zomer zijn, we hadden ruim de tijd. Zeker door corona en het wegvallen van alle races. Door corona ontbreekt ontspanning en afleiding, de vanzelfsprekendheid is weg. Even wat halen bij Gamma, Action, noem maar op, is weg."
  144100967 896339567862020 6864700598505723815 n

"We zijn dus druk geweest met de verhuizing en inrichting van ons huis en de loods. Onze sleutelstek in IJmuiden moest leeg. We hebben daar eerst alles opgeruimd en daarna verplaatst naar ons nieuwe onderkomen. Ik wist niet dat we zoveel Starlet-delen hadden!" lacht ze. "20 ritten met de bus waren ervoor nodig om alles hierheen te halen! Banden en wielen, plaatwerk, motoren, noem maar op. Die plek in IJmuiden is jaren ons racehonk geweest, mensen kwamen lang voor een babbel en een bak koffie op zaterdag. We missen ook de GAMO, de automaterialenhandel om de hoek. Maar die inkoop loopt nu via onze sponsor Bandeko. Die zit nu vlakbij en Ruben is ook nog eens een teamlid."
  20210116 174232

"Nu ga je vragen hoe ik in de racerij verzeild ben geraakt", zegt ze als ik mijn schrijfblok pak. "Wat denk je? Via Martijn natuurlijk. Maar in eerste instantie via Hayo, met hem ging ik mee om naar het vrijrijden te kijken. Later, toen Martijn en ik al eventjes samen waren, nodigde hij mij uit om zelf een keer te rijden. Dat was met de rode Starlet met kooi en zo. Trouwens, die gebruikte hij gewoon op de weg. Dat was ergens in 2011 en zo gaaf om te doen. In die tijd ging ik ook mee met raceweekends. Eigenlijk wist ik toen al dat ik wilde gaan racen, maar ik moest van mijzelf eerst mijn studie afronden. De eerste racelessen kreeg ik van Rob (Bijster). Ik had al een keer instructie gehad van Martijn, maar dat werkte niet. Ik nam niets van hem aan." Hij zit naast haar op de bank en beaamt dat volmondig. Even is er een gespeelde strijd. "Jij luisterde niet... Jij deed niet wat ik zei."
  152782821 5167953156610395 6511673661311247719 n

Terwijl Martijn weer een rondje thee organiseert, gaat Marian verder. "Ook Bert Moritz werd ingezet als instructeur. Hij was de rust zelve. Na al deze instructie zouden we op Assen rijden. Toen zat Martijn er toch naast en leerde hij mij de lijnen van Assen. Via al dat vrijrijden hebben we ook Ruben (de Bruin) ontmoet. Samen met hem heb ik bij Driving-Fun mijn licentie gehaald. Dat was in 2018, toen al met de rood-wit-blauwe Starlet. Tijdens deze dagen reed er ook iemand met een dikke Porsche GT3. Deze man mekkerde eerste over de kleine Starlet, hij was van mening dat je met een dikke bak moest racen. Na de cursus hadden Ruben en ik onze licentie en die man niet. Hij kwam toch bij ons langs om ons te feliciteren."
  E20 HARC250 324

"De eerste races reed ik in 2018 bij het NK82-90, de Starlet is immers te jong voor de GTTC. Ik reed twee keer een weekend op Zandvoort en twee keer een weekend op Assen. Jammer dat het veld zo eenzijdig is, hoofzakelijk Mazda's en BMW E30's, en die zijn allemaal sneller. Competitie of een leuk gevecht met andere kleintjes is er niet of nauwelijks. Het leuke is wel dat ik met de Starlet goed kan starten en dan in de eerste ronde echt lekker mee kan blazen. In 2019 racete ik ook al met onze GTTC Escort. Op Spa! We hadden een rollende start en dan zit je direct vol in het grote geweld. Tijdens de cursus van Driving-Fun oefen je ook racestarts. Eerst met z'n drieën bij elkaar, dan met zijn zessen en tot slotte met zíjn negenen. Dat was al een goede voorbereiding op het echte werk."
  E20 HARC250 034

"De leukste race tot nu? Die met de Max Verstappendagen in 2019. Ik had weleens op Zandvoort gereden met wat publiek, maar alle duinen helemaal vol was echt kicken. Hoewel, uitkomen Bos Uit deed de motor raar en exact voor de hoofdtribune plofte er iets met veel rook als gevolg. Ik heb de auto langs de baan gezet, ben over de rail gesprongen en er kwamen veel mensen een kijkje nemen om te horen wat er aan de hand was. Toen ik werd afgesleept, ging er zelfs een wave over de duinen en werd er geklapt. Bij onze tent bleek dat er een waterslang was geklapt."

  IMG 2653

"Met de Starlet racen in het NK82-90 wordt moeilijk. Er was sprake van een eis voor een HTP. Voor de Cup Starlet was er Cup-homologatie en dat is onvoldoende voor een HTP. Volgens het oude cup-reglement mag ik met een enkele Weber rijden, maar dan loopt het autootje niet zo lekker. Op mijn auto zitten nu dubbele Webers en hij gaat als de brandweer. Je kunt je ook afvragen hoe dat met de E30's en de MX5'en is geregeld. In mijn ogen zou het beter zijn om eerst de cup met mooie auto's te vullen en dan langzaam de HTP in te voeren. Het NK GTTC heeft inmiddels ook die HTP-eis. Daar snap ik het wel. Er waren te grote verschillen met gelijkwaardige auto's. Ik heb een paar keer bij het YTCC gereden, heerlijk. Daar zijn ook auto's om mee te knokken. Doordat deze groep ver Europa intrekt, wordt het voor een hobbyist wel kostbaar. Omdat Martijn ook racet, met de overbekende Bijster Escort, zoeken we een eigenlijk een mogelijkheid om met de beide auto's in het zelfde weekend te kunnen racen."

"Mocht het grote schip met geld binnenlopen, dan komt er een Toyota Supra. Ik ben gek op Japanse auto's en zo'n bak lijkt mij gaaf om mee te racen. Ik heb nu een MX5 gekocht om in de Max5 Cup te kunnen racen. Ik strijd liever om de plek 18, 19 en 20 dan dat ik bij de start al weet dat ik eerste in mijn klasse wordt. We hebben een paar MX5'en bekeken. De eerste was het niet, de tweede was een bekende en na een gesprekje met de cupcoördinator kwamen we bij Steven van de Plank. Die had er een staan en die hebben we gekocht. Er worden nog wat zaken voor elkaar gemaakt. We zijn inmiddels wezen testen, het was wennen aan het open rijden, maar het is gaaf! 3 maart gaan we weer testen, ik heb er nu al zin in!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet