Formula E

Formule E: Nu echt als WK - voorbeschouwing seizoen 2021

210226 FE opening
In Saoedi-Arabië rijdt de Formule E deze week voor het eerst in het donker

Vandaag en morgen gaat het nieuwe Formule E-seizoen van start met twee wedstrijden bij kunstlicht op het stratencircuit van Ad Diryah in Saoedi-Arabië. Voor de Formule E is het een belangrijke mijlpaal, want voor het eerst is er sprake van officiële WK-status van de FIA. Tegelijkertijd wordt het voor Audi en BMW het laatste jaar in de klasse, want beide merken hebben hun afscheid aangekondigd. Met Robin Frijns bij Envision Virgin Racing en Nyck de Vries bij het Mercedes-EQ-team zijn er opnieuw twee Nederlanders in het veld.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E, PR

Dat fabrikanten komen en gaan, is een fenomeen dat al zo oud is als de autosport zelf. In de Formule 1, in de lange-afstandsracerij, in het WK Rally, in de toerwagens, het komt overal voor. Vandaar dat de Formule E-organisatie, aangevoerd door oprichter Alejandro Agag – die inmiddels vooral druk is met zijn nieuwe geesteskind Extreme E – en de huidige CEO Alberto Longo, in ieder geval naar buiten toe heel kalm reageerde toen binnen een tijdsbestek van slechts enkele dagen in november eerst Audi en toen BMW het geplande vertrek uit de serie aankondigde. Achter de schermen viel te horen dat vooral de aanhoudend beperkte mogelijkheden tot eigen technische ontwikkeling een rol speelden bij de beslissing. In tegenstelling tot eerdere plannen is er ook bij de volgende generatie auto's, vanaf 2023, nog steeds geen optie voor eigen accu's, iets waarop de vertrekkende fabrikanten wel hadden gehoopt.

210226 FE GUE
Maximilian Günther rijdt opnieuw voor BMW, dat zijn laatste seizoen in de Formule E beleeft

Zo is de Formule E toch wellicht meer marketinggericht dan technisch innoverend, een indruk die meer en meer versterkt wordt. Niet dat daar verder iets mis mee is, integendeel. Nog steeds is het verreweg de mondiale autosportserie met de meeste fabrikanten en nog steeds staan steden in de rij om een evenement te mogen organiseren. Daaronder zoals bekend ook Eindhoven, dat serieus in de markt is om in 2022 deel uit te maken van de Formule E-kalender. Vorig jaar kondigde het voortvarende Eindhovense organisatieteam onder leiding van Peter-Paul Laumans al aan, dat het graag een Formule E-race in het donker zou willen houden, natuurlijk perfect passend bij het imago van de lichtstad. Een primeur wordt het echter niet, want deze week al vindt de seizoensstart in Ad Diryah in de avonduren (lokale tijd) en bij kunstlicht plaats.

210226 FE JEV
DS Techeetah is met Jean-Eric Vergne (foto) en António Félix da Costa opnieuw favoriet

Hoewel het team net als vele andere renstallen pas vanaf het volgende raceweekeinde in Rome kan beschikken over de nieuwe aandrijflijn, moet DS Techeetah met coureurs Jean-Eric Vergne en titelverdediger António Félix da Costa ook dit seizoen weer tot de onbetwiste favorieten gerekend worden. Het relatief kleine team onder leiding van Mark Preston won de afgelopen drie jaar de titel: twee keer met Vergne en vorig jaar met nieuwkomer Félix da Costa, die gelijk in zijn eerste seizoen met het team zijn gelauwerde stalgenoot het nakijken gaf. Vergne, naast coureur ook aandeelhouder in het team, is er uiteraard meer dan ooit op gebrand om de oude pikorde te herstellen...

210226 FE LOT
André Lotterer heeft bij Porsche in de Formule E een nieuwe uitdaging gevonden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet