Sportscars

Sportscars: Kort nieuws voor de Rolex 24 At Daytona (Jeroen Bleekemolen, Michelin Pilot-race, ETCR-primeur - UPD: Citaat Indy Dontje)

210130 IMSA Bleekemolen
De Riley-LMP3 met Jeroen Bleekemolen eindigde in alle trainingen bovenaan in de klasse

Vanavond om 21.40 uur Nederlandse tijd (15.40 uur in Daytona) start de 59e editie van de Rolex 24 At Daytona, in ons land live te volgen via Ziggo Racing (met de eerste en de laatste uren Nederlands commentaar van Rick Winkelman) of via de livestream op IMSA.com. Gisteren al werd de vier-uursrace in de IMSA Michelin Pilot Challenge verreden, ook met Nederlandse inbreng. Dat en meer kort nieuws, inclusief een vooruitblik van Jeroen Bleekemolen, zetten we op een rijtje.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

210130 IMSA FT4 Duval

- Loïc Duval was de snelste in de vierde en afsluitende trainingssessie in de aanloop naar de Rolex 24 At Daytona. De Fransman kwam in de JDC-Miller Motorsports-Cadilllac DPi (foto boven) tot een tijd van 1:35,085 minuten, slechts 0,012 seconden sneller dan Kevin Magnussen in de Chip Ganassi Racing-Cadillac. Opmerkelijk: de tijden van de snelste vier auto's, waartoe ook de Mazda en de Wayne Taylor Racing-Acura behoorden, lagen slechts 0,053 seconden uiteen. Snelste LMP2 was de Tower Motorsport-Oreca in handen van John Farano, direct gevolgd door Ferdinand Habsburg in de High Class Racing-Oreca. De snelste van de beide DragonSpeed-auto's, waarin ook Rinus Veekay uitkomt, werd dankzij Ben Hanley vierde in de klasse, Racing Team Nederland sloot de sessie als negende in de LMP2-divisie af. In LMP3 was wederom Jeroen Bleekemolen met de Riley-Ligier het snelst. De beste GTLM-tijd kwam op naam van Alessandro Pier Guidi in de Risi-Ferrari, Nicky Catsburg reed de zesde tijd in de klasse met de nummer 4-Corvette. In GTD eindigden de beide Lamborghini's van het Oostenrijkse GRT Grasser Racing bovenaan, ditmaal met de nummer 19 van Franck Perera, Misha Goikhberg, Albert Costa en Tim Zimmermann voor de nummer 111 met Mirko Bortolotti, Rolf Ineichen, Steijn Schothorst en Marco Mapelli. Indy Dontje reed de snelste tijd van de vier rijders in de Winward-Mercedes en eindigde daarmee als tiende in de klasse. De sessie werd tweemaal met de rode vlag onderbroken vanwege auto's die op de baan waren gestrand.

210129 Imsa Training Jeroen

- De nummer 91-Riley-Ligier JS P320 (foto) eindigde in alle vier de trainingssessies als snelste in de LMP3-klasse, waarbij Jeroen Bleekemolen drie maal de snelste tijd liet aantekenen en Dylan Murry eenmaal bovenaan stond. De snelheid zit er dus duidelijk in bij het team, dat in de Wynn's-kleuren volgens velen ook de mooist uitgevoerde LMP3 aan de start brengt. Reden tot optimisme derhalve ook bij onze landgenoot: "De voorbereidingen zijn heel goed verlopen, de snelheid is helemaal top", aldus Bleekemolen. "Weinig te klagen dus, maar wat bij ons in de klasse wel een punt blijft, is de betrouwbaarheid. Het is voor het eerst dat deze auto's 24 uur gaan racen. Het team is supergoed voorbereid, waar Riley om bekend staat. Ze hebben echt alles nagekeken en gedaan, maar je komt nog steeds nieuwe dingen tegen. We hebben in onze klasse ook de verplichte pitstop van acht minuten, waarin je veel dingen kunt vervangen, maar die stop wil je natuurlijk ook niet te laat in de race maken, want acht minuten betekent onder geel twee, drie rondjes kwijt en onder groen nog meer, dus de strategie wordt heel belangrijk. Ik kijk er enorm naar uit, het is weer een jaar waarin we zeker meedoen om te winnen. De snelheid is er, dus nu hebben we gewoon het geluk nodig dat er niks kapot gaat aan de auto en dat mijn teamgenoten en ikzelf geen fouten maken. Het is heerlijk om hier weer te zijn, ook in coronatijden, lekker om toch weer een beetje te kunnen racen!"

