Sportscars

Sportscars: Ferrari in 2023 na een halve eeuw weer in de topklasse

210225 Ferrari GTE
GT-overwinningen (zoals hier in 2019) in Le Mans zijn natuurlijk leuk, maar wat echt telt is de algehele zege

Na een afwezigheid van – dan – een halve eeuw keert Ferrari in 2023 terug op hoogste echelon van de lange-afstandsracerij. De Scuderia maakt bekend dat het voor het seizoen 2023, waarin de 24 Uur van Le Mans het 100-jarig bestaan viert, een nieuwe sportwagen in de hypercar-categorie ontwikkelt. Ferrari was er in 1973 voor het laatst met een eigen fabrieksteam in Le Mans bij, toen eindigden Arturo Merzario en Carlos Pace met een Ferrari 312 op de tweede plaats, zes ronden achter het winnende Matra-duo Gérard Larrousse/Henri Pescarolo.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Ferrari is na Toyota en Glickenhaus, die er dit jaar al bij zijn, en Peugeot, dat "ergens in de loop van 2022" zijn wedstrijddebuut maakt, de vierde fabrikant die de deelname met een eigen hypercar (LMH) in het FIA World Endurance Championship aankondigt. Ook het Duitse team ByKolles, rijdend onder Oostenrijkse vlag, bouwt een hypercar, maar schreef zich enigszins verrassend niet in voor het komende seizoen, naar verluidt omdat het team het inschrijfgeld als te hoog beschouwt.

De komst van Ferrari is voor de organisatie van het kampioenschap en de 24 Uur van Le Mans natuurlijk groot nieuws, want geen enkel ander sportwagenmerk heeft een grotere uitstraling dan de fabrikant uit Maranello. Voeg daarbij de merken die inmiddels al hun deelname aan de LMDh-categorie hebben aangekondigd, te weten Audi en Porsche, met nog diverse anderen (namen die circuleren zijn onder andere Hyundai, Lamborghini en een merk uit het General Motors-concern) in de pijplijn, dan is het duidelijk dat er na een zwakkere overgangsperiode na de hoogtijdagen van de LMP1-prototypes weer een mooi nieuw tijdperk in de sportwagenracerij op stapel staat.

210225 Ferrari historisch
Met negen overwinningen (hier Olivier Gendebien/Phil Hill in 1962) is Ferrari de op twee na succesvolste fabrikant in de historie van de 24 Uur van Le Mans

Ook bij Ferrari werd de aanmerkelijk goedkopere LMDh-variant, met eigen carrosserie en motor op een van de vier standaard toegelaten LMP2-chassis van Oreca, Ligier, Dallara en Multimatic, als optie overwogen. Uiteindelijk viel in Maranello toch de beslissing ten gunste van het duurdere hypercar-concept, omdat een fabrikant hier op het gebied van design en techniek veel meer vrijheden heeft. De volgende stappen in het test- en ontwikkelingsprogramma, de naam van de Ferrari-wedstrijdauto en de coureurs worden in een later stadium bekendgemaakt.

Wat Ferrari niet met zoveel woorden zei, maar wat natuurlijk wel voor de hand ligt, is dat de deelname aan de hypercar-klasse vanaf 2023 het einde betekent van de fabrieksmatige deelname aan de GTE-Pro-klasse, waarin het merk de afgelopen jaren via AF Corse vertegenwoordigd was. Eenzelfde redenatie is er bij Porsche, zodat het einde van de GTE-categorie in 2023 een voldongen feit lijkt. Als alternatief kunnen ook voor het WEC de GT3's dienen, die vele fabrikanten in hun programma hebben, al dan niet opgesplitst in een Pro- en een Am-categorie, zoals in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap volgend jaar al het geval is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet