Fanatieke ambities van equipe JJM - Jochems en Jongste in de VRM BMW M2 Cup

De ommekeer kwam vorig jaar aan de rand van het zwembad in Toscane. De 50-jarige Albert Jochems had de afgelopen paar jaar al geproefd aan de autosport. Samen met zijn drie jaar jongere oud-collega en vriend Niels Jongste was het racevirus inmiddels binnengeslopen. Al dagdromend onder het Italiaanse zonnetje werd de lat door Jochems een stuk hoger gelegd. De grenzen moeten worden verlegd. "Ik wil in de GT4 klasse gaan rijden". Om daar naartoe te werken werd een BMW M2 aangeschaft, contact gezocht met Dick van Elk en over een kleine twee maanden maken Albert en Niels hun debuut in de gloednieuwe VRM BMW M2 Cup.
Tekst en foto's: PR
"Het is allemaal drie jaar begonnen met een uitnodiging van Niels om mee te doen aan een event op Spa-Francorchamps", begint Albert zijn verhaal. "Samen met een instructeur mochten wij op een kletsnatte baan proeven aan de autosport. De BMW E36 ging alle kanten op en ik had het gevoel dat ik in één ronde wel twee keer werd ingehaald door de snellere jongens. Dat moest natuurlijk beter. We hebben ons gelijk ingeschreven voor een racecursus bij Cool Driving Events van Michael Koel. In allerijl moest er nog een KNAF licentie worden aangevraagd. Wisten wij veel!"
Uiteindelijk werd er gelijk een EU-licentie gehaald en er werden voor Niels en mij twee BMW 1 Serie wagens omgebouwd voor sprintraces en een endurance wedstrijd bij de DNRT. "Ik behaalde mijn eerste podium bij de Dutch Super Lap Time Challenge op Assen, maar het kon natuurlijk allemaal veel beter en sneller."

"Ik heb tot nu toe in mijn werkzame leven altijd te maken gehad met de financiële kant van diverse projecten. Of het nou ging over duurzame windenergie, over mijn werk bij de bank of het runnen van een financieel adviesbureau voor de offshore, het samenstellen van teams en het opbouwen van bedrijven, altijd ging ik er fanatiek voor. Na mijn vakantie in Toscane heb ik besloten om mij nog meer te focussen op de autosport. Ik ben inmiddels meer dan 15 kilo afgevallen, ik train echt hard om veel sterker te worden. De afgelopen dagen lees ik wie onze tegenstanders in de VRM BMW M2 Cup worden. Veel sterke rijders, maar dat is alleen maar goed om je op te kunnen trekken naar hun niveau. Ook Niels staat er zo in. Je hebt eigenlijk twee type leerlingen vertelden ze ons bij de cursus. De éne rijder zoals ik, moet worden aangemoedigd, de andere zoals Niels moet juist worden afgeremd. Een mooie combinatie!"
"Mijn drijfveer om meer te halen uit de autosport komt mede door een wedstrijd mee te mogen rijden met mijn M2 bij een DayVtec wedstrijd op Zandvoort. Dit was echt de eerste race op snelheidsniveau voor mij. Maar ook de trainingsessies met de McLaren GT4 van Equipe Verschuur, die op Spa-Francorchamps in het bijzonder. Na flink veel kilometers reed ik in de heftige bochten van Spa dezelfde lijnen en snelheid als hun toprijder Daniel McKay. Mijn probleem is echter om al die toptijden in één ideale ronde te rijgen. Daar kom ik nog veel te kort, ik moet nog veel meer race-ervaring opbouwen. Wij hebben al in april vorig jaar de BMW M2 aangeschaft. Wij wilden eigenlijk ons debuut maken in de Supercar Challenge, maar door alle Corona beperkingen is daar niets van gekomen."
"Niels en ik hebben recent ons bedrijf Team JJ Motorsport BV opgezet. Wij hebben al onze raceactiviteiten daarin ondergebracht. Ook onze promotie en sponsor acquisitie wordt vanuit dit bedrijf geregeld. Verder hebben we onder andere vier BMW 1 Serie wagens die wij verhuren voor trackdays, cursussen en wedstrijden, daarbij werken we samen met Niemann Autosport. Via Bas Aalders van Bas Auto Service is ons contact ontstaan met Dick van Elk van V-Max, die ons enthousiast heeft gemaakt voor de nieuwe VRM BMW M2 Cup.
De BMW M2 ziet er gewoon gelikt uit. Wij geloven er 100% in en na goed onderhoud en de nodige upgrades behoudt deze zijn waarde aan het einde van de rit. De M2 is geen straatauto maar gewoon een racewagen. Dat gevoel al als je instapt, het voelt lekker aan en geeft gelijk een andere sfeer. De wagen is wel wat zwaarder geworden door alle veiligheidseisen, maar hij stuurt fantastisch en ik ben nog steeds de beperkende factor en niet de auto. Het doel is om dat meer in balans te brengen."
"Eind vorig jaar is de vermogens upgrade gedaan en we popelen om erachter te komen hoe de eerste test met 450 PK gaat verlopen. Ons doel is om dat te doen in de Cool Driving racecursus van 19 maart op TT Circuit Assen. Daarna volgen hopelijk de V-Max voorjaarsraces op Circuit Zandvoort. We kijken er naar uit."