210130 IMSA MPC Start
Start van de race in de IMSA Michelin Pilot Challenge met de winnende McLaren op kop

- Op vrijdagmiddag (lokale tijd) vond de BMW Endurance Challenge, de vier-uursrace als seizoensopening van de IMSA Michelin Pilot Challenge plaats. Net als het WeatherTech-kampioenschap begint ook de tweede divisie, waarin GT4's en TCR-toerwagens in actie komen, het nieuwe seizoen traditioneel gelijk met de langste race van het jaar. De overwinning was voor Kuno Wittmer en Orei Fidani met de McLaren 570S GT4 van het Canadese team AWA. Dit team had tijdens de vijfde en voorlaatste neutralisatie van de race met iets minder dan een uur te gaan een pitstop gemaakt voor brandstof en kon daardoor de race uitrijden, terwijl de meeste andere teams nog een keer naar binnen moesten en terrein verloren.

210130 IMSA MPC Dontje
Indy Dontje en Russell Ward reden met de Winward-Mercedes lange tijd in de top drie

Achter de winnende McLaren eindigden vier BMW-teams, aangevoerd door Turner Motorsport, nadat routinier Bill Auberlen in een spannend duel Mike Skeen in de BimmerWorld-M4 in de slotfase het nakijken gaf. In de sprint naar de finishlijn verloor Skeen ook nog de derde plaats met een verschil van vijf honderdste van een seconde in het voordeel van Robbie Foley in de tweede Turner Motorsport-BMW. Achter de BimmerWorld-BMW van Skeen, Clay en Galante eindigde de BMW van Stephan Cameron Racing op de vijfde plaats, voor de TGM-Camaro van vader en zoon Hugh en Matt Plumb. Indy Dontje, die samen met Russell Ward in de Winward-Mercedes-AMG GT4 in actie kwam, streed lange tijd in de top drie, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de achtste plaats. Mede dankzij een 'yellow' in een zeer laat stadium waren de verschillen klein: Dontje en zijn Amerikaanse teamgenoot hadden slechts 4,8 seconden achterstand op de winnende McLaren.

"Voorafgaand aan de race was al duidelijk dat we niet voldoende snelheid hadden", zei Dontje. "Onze Mercedes-AMG GT4 is dit jaar 65 kilo zwaarder en heeft ook nog eens minder vermogen. We zijn dus echt wel gestraft omdat we vorig jaar, geloof ik, de eerste vier plaatsen bezetten met Mercedes-AMG. Natuurlijk heb je in Amerika altijd wel een kans als je met een goede strategie probeert in de spelen op de safety-cars. We waren supergoed onderweg, Russell reed een mooie dubbele stint, waarna hij de auto als vierde aan mij gaf. Uiteindelijk zijn we de hele race rond die plek blijven hangen. In het verkeer had ik het heel zwaar op het rechte stuk en werd ik al snel ingehaald, maar zodra ik alleen reed, kon ik mijn plek goed vasthouden. Het ging heel lang goed, tot aan de laatste safety-car, waarbij we net een beetje pech hadden dat we al in de pits geweest waren, dus uiteindelijk vielen we terug van de derde naar de achtste plaats. Bij deze omstandigheden hebben we een goede race gereden en het maximale eruit gehaald."

210130 IMSA MPC TCR Winner
Winst in de TCR-klasse voor de Unitronic-JDC Miller Motorsports-Audi

In de TCR-klasse leek er lange tijd succes in te zitten voor de Hyundai Veloster, maar uiteindelijk was het de Audi RS 3 LMS van Unitronic-JDC Milller Motorsports, die met Mikey Taylor, William Tally en Chris Miller als rijders met de overwinning aan de haal ging. Bij de laatste herstart passeerde Mikey Taylor Ryan Eversley in de Atlanta Speedwerks-Honda, veroverde zo de leiding in de klasse en reed vervolgens de overwinning naar huis. Strelzoff, Eversley en Lamb werden als tweede geklasseerd, voor Michael Johnson en Stephen Simpson met de best geplaatste Hyundai, gerund door Bryan Herta Autosport, maar ingeschreven onder de vlag van Michael Johnson Racing.

210130 IMSA ETCR
Elektrische première met Augusto Farfus in de Hyndai Veloster N ETCR

- Voorafgaand aan de race van de IMSA Michelin Pilot Challenge verzorgde Augusto Farfus enkele demonstratieronden met de Hyundai Veloster N ETCR, de eerste keer dat een elektrisch aangedreven raceauto op Daytona International Speedway reed. Ook Marcello Lotti, de stuwende kracht achter het TCR-reglement en de elektrische variant daarop, was voor de gelegenheid aanwezig. Concrete plannen voor een elektrische TCR-serie onder de vlag van IMSA zijn er nog niet. "Dat laten we aan de markt over", zei IMSA-president John Doonan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet