VRM BMW M2 Cup

VRM BMW M2 Cup: Berry van Elk heeft met de BMW M2 eindelijk zijn ideale raceauto gevonden

EDFO-20200926-Gamma Racing Day- MGL3524

Bij de start van het eerste seizoen van de VRM BMW M2 Cup is er één rijder die al enige ervaring met het nieuwe strijdwapen heeft. Berry van Elk reed in 2020 op TT Circuit Assen en op Circuit Zandvoort al vier races in de M2 mee in de Supercar Challenge. Dat ging direct uitstekend, want hij won drie van de vier races. "Het is de eerste auto waar ik echt goed in pas en een uur lang geconcentreerd racen geen enkel probleem is," lacht de twee meter en twee centimeter lange Van Elk.

Tekst en foto's: PR

Berry-van-Elk


100% comfortabel
"Ik heb al in veel verschillende auto's geracet, maar deze BMW M2 is voor mij echt een verademing. Het is eigenlijk voor het eerst dat ik me 100% comfortabel voel in een racewagen. Al moet ik eerlijk zeggen dat de Mazda MX-5 ook al heel dichtbij kwam. De Praga en de Mosler waarin ik gereden heb zijn op zich prima racers, maar ik kreeg daarin na een tijdje pijn in mijn rug en dat belemmert je natuurlijk enorm. De vier races die ik reed in de M2 had ik daar totaal geen last van."

EDFO-20200927-Gamma Racing Day- S4A6549

Goede hulpmiddelen
Met name tijdens de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort in september was Van Elk in zijn element. "Op de natte baan heb ik echt genoten. Waar ik het normaal lastig vind om onder die condities hard te gaan was het nu geen enkel probleem. Alle hulpmiddelen van de BMW M2 werken fantastisch. De traction control en ABS zorgen ervoor dat de auto heerlijk glijdt, maar wel grip houdt, zelfs in plassen. Het is een echte gentleman auto."

20201010 1RL01645

Voorzichtig beginnen
Opvallend was dat Van Elk in elk van de vier races in de M2 niet direct in de voorhoede van zijn divisie reed. "Ik weet inmiddels van mezelf dat ik voorzichtig moet beginnen. In de eerste ronde win je de race meestal niet. Ik moet echt in mijn ritme komen, dan is mijn focus optimaal en kan ik er goed voor gaan zitten. Waar ik eerder vaak rugpijn kreeg was dat nu niet het geval en zo kon ik uiteindelijk drie keer de overwinning in mijn klasse Supersport 2 pakken."

RBN 7426

Afleren
Van Elk reed die races in de BMW M2 met een 350 pk sterke motor, maar in de VRM BMW M2 Cup wordt gereden met de 450 pk motor. De felgekleurde M2 van Van Elk heeft dan ook inmiddels een upgrade gehad en donderdag 25 februari gaat hij daarmee testen. "Ik ga samen met Christiaan Frankenhout de baan op en dan gaan we mijn rijstijl goed analyseren. In auto's als de Mosler heb ik mezelf hele foute dingen aangeleerd, die moet ik echt gaan afleren. In de vergevingsgezinde Mazda MX-5 heb ik de afgelopen jaren al heel veel geleerd, met name door het delen van de data met andere rijders. Maar nu ik me in de BMW M2 zo goed voel wil ik daarin echt het optimale uit mezelf halen. Ik vind het daarom geweldig dat Christiaan me daarin gaat begeleiden," besluit Berry van Elk zijn verhaal.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet