Sportscars

Sportscars: Peugeot maakt rijders voor hypercarprogramma bekend

210208 Peugeot rijders
Zes vaste rijders plus een test- en simulatorcoureur voor het hypercarprogramma van Peugeot

Op 14 december maakte Peugeot de eerste technische details van de hypercar bekend, waarmee het Franse merk in de loop van 2022 zijn terugkeer op hoogste niveau in de lange-afstandsracerij beleeft. Vandaag presenteerde Peugeot Sport de coureurs die voor het fabrieksteam in het FIA WEC aan de start zullen verschijnen. Twee Denen, twee Fransen, een Schot en een Amerikaan zijn de coureurs, terwijl een Engelsman het test- en simulatorwerk voor zijn rekening neemt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: screenshots

In een tijd van kostenbesparing en inkrimping van fabrieksprogramma's in de autosport neemt ook het aantal beschikbare posities voor fabriekscoureurs eerder af dan toe. Vandaar dat de komst van een nieuw raceprogramma, zoals de terugkeer van Peugeot in de topklasse van de lange-afstandsracerij, voor veel coureurs een interessant perspectief biedt. "We hebben in totaal naar zo'n 40, 50 rijders gekeken en hun resultaten en ontwikkeling in IMSA, WEC en de ELMS beoordeeld", vertelde Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport,

De presentatie vond online plaats vanuit het 'Welcome Centre' op het circuit van Le Mans. Daar stonden de nodige sportieve Peugeot-productieauto's opgesteld, waaronder de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered en de 405 Mi16, die ook in Nederland bekendheid verwierf in het NK toerwagens met Frank Caron. Ook waren er eerdere lange-afstands-prototypes te zien, zoals de 905, de 908 HDi en de 908 Hybrid4, het studiemodel dat nooit racete.

210208 Peugeot Welcome
Online-presentatie vanuit het 'Welcome Centre' in Le Mans

De rijders werden via een videoverbinding ondervraagd. Peugeot koos voor de Denen Kevin Magnussen en Mikkel Jensen, de Franse coureurs Jean-Eric Vergne en Loïc Duval, de Amerikaan Gustavo Menezes en de Schot Paul Di Resta, die met de Peugeot hypercar in actie zullen komen. De Brit James Rossitter is aangetrokken als test- en simulatierijder. "We hebben gekozen voor rijders die niet alleen snel en betrouwbaar zijn, maar die bijvoorbeeld ook over ervaring beschikken op het gebied van energiemanagement", zei Jean-Marc Finot, hoofd autosport bij Stellantis, het moederconcern van Peugeot.

Daarbij brengt Jean-Eric Vergne ervaring mee vanuit de Formule E, waarin hij voor zustermerk DS Automobiles actief is bij het Techeetah-team en al tweemaal de titel won. Ook reed hij vorig seizoen samen met Mikkel Jensen voor G-Drive in de LMP2-klasse. Loïc Duval, de afgelopen jaren Audi-rijder in de DTM, brengt lange-afstandservaring mee dankzij zijn deelname met Audi in de LMP1-klasse, waarin hij in 2013 de 24 Uur van Le Mans won. In 2010 en 2011 reed hij met een Peugeot 908 HDi van het Oreca-team in Le Mans.

Menezes was met Rebellion in de LMP1-klasse actief en eindigde in Le Mans als tweede, Di Resta won het afgelopen jaar ondermeer de LMP2-klasse in Le Mans. Alleen Magnussen is op het gebied van lange-afstandsracen een nagenoeg onbeschreven blad: de 24 Uur van Daytona van eind vorige maand was voor de oud-F1-rijder zijn eerste lange-afstandsrace. Wel is er bij Magnussen sprake van een familietraditie met Peugeot: vader Jan Magnussen won in 2003 het Deens toerwagenkampioenschap met een Peugeot 306.

"Met de uiteindelijke rijderskeuze hebben we gewacht tot na de 24 Uur van Le Mans van afgelopen september, want natuurlijk wilden we die meenemen in onze overwegingen", zei Jean-Marc Finot. Hoe de verdeling van de zes rijders over de twee auto's wordt, staat nog niet vast. "Daarvoor moeten we elkaar eerst nog wat beter leren kennen", aldus Finot. Technisch directeur Jansonnie kondigde aan dat de eerste circuittest van de nieuwe Peugeot-hypercar nog voor het eind van dit jaar zal plaatsvinden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet