Retro

NASCAR: Dale Earnhardt Sr. Ruwe bolster blanke pit……Het einde van een generatie

2011earnhardt daytona 1998
1998 The Intimidator wint eindelijk de Daytona 500

The Intimidator
Dale Earnhardt ontwikkelde zich tot een nietsontziende keiharde racer die respect bij zijn tegenstanders afdwong. Het maakte hem met zijn bijnamen "The Intimidator, "The Man in Black" of "Mr. Restrictor Plate"nou niet altijd geliefd. Maar de man die op jeugdige leeftijd van school was afgetrapt ontwikkelde wel een goed zakelijk instinct door als één van de eersten met Merchandise op de markt te komen. Vriend of vijand, hij deed het ook voor zijn concurrenten waarmee hij niet altijd op goede voet stond. Maar business is business. Willy Weber, voormalig manager van Michael Schumacher ontwikkelde jaren later ditzelfde concept overigens. Het heeft hun geen windeieren gelegd.

Vanuit de ambulance terug in de gecrashte auto
The Intimidator crashte ooit eens en moest volgens de NASCAR regels in de ambulance naar het medisch centrum. Toen Earnhardt vanuit hier waarnam dat de zwaar gehavende Chevy het kennelijk nog deed sprong hij eruit, rende naar zijn auto, stapte in en reed onder gejuich van de rivaliserende teams en publiek naar zijn team. Earnhardt verloor vijf ronden maar kwam alsnog als 31e over de eindstreep. Het verhief hem tot een legende. Dale Earnhardt destijds in de "Baltimore Sun" :"Er zaten nog wielen aan dat ding. Ik sprong eruit en zei tegen de vent die er naast stond: "Geef me mijn auto terug!"Toen een stroper ooit eens een hert op de boerderij van Earnhardt Sr doodschoot werd die zodanig bewerkt dat hij zijn hand brak en vertelde bij de NASCAR prijsuitreiking in New York slachtoffer van een landbouwongeval te zijn geweest.

Familieconflict
Teresa Earnhardt, Dale's derde vrouw, zorgde er eigenlijk voor dat DEI(Dale Earnhardt Enterprises) eigenlijk financieel ten gronde ging. Interne conflicten zorgde er ook voor dat er in 2014 een einde kwam aan de samenwerking met het team van Chip Ganassi. Het betekende dat Dale Jr. daarna naar het team van Hendrick Motorsports verkaste. Vervolgens richtte JR Motorsports op dat vooral in de Xfinity-series actief is. De verstandhouding tussen Sr en Jr was niet altijd gemakkelijk. Wel zegt Jr zijn vader nu beter te begrijpen en verzamelt vooral foto's en oude automobilia van zijn vader waarop hij vaak op het internet biedt. In 2019 ontsnapte Jr. samen met zijn vrouw Amy Reiman bij een vliegtuigongeval aan de dood. Het echtpaar heeft inmiddels twee jonge meisjes waarvan Jr. hoopt dat ze nooit gaan racen al zal hij ze niet tegenhouden.


No 3
Startnummer 3 maakte Dale Earnhardt Sr legendarisch. Na zijn dood werd dit jarenlang niet meer gebruikt totdat teameigenaar Richard Childress enkele jaren geleden de NASCAR-organisatie vroeg om dit aan zijn kleinzoon Austin Dillon toe te wijzen. Een verzoek dat werd ingewilligd maar door de fans als heiligschennis wordt beschouwd. Drie vingers uit de cockpit wordt binnen NASCAR na een overwinning nog steeds als een eerbetoon aan Dale Sr gezien. Overigens rijdt Daniel Ricciardo eveneens met startnr 3 in de F1 als eerbetoon aan Earnhardt Sr. De crash van Earnhardt Sr betekende het einde van een tijdperk maar leidde ook een veiliger in. Eén waarin Ryan Newman na de crash vorig jaar tijdens de Daytona 500 zeker zijn leven te danken heeft. Overigens is de fameuze film "Days of Thunder" gedeeltelijk op het stockcarleven van Dale Sr gebaseerd zelfs. Het icoon zelf had er overigens weinig belangstelling voor. 18 januari 2001 het einde van een tijdperk. Tot aan zijn dood had de High School dropout Dale Earnhardt Sr. iets meer dan 42 miljoen dollar aan prijzengeld bij elkaar gereden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet