Sportscars

Sportscars: GTD-Pro-klasse vervangt in 2022 GTLM in IMSA-kampioenschap

220129 IMSA Porsche
Porsche heeft dit jaar nog een GTE (vooraan) en GTD-auto's, volgend jaar wordt GTD de norm

In 2022 neemt de GTD-Pro-klasse de positie van de GTLM-klasse in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship over. Dat maakte de IMSA-organisatie vandaag bekend. Dat betekent dat dit jaar het laatste jaar wordt van de GTE-categorie in de Noord-Amerikaanse sportwagenracerij. Vanaf volgend jaar wordt er in de GTD-Pro-klasse gereden met GT3-auto's, een stap die binnen afzienbare tijd ook voor het FIA WEC verwacht wordt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Dat er een reactie nodig was op de neerwaartse spiraal in de GTE-klasse, waar na het vertrek van Ford en Porsche nu ook BMW zijn inbreng tot alleen de lange-afstandsraces gereduceerd heeft, was wel duidelijk, en dat de toekomst in de GT3-klasse ligt, evenzeer. Die ontwikkeling zal ook aan het FIA WEC niet voorbijgaan. Nu al zijn de verschillen in rondetijden tussen de GTE-auto's en de GT3's relatief klein, terwijl de GTE's wel een stuk duurder zijn. De veelbesproken convergentie, die eerder ook al tussen de hypercars van het FIA WEC en de op Amerikaanse DPi-leest geschoeide LMDh-prototypes aangekondigd werd, wordt daarmee ook in de GT-racerij een feit.

In de geplande GTD-Pro-klasse van de IMSA-serie worden zowel fabrieksteams en -rijders als klantenteams toegelaten, zoals dat ook dit jaar in de GTLM-klasse het geval is. Klantenteams, Pro-Am- en Am-Am-teams hebben daarbij de keuze tussen de GTD-Pro- of de bestaande GTD-klasse. Michelin is aangewezen als exclusieve bandenleverancier voor de GTD-Pro- en de GTD-klasse, zodat er geen sprake is van bandencompetitie in het IMSA-kampioenschap. Als technisch regelment voor beide klassen gelden de nieuwe GT3-regels van de FIA, die vanaf 2022 van kracht worden.

"Aan het IMSA WeatherTech SportsCar Championship nemen al lange tijd de beste GT-fabrikanten, -teams en -rijders deel en de GTLM-klasse biedt professionele GT-competitie die tot de spannendste en beste in de wereld behoort", verklaarde IMSA-president John Doonan. "We zijn ervan overtuigd dat de stap naar GTD-Pro voor fabrikanten en teams de beste kansen biedt om dit in de toekomst voort te zetten. We verwachten aanzienlijke deelname van fabrikanten wanneer de GTD-Pro-klasse over een jaar tijdens de 60e editie van de Rolex 24 At Daytona zijn première beleeft."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet